logo
Karta przedmiotu
logo

Inżynieria ruchu

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2015/2016

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Transport

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Logistyka transportu drogowego, Transport przemysłowy

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu

Kod zajęć: 835

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 4 / W30 C15 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Krzysztof Lew

Terminy konsultacji koordynatora: zgodne z harmonogramem prac jednostki

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest nabycie przez studentów wiedzy i umiejętności z zakresu inżynierii ruchu.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiązkowy dla studentów 4 sem. specjalności: Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Logistyka transportu samochodowego, Transport przemysłowy

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Datka S., Suchorzewski W., Tracz. Inżynieria ruchu WKiŁ, Warszawa. 1999
2 Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M. Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka WKiŁ, Warszawa. 2009
3 Tracz M., Allsop R.E. Skrzyżowania z sygnalizacją świetlną WKiŁ, Warszawa. 1990
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Tracz M. Pomiary i badania ruchu drogowego WKiŁ, Warszawa. 1984
2 Jacyna M. Modelowanie i ocena systemów transportowych Oficyna Wydawnicza Politechnka Warszawska, Warszawa. 2009

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na 4 sem.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów poprzedzających.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność analizy i pozyskiwania danych z literatury.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student rozumie konieczność samokształcenia i dokształcania.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Rozumie zasady inżynierii ruchu wykład, ćwiczenia problemowe kolokwium, zaliczenie cz. pisemna K_W003+
K_W006+
K_K006+
W03+
W04+
W07+
K07+
02 Zna metody badań i analizy ruchu wykład, ćwiczenia problemowe kolokwium, zaliczenie cz. pisemna K_W003+
K_U001+
K_U004+
K_K001+
W03+
U01+
U03+
U04+
U05+
U06+
U07+
K01+
03 Posiada podstawową wiedzę i umiejętności w zakresie projektowania ruchu drogowego oraz jego sterowania wykład, ćwiczenia problemowe kolokwium, sprawozdanie z projektu K_U002+
K_U006+
K_U007+
K_U015+
K_K002+
U02+
U07+
U08+
U09+
U11+
U12+
U13+
U14+
K02+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
4 TK01 Użytkownicy dróg. Warunki ruchu pojazdu na drodze. W01 MEK01 MEK02
4 TK02 Manewry pojazdów. W02 MEK01
4 TK03 Badania, pomiary i analizy ruchu. W03 MEK02
4 TK04 Modelowanie ruchu drogowego. W04 MEK01 MEK02
4 TK05 Elementy geometryczne dróg. W05 MEK01
4 TK06 Przepustowość dróg i skrzyżowań. W06, W07 MEK02 MEK03
4 TK07 Zarządzanie ruchem. W08 MEK01
4 TK08 Oznakowanie dróg i ulic. W09 MEK01 MEK03
4 TK09 Sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu. Systemy skoordynowanej sygnalizacji świetlnej. W10, W11 MEK01 MEK03
4 TK10 Priorytety w ruchu dla środków transportu publicznego. W12 MEK01 MEK03
4 TK11 Parkowanie. Ruch pieszy i rowerowy. Bezpieczeństwo ruchu drogowego. W13-W15 MEK01
4 TK12 Badania oraz analizy natężenia ruchu. C01,C02 MEK01 MEK02
4 TK13 Badania oraz analizy płynności ruchu w godzinach szczytu oraz poza szczytem. C03,C04 MEK01 MEK02
4 TK14 Projekt sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu. C05,C06 MEK01 MEK02 MEK03
4 TK15 Identyfikacja problemów komunikacyjnych na zadanym fragmencie układu komunikacyjnego obszaru miejskiego; diagnoza problemów, przeprowadzenie pomiarów natężenia ruchu samochodowego, obliczenia przepustowości. Analiza stanu zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. C07,C08 MEK01 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 4) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 4) Przygotowanie do ćwiczeń: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 4) Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 4) Przygotowanie do zaliczenia: 10.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Na zaliczeniu pisemnym w formie testu wielokrotnego wyboru złożonego z 18 pytań sprawdzana jest realizacja następujących efektów modułowych: MEK01, MEK02, MEK03. Ocena z zaliczenia determinowana jest liczbą uzyskanych punktów. Liczba uzyskanych punktów wraz z odpowiadającymi im ocenami: 0 ÷ 11,9 brak zaliczenia; 12-14,9 dst (3,0); 15-16,9 +dst (3,5); 17-18,9 db (4,0); 19-20,9 +db (4,5); 21-24 bdb (5,0); ponadto za każdą aktywność na zajęciach wykładowych student otrzymuje dodatkowy punkt;
Ćwiczenia/Lektorat Na ćwiczeniach sprawdzana jest realizacja wszystkich efektów modułowych (MEK01, MEK02 i MEK03). Zaliczenie ćwiczeń następuje na podstawie pozytywnych ocen wykonanych prac ćwiczeniowych oraz aktywnego udziału w zajęciach.
Ocena końcowa Ocena zaliczeniowa jest średnią arytmetyczną ocen z ćwiczeń oraz wykładu i w zależności od średniej wynosi: dla średniej od 3 do 3,24 - dst (3,0); dla średniej od 3,25 do 3, 74 - +dst (3,5); dla średniej od 3,75 do 4,24 - db (4,0); dla średniej od 4,25 do 4,74 - +db (4,5); dla średniej od 4,75 do 5 - bdb (5,0)

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; P. Woś Assessment of CH4 Emissions in a Compressed Natural Gas-Adapted Engine in the Context of Changes in the Equivalence Ratio 2024
2 K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; R. Longwic; P. Wojewoda; P. Woś Assessment of the Effect of Road Load on Energy Consumption and Exhaust Emissions of a Hybrid Vehicle in an Urban Road Driving Cycle—Comparison of Road and Chassis Dynamometer Tests 2023
3 M. Jurek; K. Lew; J. Mucha; J. Tutak Urządzenie do rehabilitacji kończyny górnej 2023
4 K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle 2022
5 K. Lew; P. Wojewoda Hydrogen storage and distribution 2022
6 K. Lew; R. Podgórczyk; P. Wojewoda Badania porównawcze drogi hamowania w różnych warunkach przyczepności kół pojazdu 2022
7 M. Jurek; K. Lew; J. Mucha; J. Tutak Urządzenie mechatroniczne do rehabilitacji kończyny górnej 2022
8 T. Campisi; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś The Development of CO2 Instantaneous Emission Model of Full Hybrid Vehicle with the Use of Machine Learning Techniques 2022
9 K. Lew Analiza oddziaływania różnych wartości ciśnień w kołach pojazdu na geometrię kół 2021
10 A. Jaworski; K. Lew; P. Wojewoda Wpływ oddziaływania buspasów na parametry ruchu środków transportu drogowego 2020
11 K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda Analysis of Cold Start Emission from Light Duty Vehicles Fueled with Gasoline and LPG for Selected Ambient Temperatures 2020
12 K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś The Impact of Driving Resistances on the Emission of Exhaust Pollutants from Vehicles with the Spark Ignition Engine Fuelled by Petrol and LPG 2020
13 K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś Realizacja cyklu jezdnego w badaniach emisji zanieczyszczeń na hamowni podwoziowej 2020
14 K. Lew Wpływ temperatury tarcz hamulcowych na skuteczność hamowania samochodu 2020
15 N. Dudzik; D. Konieczny; A. Krzemiński; K. Lew; P. Szymczuk; P. Wojewoda Kolej magnetyczna w aspekcie zużycia energii, bezpieczeństwa oraz wpływu na środowisko naturalne 2020
16 A. Leśniak; K. Lew Bezpieczeństwo w transporcie kolejowym 2019
17 K. Balawender; D. Konieczny; A. Krzemiński; K. Lew; P. Wojewoda Automated vehicles as the future of road transport 2019