logo
Karta przedmiotu
logo

Język niemiecki (B)

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2015/2016

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie i inżynieria produkcji

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Informatyka w zarządzaniu przedsiębiorstwem, logistyka produkcji, Systemy zapewnienia jakości produkcji

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Centrum Języków Obcych

Kod zajęć: 8230

Status zajęć: wybierany dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3, 4, 5, 6 / C120 / 9 ECTS / Z,Z,Z,Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: mgr Małgorzata Kołodziej

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr Piotr Czerwiński

Imię i nazwisko koordynatora 3: mgr Tomasz Gajdek

Imię i nazwisko koordynatora 4: mgr Grzegorz Placek

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Głównym celem kształcenia jest osiągnięcie przez studenta kompetencji językowej na poziomie B2 według wytycznych Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.

Ogólne informacje o zajęciach: Na realizację modułu składa się 30 godzin dydaktycznych w semestrze. Moduł prowadzony jest w formie ćwiczeń. W trakcie ćwiczeń student ćwiczy sprawności mówieni, słuchania, czytania i pisania, a także nabywa wiedzę z zakresu gramatyki i słownictwa języka niemieckiego. Celem modułu jest osiągnięcie przez studenta po 4 semestrach poziomu zaawansowania językowego B2.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Perlmann-Balme M., Schwalb S. Sicher! B1+, Kursbuch. Hueber , Ismaning. 2012
2 Orth-Chambah J., Perlmann-Balme M. Sicher! B1+, Arbeitsbuch Hueber, Ismaning. 2012
3 Böschel C. Sicher B1+ im Beruf. Berufsmaterialien PDF-Download Hueber, Ismaning. 2014
4 Müller A., Schlüter S. Im Beruf B1+/B2, Kursbuch Hueber, Ismaning. 2014
5 Hagner V., Schlüter S. Im Beruf B1+/B2, Arbeitsbuch. Hueber, Ismaning. 2014
6 Interaktive Übungen im Internet www.hueber.de/sicher/lernen. 2012

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: wpis na 1. semestr studiów

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student zna zakres słownictwa oraz struktury gramatyczne wymagane dla poziomu B1 kompetencji językowej, okreslone w wytycznych Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student posiadł sprawności językowe (słuchanie, czytanie, interakcja, produkcja, pisanie) wymagane dla poziomu B1kompetencji językowej, określone w wytycznych Europejskiego Systemu Kształcenia Językow

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student potrafi pracować w parach i w grupach w celu pozyskania i przekazania informacji oraz celu osiągnięcia rozwiązania problemu.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Wiedza: Student dysponuje wystarczającym zakresem środków językowych, by formułować przejrzyste opisy lub wyrażać swoje zdanie na większość tematów ogólnych, przy wykorzystaniu niektórych złożonych struktur zdaniowych. Wykazuje dość wysoki stopień poprawności gramatycznej, sporadyczne błędy nie zakłócają komunikacji, co umożliwia aktywne uczestnictwo w dyskusjach formalnych i nieformalnych. Ćwiczenia W trakcie krótkich testów kontrolnych oraz 2 testów zaliczeniowych w semestrze (kolokwia) K_U001++
U01++
02 Słuchanie: Potrafi zrozumieć dłuższe wypowiedzi i wykłady oraz nadążać za skomplikowanymi nawet wywodami pod warunkiem, że temat jest mu w miarę znany. Rozumie większość wiadomości telewizyjnych i programów o sprawach bieżących. Rozumie większość filmów w standardowej odmianie języka. Ćwiczenia Na bieżąco w trakcie zajęć. K_U001++
U01++
03 Czytanie: Czyta ze zrozumieniem artykuły i reportaże dotyczące problemów współczesnego świata, w których piszący prezentują określone stanowiska i poglądy. Rozumie współczesną prozę literacką. Ćwiczenia Na bieżąco w trakcie zajęć oraz podczas testów pisemnych. K_U003+
U03++
U04++
04 Interakcja: Potrafi się porozumiewać na tyle płynnie i spontanicznie, że może prowadzić dość swobodne rozmowy z rodzimymi użytkownikami języka. Potrafi brać czynny udział w dyskusjach na znane mu tematy, przedstawiając swoje zdanie i broniąc swoich poglądów. Ćwiczenia Na bieżąco w trakcie zajęć oraz podczas egzaminu ustnego. K_K001+
K01++
05 Produkcja: Potrafi formułować przejrzyste, rozbudowane wypowiedzi na różne tematy związane z dziedzinami, które go interesują. Potrafi wyjaśnić swój punkt widzenia w danej kwestii oraz podać argumenty za i przeciw względem możliwych rozwiązań. Ćwiczenia Na bieżąco w trakcie zajęć. K_U003+
U03++
U04++
06 Pisanie: Potrafi pisać zrozumiałe, szczegółowe teksty na dowolne tematy związane z jego zainteresowaniami. Potrafi napisać rozprawkę lub opracowanie, przekazując informacje lub rozważając argumenty za i przeciw. Potrafi pisać listy, podkreślając znaczenie, jakie mają dla niego dane wydarzenia i przeżycia. Ćwiczenia W trakcie testów pisemnych i zadanych prac domowych. K_U003+++
U03++
U04++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Nowoczesne media komunikacyjne. Nawiązywanie kontaktów - Speed-Dating. - MEK04 MEK05
3 TK02 Określanie własnych umiejętności językowych - praca z filmem. Deklinacja przymiotnika po rodzajniku określonym, nieokreślonym i bez rodzajnika. - MEK05 MEK06
3 TK03 Kompetencje medialne, umiejętność twórczego wykorzystania internetowych zasobów w uczeniu się języka obcego, nawigowanie w sieci. Przysłówki czasu. - MEK05 MEK06
3 TK04 Biznesowe spotkania w nowym gronie, formy powitania, przedstawiania siebie i innych. - MEK01 MEK05
3 TK05 Strategie uczenia się języka obcego zawodowego. - MEK02 MEK03 MEK05
3 TK06 Spotkania prywatne i służbowe. Partykuły modalne. - MEK01 MEK03 MEK05
3 TK07 Planowanie i organizacja uroczystości. - MEK01 MEK03 MEK05
3 TK08 Zaproszenia ustne i pisemne, uzgadnianie terminu spotkania. Rekcja czasowników. Przysłówki zaimkowe w pytaniach i odpowiedziach. - MEK01 MEK02 MEK05
3 TK09 Praca z filmem - „Oktoberfest”. - MEK01 MEK03 MEK06
3 TK10 Planowanie i przygotowanie prezentacji. - MEK01 MEK05
3 TK11 Posiłek biznesowy, quiz ze znajomości etykiety. - MEK01 MEK04 MEK05
3 TK12 Prezentacja, cechy dobrej prezentacji. - MEK01 MEK02 MEK06
3 TK13 Przygotowanie prezentacji produktu. - MEK02 MEK05
4 TK01 Planowanie urlopu, oferty biur podróży. Przypuszczenia - czasownik „werden + wohl” + bezokolicznik - MEK04 MEK05
4 TK02 Zakwaterowanie, noclegi - ocena hotelu, opinie na stronie internetowej. Zdania względne, zaimki względne. - MEK01 MEK06
4 TK03 Komunikacja miejska w krajach niemieckojęzycznych. - MEK01 MEK03 MEK04 MEK05
4 TK04 Podróże i pojazdy przyszłości. Czas przyszły „Futur I”. - MEK04 MEK05
4 TK05 Praca z filmem - podróże marzeń. - MEK02 MEK05 MEK06
4 TK06 Organizacja konferencji, wybór hotelu, korespondencja służbowa. - MEK02 MEK03 MEK05
4 TK07 Rynek mieszkaniowy, różne formy zamieszkiwania. Rzeczowniki złożone. - MEK01 MEK02 MEK04
4 TK08 Wspólnota mieszkaniowa, akademik. Poszukiwanie mieszkania, ogłoszenia. Przyimki określenia czasu. - MEK01 MEK05
4 TK09 Pokój studencki, wyposażenie, opis funkcji poszczególnych mebli i przedmiotów. - MEK01 MEK06
4 TK10 Zamiana mieszkań na okres wakacji. Szyk wyrazów w zdaniu głównym. - MEK01 MEK03 MEK05
4 TK11 Dom wielopokoleniowy. - MEK01 MEK03 MEK05
4 TK12 Biuro, wyposażenie, przyjazny klimat. - MEK01 MEK06
4 TK13 Wspólnota mieszkaniowa ludzi biznesu, wady i zalety. - MEK01 MEK05 MEK06
5 TK01 .Prezentowanie wykonywanego zawodu - praca z filmem. - MEK01 MEK03 MEK05
5 TK02 Idealne miejsce pracy. Tryb przypuszczający. - MEK03 MEK06
5 TK03 Ogłoszenia o pracę, życiorys. - MEK01 MEK02 MEK04
5 TK04 Różne metody poszukiwania pracy- Speed- Dating. Rady i wskazówki dla ubiegających się o pracę. Zdania z „damit” i „um...zu”. - MEK01 MEK03 MEK05
5 TK05 Podanie o pracę, udzielanie informacji na temat swojego wykształcenia i doświadczenia zawodowego. - MEK01 MEK04 MEK05
5 TK06 Small-talk , wyrażanie opinii na temat wykonywanego zawodu - wady, zalety. - MEK01 MEK02 MEK05 MEK06
5 TK07 Sławni kompozytorzy i muzycy, notatka biograficzna. Przeczenia. - MEK01 MEK05
5 TK08 Style w muzyce, instrumenty muzyczne, zespoły muzyczne. - MEK01 MEK02 MEK05
5 TK09 Festiwale i koncerty muzyczne w krajach niemieckojęzycznych, kalendarz imprez muzycznych. - MEK01 MEK03 MEK05
5 TK10 Planowanie wspólnego wieczoru, zaproszenie na koncert, pisanie prywatnego maila. - MEK01 MEK02 MEK05
5 TK11 Zespół „Rammstein” - prezentacja zespołu. Uzasadnianie wyboru. Zdania z „denn”, „weil”, „nämlich”, „deshalb“. - MEK01 MEK03 MEK04
5 TK12 Niemiecka muzyka rockowa - praca z filmem. - MEK01 MEK02 MEK05
5 TK13 Przygotowanie prezentacji na temat niemieckiej muzyki rockowej. - MEK01 MEK03 MEK06
6 TK01 Gry planszowe, teleturnieje. Reguły ulubionych gier. Strona bierna. - MEK04 MEK05
6 TK02 Handel elektroniczny, sklep internetowy - MEK01 MEK02 MEK05
6 TK03 Psychologia sprzedaży, interpretowanie zachowań odbiorcy działań marketingowych. Strona bierna z czasownikami modalnymi. - MEK02 MEK03
6 TK04 Przyzwyczajenia konsumentów podczas robienia zakupów, identyfikacja różnic w zachowaniu konsumentów. - MEK02 MEK05
6 TK05 Dyskusja na temat zakupów online - pozytywy, negatywy. - MEK01 MEK03
6 TK06 Zawartość portfela, konto bankowe, karty kredytowe. - MEK01 MEK03 MEK06
6 TK07 Zdobywanie nowych umiejętności, podnoszenie kwalifikacji, oferty kursów, certyfikaty. Dopełniacz rzeczownika. - MEK01 MEK03 MEK05
6 TK08 Zaawansowane techniki wyszukiwania informacji, systemy kształcenia na odległość, platformy edukacyjne. - MEK01 MEK03
6 TK09 Wyposażenie nowoczesnego laboratorium językowego. Przyimki określenia miejsca. - MEK01 MEK03 MEK05
6 TK10 System kształcenia w Niemczech - forum dyskusyjne. - MEK01 MEK03 MEK06
6 TK11 Zawody techniczne, obsługa i opis sprzętu technicznego, instrukcje obsługi. Przyimki z celownikiem i biernikiem. - MEK04 MEK05
6 TK12 Awarie i uszkodzenia urządzeń. Tryb rozkazujący. - MEK04 MEK05
6 TK13 Reklamacje - korespondencja mailowa. - MEK01 MEK06

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 3) Przygotowanie do ćwiczeń: 6.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 6.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3)
Zaliczenie (sem. 3)
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 4) Przygotowanie do ćwiczeń: 6.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 6.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 4)
Zaliczenie (sem. 4)
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 5) Przygotowanie do ćwiczeń: 6.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 6.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5)
Zaliczenie (sem. 5)
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 6) Przygotowanie do ćwiczeń: 6.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 6.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6) Przygotowanie do konsultacji: 5.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 6.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 6) Przygotowanie do zaliczenia: 4.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.
Inne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Ćwiczenia/Lektorat Zaliczenie na podstawie dwóch testów pisemnych (wymagana co najmniej 60% poprawność) oraz aktywności na zajęciach.'
Ocena końcowa
Ćwiczenia/Lektorat Zaliczenie na podstawie dwóch testów pisemnych (wymagana co najmniej 60% poprawność) oraz aktywności na zajęciach.'
Ocena końcowa
Ćwiczenia/Lektorat Zaliczenie na podstawie dwóch testów pisemnych (wymagana co najmniej 60% poprawność) oraz aktywności na zajęciach.'
Ocena końcowa
Ćwiczenia/Lektorat
Ocena końcowa Zaliczenie na podstawie dwóch testów pisemnych, ćwiczeń wykonywanych samodzielnie oraz aktywności na zajęciach. Egzamin końcowy składający się z części pisemnej i ustnej, zaliczony z 60% poprawnością.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie