Cykl kształcenia: 2015/2016
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Transport
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Logistyka transportu drogowego, Transport przemysłowy
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Awioniki i Sterowania
Kod zajęć: 812
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W30 L15 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Michał Chłędowski
semestr 3: dr inż. Dariusz Nowak
Główny cel kształcenia: Zapoznanie studenta z podstawowymi problemami i zadaniami związanymi z automatyzacją i robotyzacją procesów technologicznych oraz sposobami ich rozwiązywania. Przyswoić studentom terminologię z tego zakresu wiedzy technicznej.
Ogólne informacje o zajęciach: moduł obowiązkowy dla studentów specjalności informatyczne systemy diagnostyczne
Materiały dydaktyczne: Instrukcje do ćwiczeń laboratoryjnych
Inne: Materiały metodyczne zamieszczane na stronie domowej koordynatora
1 | Michał Chłędowski | Wykłady z automatyki dla mechaników | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. | 2003 |
2 | W. Greblicki | Podstawy automatyki | Ogicyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław. | 2006 |
1 | Michał Chłędowski, Jacek Pieniążek | Podstawy automatyki w ćwiczeniach i zadaniach | Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. | 2009 |
2 | A. Wiszniewski (red.) | Podstawy automatyki. Ćwiczenia laboratoryjne | Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław. | 2000 |
1 | Krzysztof Amborski | Teoria sterowania. Podręcznik programowany | Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa. | 1987 |
2 | Andrzej Dębowski | Automatyka. Podstawy teorii | Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa. | 2008 |
Wymagania formalne: Wpis na III semestr studiów
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość podstawowej wiedzy z matematyki i fizyki a także przedmiotów technicznych (mechaniki, elektrotechniki, elektroniki, mechaniki płynów)
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność samodzielnego uczenia się, przyswajania wiedzy oraz jej uogólniania
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność pracy w zespole
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z OEK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Student zna rodzaje układów automatyki i podstawową terminologię | wykład, laboratorium | kolokwium, zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych |
K_W001+ |
W01+ W07+ |
02 | Student zna ogólne zasady opisu właściwości członu automatyki przy pomocy równań różniczkowych oraz zna pojęcie transmitancji operatorowej zdefiniowanej z wykorzystaniem przekształcenie Laplace'a | Wykład | kolokwium |
K_U017+ |
U09+ |
03 | Student zna rodzaje charakterystyk wykorzystywanych w teorii regulacji | Wykład, laboratorium | Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych |
K_W004+ |
W02+ W04+ W05+ |
04 | Student zna podstawowe człony automatyki. Umie je nazwać, wie, że opisywane są równaniami różniczkowymi oraz transmitancjami przejścia i charakterystykami czasowymi i częstotliwościowymi | Wykład, ćwiczenia laboratoryjne | Kolokwium, zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych |
K_W001+ |
W01+ W07+ |
05 | Student zna pojęcie stabilności układu automatycznej regulacji i sposoby jej określania. Zna kryterium stabilności Hurwitza. Zna kryterium Nyquista. | Wykład, ćwiczenia laboratoryjne | Kolokwium, zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych |
K_U007+ |
U07+ U08+ U09+ |
06 | Student zna podstawowe pojęcia definiujące jakość układów automatycznej regulacji. Student zna rodzaje regulatorów, ich właściwości i charakterystyczne parametry. Zna podstawowe zasady syntezy parametrycznej układu. | Wykład, ćwiczenia laboratoryjne | Kolokwium, zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych |
K_U004+ K_K004+ |
U05+ K03+ K04+ |
07 | Student ma pojęcie o różnicach charakteryzujących układy liniowe i układy nieliniowe a także układy ciągłe i układy dyskretne | Wykład, laboratorium | Zaliczanie ćwiczeń laboratoryjnych |
K_K001+ |
K01+ |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
3 | TK01 | W01 | MEK01 | |
3 | TK02 | W02 | MEK02 | |
3 | TK03 | W03 | MEK02 | |
3 | TK04 | W04 | MEK04 | |
3 | TK05 | W05,W06 | MEK05 | |
3 | TK06 | W07 | MEK06 | |
3 | TK07 | L02-L05 | MEK02 MEK07 | |
3 | TK08 | L06-L09 | MEK03 MEK04 | |
3 | TK09 | L10-L14 | MEK06 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 3) | Przygotowanie do kolokwium:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
|
Laboratorium (sem. 3) | Przygotowanie do laboratorium:
6.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
10.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 3) | |||
Zaliczenie (sem. 3) | Przygotowanie do zaliczenia:
6.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Praca kontrolna i kolokwium zaliczeniowe |
Laboratorium | Oceniana jest aktywność studenta na laboratorium, jego wiedza teoretyczna, umiejętność przeprowadzania eksperymentu oraz poprawnie opracowanego sprawozdania |
Ocena końcowa | Średnia z ocen cząstkowych. Warunek: każda ocena cząstkowa musi być pozytywna |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie