logo
Karta przedmiotu
logo

Podstawy rzeczoznawstwa w technice samochodowej

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2015/2016

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Transport

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Rzeczoznawstwo samochodowe, Spedycja oraz transport krajowy i międzynarodowy, Transport lotniskowy

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu

Kod zajęć: 7846

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Rzeczoznawstwo samochodowe

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W30 L30 / 3 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Janusz Lubas

Terminy konsultacji koordynatora: wtorek 12.45-13.45 Czwartek 11-12

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Poznanie roli i kompetencji rzeczoznawcy samochodowego

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot wybieralny dla studentów 3 semestru

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Reimpell J., Betzler J. Podwozia samochodów. Podstawy konstrukcji. WKiŁ, Warszawa. 2004
2 Reński A.: Budowa samochodów: układy hamulcowe i kierownicze oraz zawieszenia. Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, Warszawa. 2004
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Prochowski L.; Żuchowski A.: Samochody ciężarowe i autobusy. Warszawa, WKiŁ, . 2006
2 Micknass W. , Popiol R., Sprenger A.: Sprzęgła, skrzynki biegów, wały i półosie napędowe. Warszawa, WKiŁ,. 2005
3 Zieliński A.: Konstrukcja nadwozi samochodów osobowych i pochodnych. Warszawa, WKiŁ, . 2008
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Praca zbiorowa Informatory techniczne BOSCH WKiŁ, Warszawa. 2000-

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na 3 semestr studiów kierunku transport, specjalność: rzeczoznawstwo samochodowe

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanych modułów poprzedzających na kierunku studiów.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Brak

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Ma podstawową wiedzę na temat roli i funkcji rzeczoznawcy samochodowego, jego kompetencji w zakresie techniki samochodowej, ruchu drogowego oraz rekonstrukcji kolizji i wypadków drogowych. wykład, laboratorium egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna, sprawozdanie z laboratorium K_W004+
K_W005+
K_W008+
W03
W04
W05
W06
W10
02 Potrafi opracować projekt z zakresu opinii rzeczoznawczych. wykład, laboratorium egzamin, sprawozdanie z laboratorium K_U002+
K_U003+
K_U007+
K_U008+
K_K002+
U02
U03
U04
U06
U08
U09
U10
U12
U15
U16
U17
U18
U19
K03
03 Potrafi działać w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i całego zespołu laboratorium na bieżąco w trakcie zajęć K_K002+
K03

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Zadania i kompetencje rzeczoznawcy samochodowego. Rodzaje ocen i opinii rzeczoznawczych. Podstawy techniki samochodowej. Identyfikacja pojazdu, jego diagnostyka i ocena stanu technicznego. Przyczyny uszkodzeń samochodów i ich zespołów. Rekonstrukcje kolizji i wypadków drogowych. Wycena wartości oraz kosztów i jakości napraw samochodów. Ustalanie wartości rynkowej pojazdu. Ustalanie zakresu uszkodzeń wypadkowych pojazdu. Sposoby weryfikacji uszkodzeń wypadkowych i zgłaszanych okoliczności ich powstania. W01_W15 MEK01 MEK02
3 TK02 Identyfikacja pojazdu, ustalenie uszkodzeń pojazdu,sposób naprawy i jej przebieg, kosztorys naprawy, ocena stanu technicznego pojazdu i jego diagnostyka. L01_15 MEK01 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 3) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3)
Egzamin (sem. 3) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład W trakcie egzaminu sprawdzany jest stopień opanowania materiału z modułu z zakresu przekazanego na wykładzie. Kryteria weryfikacji efektu MEK01, MEK02: ocenę dostateczną uzyskuje student, który z części sprawdzającej wiedzę, uzyska 50-70% punktów, ocenę dobry 71-90% punktów, ocenę bardzo dobry powyżej 90% punktów.
Laboratorium Średnia ocen z laboratorium. Kryteria weryfikacji efektu kształcenia MEK01, MEK02, MEK03: - na ocenę 3:, umie zidentyfikować pojazd na ocenę 4:.umie ustalić uszkodzenie pojazdu na ocenę 5: umie ustalić stan techniczny pojazdu i prowadzi jego diagnostykę
Ocena końcowa Na ocenę końcową składa się 50% oceny MEKO1, MEK02 (egzamin), 50% MEKO1, MEK02, MEK03 (laboratorium) Przeliczenie uzyskanej średniej ważonej na ocenę końcową przedstawiono poniżej: Ocena średnia Ocena końcowa 4,600 - 5,000 bdb 5,0 4,200 - 4,599 +db 4,5 3,800 - 4,199 db 4,0 3,400 - 3,799 +dst 3,5 3,000 - 3,399 dst 3,0

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 K. Hadło; D. Konieczny; J. Lubas; W. Szczypinski-Sala; A. Tomala Tribological Properties of a Sliding Joint with an a-C:H:W Coating under Lubrication Conditions with PAO8 Oil and the Addition of 2% MoS2 Nanoparticles 2024
2 J. Drop; J. Lubas; E. Zielińska Branża przesyłek kurierskich, ekspresowych i pocztowych w Polsce 2022
3 K. Hadło; J. Lubas Tribological properties of the friction pair with a-C:H coating under the conditions of lubrication with 10W40 biodegradable engine oil 2022
4 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; J. Lubas Effect of temperature on tribological properties of 1-butanol–diesel fuel blends-Preliminary experimental study using the HFRR method 2021
5 J. Lubas; J. Mikoś; E. Zielińska Kryteria ewidencjonowania czasu pracy kierowcy 2020
6 J. Lubas; K. Miernik; W. Szczypiński-Sala; P. Woś; E. Zielińska Experimental Analysis of Tribological Processes in Friction Pairs with Laser Borided Elements Lubricated with Engine Oils 2020
7 J. Lubas; W. Szczypiński-Sala Tribological characteristic of a ring seal with graphite filler 2020
8 K. Dudek; J. Lubas; W. Szczypiński-Sala Influence of laser boriding on the friction and wear of sliding couples with bearing alloys 2020
9 A. Jaworski; K. Lejda; J. Lubas; M. Mądziel Comparison of exhaust emission from Euro 3 and Euro 6 motor vehicles fueled with petrol and LPG based real driving conditions 2019
10 J. Lubas; W. Szczypiński-Sala; A. Tomala Tribological Properties of a Rubber Seal Under Operation With Oil Containing MoS2 Nanoparticles 2019