logo
Karta przedmiotu
logo

Język niemiecki (A)

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2015/2016

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie i inżynieria produkcji

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Informatyka w zarządzaniu przedsiębiorstwem, logistyka produkcji, Systemy zapewnienia jakości produkcji

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Centrum Języków Obcych

Kod zajęć: 8229

Status zajęć: wybierany dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3, 4, 5, 6 / C120 / 9 ECTS / Z,Z,Z,Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: mgr Małgorzata Kołodziej

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr Piotr Czerwiński

Imię i nazwisko koordynatora 3: mgr Małgorzata Kozłowska

Imię i nazwisko koordynatora 4: mgr Tomasz Gajdek

Imię i nazwisko koordynatora 5: mgr Grzegorz Placek

Imię i nazwisko koordynatora 6: mgr Izabela Kalandyk

Imię i nazwisko koordynatora 7: dr Mateusz Szal

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Głównym celem kształcenia jest osiągnięcie przez studenta kompetencji językowej na poziomie B2 według wytycznych Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.

Ogólne informacje o zajęciach: Na realizację modułu składa się 30 godzin dydaktycznych w semestrze. Moduł prowadzony jest w formie ćwiczeń. W trakcie ćwiczeń student ćwiczy sprawności mówieni, słuchania, czytania i pisania, a także nabywa wiedzę z zakresu gramatyki i słownictwa języka niemieckiego. Celem modułu jest osiągnięcie przez studenta po 4 semestrach poziomu zaawansowania językowego B2.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Braun-Podeschwa J., Habersack C., Pude A Menschen – Deutsch als Fremdsprache, Kursbuch, Arbeitsbuch, B1.1 Hueber Verlag, München . 2014
2 Müller A.,Schlüter S., Im Beruf–Deutsch als Fremd- und Zweitsprache, Kursbuch, Arbeitsbuch, B1+/B2, Hueber Verlag, München . 2014
3 Perlmann – Balme M., Schwalb S., Sicher ! Deutsch als Fremdsprache, Kursbuch, Arbeitsbuch, B1+ Hueber Verlag, Ismaning . 2012

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: wpis na 1. semestr studiów

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student zna zakres słownictwa oraz struktury gramatyczne wymagane dla poziomu B1 kompetencji językowej, okreslone w wytycznych Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student posiadł sprawności językowe (słuchanie, czytanie, interakcja, produkcja, pisanie) wymagane dla poziomu B1kompetencji językowej, określone w wytycznych Europejskiego Systemu Kształcenia Językow

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student potrafi pracować w parach iw grupach w celu pozyskania i przekazania informacji oraz celu osiągnięcia rozwiązania problemu.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Wiedza: Student dysponuje wystarczającym zakresem środków językowych, by formułować przejrzyste opisy lub wyrażać swoje zdanie na większość tematów ogólnych, przy wykorzystaniu niektórych złożonych struktur zdaniowych. Wykazuje dość wysoki stopień poprawności gramatycznej, sporadyczne błędy nie zakłócają komunikacji, co umożliwia aktywne uczestnictwo w dyskusjach formalnych i nieformalnych. Ćwiczenia W trakcie krótkich testów kontrolnych oraz 2 testów zaliczeniowych w semestrze (kolokwia) K_U001++
K_K001+
U01
K01
02 Słuchanie: Potrafi zrozumieć dłuższe wypowiedzi i wykłady oraz nadążać za skomplikowanymi nawet wywodami pod warunkiem, że temat jest mu w miarę znany. Rozumie większość wiadomości telewizyjnych i programów o sprawach bieżących. Rozumie większość filmów w standardowej odmianie języka. Ćwiczenia Na bieżąco w trakcie zajęć. K_U001+
U01
03 Czytanie: Czyta ze zrozumieniem artykuły i reportaże dotyczące problemów współczesnego świata, w których piszący prezentują określone stanowiska i poglądy. Rozumie współczesną prozę literacką. Ćwiczenia Na bieżąco w trakcie zajęć oraz podczas testów pisemnych. K_K001++
K01
04 Interakcja: Potrafi się porozumiewać na tyle płynnie i spontanicznie, że może prowadzić dość swobodne rozmowy z rodzimymi użytkownikami języka. Potrafi brać czynny udział w dyskusjach na znane mu tematy, przedstawiając swoje zdanie i broniąc swoich poglądów. Ćwiczenia Na bieżąco w trakcie zajęć oraz podczas egzaminu ustnego. K_U003++
U03
U04
05 Produkcja: Potrafi formułować przejrzyste, rozbudowane wypowiedzi na różne tematy związane z dziedzinami, które go interesują. Potrafi wyjaśnić swój punkt widzenia w danej kwestii oraz podać argumenty za i przeciw względem możliwych rozwiązań. Ćwiczenia Na bieżąco w trakcie zajęć. K_U003+
U03
U04
06 Pisanie: Potrafi pisać zrozumiałe, szczegółowe teksty na dowolne tematy związane z jego zainteresowaniami. Potrafi napisać rozprawkę lub opracowanie, przekazując informacje lub rozważając argumenty za i przeciw. Potrafi pisać listy, podkreślając znaczenie, jakie mają dla niego dane wydarzenia i przeżycia. Ćwiczenia W trakcie testów pisemnych i zadanych prac domowych. K_U018+++
U06

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Kraje niemieckojęzyczne. Przyjaźń, spotkania, relacje międzyludzkie, pokrewieństwa. Deklinacja typu „n”. C01 MEK01 MEK03 MEK05
3 TK02 Opis osób, przedstawianie , charakterystyka typów zachowań, cechy charakteru. C02 MEK01 MEK03
3 TK03 Prezentacja sylwetki wybranej osoby. Rzeczowniki odprzymiotnikowe. C03 MEK02 MEK03
3 TK04 Magazyn czytelnika – spotkania klasowe po latach i znajdowanie kolegów przez internet, praca z tekstem. C04 MEK04 MEK06
3 TK05 Zawód i praca, miejsce pracy, przedstawienie wad i zalet. C05 MEK02 MEK03 MEK05
3 TK06 Opis wydarzeń z przeszłości. Czas przeszły Präteritum czasowników regularnych, nieregularnych i mieszanych. C06 MEK01 MEK03
3 TK07 Sprawozdanie z odbytej praktyki, opinia o pracowniku. C07 MEK01 MEK02
3 TK08 Warunki i formy pracy, wymagania, kompetencje. C09 MEK04 MEK05 MEK06
3 TK09 Praca z filmem – zawody, wykonywane czynności, warunki pracy. C10 MEK02 MEK03 MEK05
3 TK10 Prezentacja własnych planów i zamiarów zawodowych. C11 MEK01 MEK02 MEK03 MEK05
3 TK11 Sytuacja mieszkaniowa, wywiad z pośrednikiem handlu nieruchomościami. Zaimek względny i zdanie względne C12 MEK01 MEK03
3 TK12 Analiza ofert i ogłoszeń, objaśnienie skrótów. Okoliczniki czasu. C13 MEK04 MEK05
3 TK13 Mieszkanie w Niemczech: teksty informacyjne, statystyki, wykresy. C14 MEK03 MEK06
4 TK01 Obsługa klienta, rozmowy telefoniczne. Wzorce reakcji językowych w poszczególnych sytuacjach. C01 MEK01 MEK03
4 TK02 Reklamacja ustna i pisemna. Zdania z „obwohl” i „trotzdem”. C02 MEK01 MEK02
4 TK03 Schemat pisma formalnego, zestaw stosowanych zwrotów. C03 MEK01 MEK03
4 TK04 Zaproszenie na firmowe spotkanie promocyjne – praca z tekstem. C04 MEK02 MEK04 MEK05
4 TK05 .Komputeryzacja życia codziennego, funkcje urządzeń pełnione obecnie i w przyszłości. C05 MEK02 MEK06
4 TK06 Wizje postępu technicznego w przyszłości. Czas przyszły Futur I. C06 MEK01 MEK03 MEK04 MEK05
4 TK07 Zastosowanie urządzeń elektronicznych w życiu prywatnym i zawodowym – prezentacja. C07 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
4 TK08 Praca z filmem – historia i rozwój przedsiębiorstwa, właściwości produktów i ich dystrybucja. C09 MEK03 MEK04 MEK05
4 TK09 Zaproszenia prywatne i oficjalne. Spójnik warunkowy „falls”. C10 MEK02 MEK04
4 TK10 Spotkanie biznesowe, reguły zachowań przy posiłkach i w sytuacjach towarzysko-służbowych. C11 MEK02 MEK05 MEK06
4 TK11 Plany wakacyjne, wyrażanie życzeń, marzeń i zamiarów. Czasownik „sollen”. C12 MEK01 MEK02 MEK03
4 TK12 Media, rynek prasowy w Niemczech. C13 MEK01
4 TK13 Charakterystyka wybranego czasopisma – prezentacja. C14 MEK01 MEK03
5 TK01 .Zakupy, wybór produktów, reakcja na sugestie i propozycje. Konstrukcje zdaniowe z „zu” przed bezokolicznikiem. C01 MEK01 MEK05
5 TK02 Prowadzenie rozmów klient-doradca, użycie typowych zwrotów. C02 MEK06
5 TK03 Doradztwo w sprawach wyProwadzenie rozmów klient-doradca, użycie typowych zwrotów.boru zawodu, założenia firmy i pozyskiwania klientów. C03 MEK02 MEK04
5 TK04 Wybór zawodu, określanie własnych zdolności i umiejętności. Zdania przyczynowe. C04 MEK01 MEK04 MEK05
5 TK05 Test wyboru zawodu i kompetencji socjalnych. Profile zatrudnienia. Zdania czasowe ze spójnikiem „bevor” i „während” C05 MEK01 MEK05
5 TK06 Opis osobowości i uzdolnień, wyrażanie opinii i przedstawianie wyników testu. C06 MEK01 MEK05
5 TK07 Miniprojekt - zawód a predyspozycje, słabe i mocne strony kandydata, rozmowa u doradcy. C07 MEK02 MEK04 MEK05
5 TK08 Praca z filmem – historia i rozwój wydawnictwa Hueber, przedsiębiorstwo rodzinne i jego produkty. C09 MEK01 MEK02 MEK05
5 TK09 Warunki pracy, koncepcja przedsiębiorstwa przyjaznego pracownikowi. Deklinacja i stopniowanie przymiotnika. C10 MEK01 MEK05
5 TK10 Unia Europejska, możliwości pracy w państwach unijnych, historia, rynek wewnętrzny i główne instytucje. C11 MEK01 MEK05
5 TK11 Zakaz palenia w miejscu pracy – formułowanie argumentów pro i kontra, wyrażanie opinii. Tryb rozkazujący. C12 MEK02 MEK04 MEK05
5 TK12 IStruktura prezentacji, wzór, typowe zwroty. C13 MEK06
5 TK13 Czynniki warunkujące dobre zatrudnienie, atrakcyjność przedsiębiorstwa. C14 MEK01 MEK02 MEK05
6 TK01 Niewykorzystane szanse i możliwości. Zdania nierzeczywiste w przeszłości. C01 MEK01
6 TK02 Relacje z doznanych niepowodzeń - audycja radiowa. Tryb przypuszczający KonjunktivII. C02 MEK01 MEK03
6 TK03 Telefon zaufania, rozmowy o zaistniałych sytuacjach. Struktury „wäre / hätte” + Partizip II. C03 MEK02 MEK05
6 TK04 Opis kontrowersyjnych wydarzeń, dyskusja i komentarz. C04 MEK01 MEK06
6 TK05 Wyrażanie rozczarowania i reakcja na nie – pisanie maila, praca z tekstem na blogu. C05 MEK01 MEK03
6 TK06 Sytuacje codzienne wywołujące uczucie szczęścia. Czas zaprzeszły Plusquamperfekt. C06 MEK02 MEK04
6 TK07 Wyrażanie emocji – środki językowe. C07 MEK01 MEK03
6 TK08 Podsumowanie minionego roku i pomyślnych wydarzeń. Zdania czasowe z „nachdem”. C09 MEK01 MEK02 MEK05
6 TK09 Praca z filmem – „ Nasz kawałek szczęścia " Historia rodziny, ważne dziedziny życia, przeżywanie powodzenia i satysfakcji. C10 MEK01 MEK02 MEK05
6 TK10 .Imprezy, uroczystości, wydarzenia w miejscu pracy. C11 MEK01 MEK03 MEK05
6 TK11 Początki pracy zawodowej. Speed-Dating, oczekiwania pracodawców. C12 MEK03 MEK05
6 TK12 Zestawienie świąt i wydarzeń. Zaproszenia pisemne na różne okazje. C13 MEK02 MEK04 MEK05
6 TK13 Schemat maila i listu okolicznościowego, części składowe. Pisanie zaproszeń. C14 MEK03 MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 3) Przygotowanie do ćwiczeń: 6.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 6.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3)
Zaliczenie (sem. 3)
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 4) Przygotowanie do ćwiczeń: 6.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 6.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 4)
Zaliczenie (sem. 4)
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 5) Przygotowanie do ćwiczeń: 6.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 6.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5)
Zaliczenie (sem. 5)
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 6) Przygotowanie do ćwiczeń: 6.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 6.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6) Przygotowanie do konsultacji: 5.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 6) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.
Inne: 4.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Ćwiczenia/Lektorat Zaliczenie na podstawie dwóch testów pisemnych (wymagana co najmniej 60% poprawność) oraz aktywności na zajęciach.'
Ocena końcowa
Ćwiczenia/Lektorat Zaliczenie na podstawie dwóch testów pisemnych (wymagana co najmniej 60% poprawność) oraz aktywności na zajęciach.'
Ocena końcowa
Ćwiczenia/Lektorat Zaliczenie na podstawie dwóch testów pisemnych (wymagana co najmniej 60% poprawność) oraz aktywności na zajęciach.'
Ocena końcowa
Ćwiczenia/Lektorat
Ocena końcowa Ocenę końcową stanowi ocena z egzaminu z języka obcego na poziomie B2. 'Zaliczenie na podstawie dwóch testów pisemnych, (wymagana co najmniej 60% poprawność) oraz aktywności na zajęciach. Egzamin końcowy składający się z części pisemnej i ustnej, zaliczony z 60% poprawnością.' .'

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie