logo
Karta przedmiotu
logo

Niezawodność systemów transportowych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2015/2016

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Transport

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Rzeczoznawstwo samochodowe, Spedycja oraz transport krajowy i międzynarodowy, Transport lotniskowy

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Technologii Maszyn i Inżynierii Produkcji

Kod zajęć: 7998

Status zajęć: obowiązkowy dla programu Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Rzeczoznawstwo samochodowe, Spedycja oraz transport krajowy i międzynarodowy, Transport lotniskowy

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W15 C15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: prof. dr hab. inż. Paweł Pawlus

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest nabycie przez studentów wiedzy i umiejętności z zakresu analizy niezawodności systemów technicznych

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiązkowy dla studentów 1 semestru kierunku Transport

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Nowakowski T. Niezawodność systemów logistycznych Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław. 2011
2 Żółtowski B. Metody inżynierii wirtualnej w badaniach stanu, zagrożeń bezpieczeństwa i środowiska eksploatowanych Wydawnictwo Uczelniane Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego, Bydgoszcz. 2012
3 Macha E., Niesłony A. Niezawodność systemów mechatronicznych Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej, Opole . 2010
4 Grabski F., Jaźwiński J. Funkcje o losowych argumentach w zagadnieniach niezawodności, bezpieczeństwa i logistyki WKiŁ, Warszawa. 2009.
5 Bucior J. Podstawy teorii i inżynierii niezawodności Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 2004
6 Krystek R. (red.) Zintegrowany system bezpieczeństwa transportu: synteza WKiŁ, Gdańsk, . 2010
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Szopa T. Niezawodność i bezpieczeństwo Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. 2009
2 Łunarski J. (red.) Systemy zarządzania bezpieczeństwem w przedsiębiorstwie Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2006.
3 Pacana A. Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy zgodnie z PN-N-18001: wdrażanie i auditowanie Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów. 2011.
4 Drelichowski L., Bojar W., Żółtowski M. Elementy zarządzania eksploatacją maszyn Wydawnictwo Uczelniane Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego, Bydgoszcz. 2012
5 Macha E. Niezawodność maszyn Politechnika Opolska, Skrypt Nr 237, Opole. 2001
6 Oprzędkiewicz J., Stolarski B. Komputerowe monitorowanie niezawodności samochodów Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa, Kraków. 2000

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na 1 semestr studiów

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów poprzedzających

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Posiada umiejętność rozwiązywania problemów związanych z niezawodnością systemów transportowych. Wykład, ćwiczenia problemowe Prezentacja projektu

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Podstawy pojęcia i miary w obszarze problematyki niezawodności. Wskaźniki niezawodności systemów transportowych: gotowości, nieuszadzalności, obsługiwalności i zapewnienia środków obsługi. Struktura niezawodnościowa obiektu. Modele niezawodnościowe systemów technicznych: szeregowe, równoległe, progowe typu „k z n”, szeregowo-równoległe, równoległo-szeregowe, iteracyjne, o strukturach złożonych, o strukturach dynamicznych, z uszkodzeniem zależnym, z elementami trójstanowymi, aproksymowane typowymi rozkładami prawdopodobieństwa, eksperckie. Fizyczna i statystyczna interpretacja wskaźników niezawodności. Struktury niezawodnościowe - modelowanie zjawisk prowadzących do niesprawności. Metody badania niezawodności i stosowane oprogramowanie: nieparametryczne, parametryczne, przyśpieszone. Niezawodność elementu urządzenia mechanicznego. Niezawodność człowieka. Niezawodność i bezpieczeństwo układów - człowiek, obiekt techniczny, otoczenie. Kształtowanie niezawodności systemów transportowych podczas: w fazie konstruowania w zakresie wytrzymałości niskocyklowej, w zakresie wytrzymałości wysokocyklowej, w fazie wytwarzania poprzez wybór wariantu procesu kształtowania metodą opinii ekspertów, bayesowską, teorii decyzji oraz poprzez sterowanie stabilności procesu technologicznego, w fazie eksploatacji poprzez wyznaczenie zapasu elementów zamiennych, metodami – statystycznymi, eksperymentalnymi, drzewa uszkodzeń, rodzaju warstwy powierzchniowej, systemami doradczymi. Diagnoza bezpieczeństwa transportu w Polsce, uwarunkowania procesu integracji europejskiej, integracji systemów bezpieczeństwa transportu. W01-W06, C01-C06 MEK01
1 TK02 Podstawy pojęcia i miary w obszarze problematyki niezawodności. Struktura niezawodnościowa obiektu. Modele niezawodnościowe systemów technicznych. Fizyczna i statystyczna interpretacja wskaźników niezawodności. Struktury niezawodnościowe - modelowanie zjawisk prowadzących do niesprawności. Niezawodność elementu urządzenia mechanicznego. Niezawodność człowieka. Niezawodność i bezpieczeństwo układów – człowiek, obiekt techniczny, otoczenie. Metody statystyczne szacowania niezawodności. Metody eksperckie szacowania niezawodności. Metody badań niezawodnościowych oraz ich programowanie. - MEK01

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Przygotowanie do kolokwium: 8.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 2.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 8.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) Przygotowanie do ćwiczeń: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 3.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1)
Zaliczenie (sem. 1)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład
Ćwiczenia/Lektorat
Ocena końcowa

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie