logo
Karta przedmiotu
logo

Modelowanie procesów transportowych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2015/2016

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Transport

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Rzeczoznawstwo samochodowe, Spedycja oraz transport krajowy i międzynarodowy, Transport lotniskowy

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu

Kod zajęć: 7835

Status zajęć: obowiązkowy dla programu Rzeczoznawstwo samochodowe, Spedycja oraz transport krajowy i międzynarodowy, Transport lotniskowy

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W15 L30 P15 / 4 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Janusz Lubas

Terminy konsultacji koordynatora: Wtorek 13-14 Czwartek 10-12

semestr 1: mgr inż. Dariusz Konieczny

semestr 1: dr inż. Maksymilian Mądziel

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Ugruntowanie wiedzy z zakresu modelowania procesów i systemów transportowych Zapoznanie ze specjalistycznym oprogramowaniem do modelowania procesów transportowych. Wykorzystanie oprogramowania komputerowego do symulacji i optymalizacji procesów transportowych. Tworzenie własnych programów komputerowych do modelowania określonych procesów transportowych. Ocena systemów transportowych.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiązkowy dla studentów 1 semestru specjalności

Materiały dydaktyczne: Instrukcja do laboratorium z przedmiotu Podstawy Modelowania Procesów Transportowych. Praca niepu

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Jacyna M. Modelowanie i ocena systemów transportowych. Ofic. Wydaw. Politech. Warsz., Warszawa. 2009
2 Jacyna M. (red) Uwarunkowania techniczno-technologiczne komodalności transportu Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. 2012
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Jacyna M. Modelowanie wielokryterialne w zastosowaniu do oceny systemów transportowych Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. 2001
2 Instrukcje obsługi programów komputerowych używanych w trakcie zajęć laboratoryjnych i projektowych. .
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Czasopisma: Transport - Technika Motoryzacyjna, Transport Samochodowy, Przegląd Komunikacyjny, Problemy Ekonomi .

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na sem. 1 specjalności

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Matematyka; Logistyka; Systemy transportowe; Podstawy modelowania procesów transportowych (podstawowe wiadomości z zakresu przedmiotów)

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Podstawy modelowania procesów transportowych (modelowanie procesów transportowych z wykorzystaniem AveSim)

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Zna modele do symulacji i oceny systemów i procesów transportowych. Zna oprogramowanie umożliwiający symulację i ocenę systemów transportowych. wykład zaliczenie cz. pisemna K_W004+
K_W012+
K_U004+
W03
W04
W05
W07
U07
U08
U09
02 Umie przeprowadzić symulację i ocenę systemu transportowego z wykorzystaniem narzędzi informatycznych laboratorium na bieżąco w trakcie zajęć K_W012+
K_K004+
W03
W04
W07
K06
03 Umie napisać samodzielnie oprogramowanie na komputer do symulacji procesu transportowego. projekt indywidualny prezentacja projektu K_W004+
K_U011+
W03
W04
W05
U08
U09
U18

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Wprowadzenie do modelowania procesów transportowych. Ugruntowanie wiadomości z zakresu konstruowania i wykorzystania modeli do symulacji procesów transportowych. W01-W02 MEK01
1 TK02 Wykorzystanie zaawansowanych narzędzi informatycznych do tworzenia modelu procesu transportowego, przeprowadzenia symulacji procesu transportowego i jego oceny. Analiza systemu i procesu transportowego z wykorzystaniem programów komputerowych.Elementy animacji komputerowej w graficznym przedstawieniu procesu transportowego. Optymalizacja systemu i procesu transportowego z wykorzystaniem programów komputerowych. W03-W11 MEK01
1 TK03 Podstawy pisania programu w Visual Basic. Środowisko Visual Basic. Stałe i zmienne w VB. Wybrane obiekty i ich właściwości w VB. Funkcje matematyczne, pętle instrukcje warunkowe, dostęp i operacje na plikach, obsługa błędów, tworzenie własnego menu w Visual Basic. W12-W15 MEK01
1 TK04 Tworzenie modelu procesu transportowego z wykorzystaniem programu komputerowego. L01-L05 MEK02
1 TK05 Symulacja i optymalizacja procesu transportowego z wykorzystaniem narzędzi informatycznych. L06-L11 MEK02
1 TK06 Analiza i ocena systemu i procesu transportowego z wykorzystaniem narzędzi informatycznych. L12-L15 MEK02
1 TK07 Analiza tematyki modelowania systemów transportowych z zakresu: rozłożenia potoków w sieciach transportowych, otoczenia systemu transportowego, prognozowania systemu transportowego, dynamiki procesów transportowych, grafowej reprezentacji sieci transportowej, modeli symulacyjnych, zastosowania modelu automatów komórkowych w transporcie, systemów obsługi masowej, modeli procesów transportowych. P01-P15 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 1) Przygotowanie do laboratorium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 5.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 1) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 13.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 2.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1)
Egzamin (sem. 1)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład W trakcie zaliczenia pisemnego sprawdzany jest stopień opanowania materiału z modułu z zakresu przekazanego na wykładzie. Kryteria weryfikacji efektu MEK01: ocenę dostateczną uzyskuje student, który z części sprawdzającej wiedzę, uzyska 50-70% punktów, ocenę dobry 71-90% punktów, ocenę bardzo dobry powyżej 90% punktów.
Laboratorium Warunkiem zaliczenia laboratorium jest pozytywna ocena z wykonawstwa modelu zaliczeniowego, obecność i aktywność. Kryteria weryfikacji efektu kształcenia MEK02: - na ocenę 3:umie tworzyć model procesu transportowego z wykorzystaniem programu komputerowego. na ocenę 4:umie symulować i optymalizować proces transportowy z wykorzystaniem narzędzi informatycznych. na ocenę 5: potrafi analizować i oceniać proces transportowy z wykorzystaniem narzędzi informatycznych.
Projekt/Seminarium Średnia ocen z projektu. Kryteria weryfikacji efektu kształcenia MEK03: - na ocenę 3:umie napisać oprogramowanie do symulacji procesu transportowego. na ocenę 4:umie przetestować oprogramowanie do symulacji procesu transportowego. na ocenę 5: potrafi analizować i oceniać wyniki z symulacji procesu transportowego.
Ocena końcowa Na ocenę końcową składa się 30% oceny MEK01, 35% MEK02 i 35% MEK03 Przeliczenie uzyskanej średniej ważonej na ocenę końcową przedstawiono poniżej: Ocena średnia Ocena końcowa 4,600 - 5,000 bdb 5,0 4,200 - 4,599 +db 4,5 3,800 - 4,199 db 4,0 3,400 - 3,799 +dst 3,5 3,000 - 3,399 dst 3,0

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 K. Hadło; D. Konieczny; J. Lubas; W. Szczypinski-Sala; A. Tomala Tribological Properties of a Sliding Joint with an a-C:H:W Coating under Lubrication Conditions with PAO8 Oil and the Addition of 2% MoS2 Nanoparticles 2024
2 J. Drop; J. Lubas; E. Zielińska Branża przesyłek kurierskich, ekspresowych i pocztowych w Polsce 2022
3 K. Hadło; J. Lubas Tribological properties of the friction pair with a-C:H coating under the conditions of lubrication with 10W40 biodegradable engine oil 2022
4 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; J. Lubas Effect of temperature on tribological properties of 1-butanol–diesel fuel blends-Preliminary experimental study using the HFRR method 2021
5 J. Lubas; J. Mikoś; E. Zielińska Kryteria ewidencjonowania czasu pracy kierowcy 2020
6 J. Lubas; K. Miernik; W. Szczypiński-Sala; P. Woś; E. Zielińska Experimental Analysis of Tribological Processes in Friction Pairs with Laser Borided Elements Lubricated with Engine Oils 2020
7 J. Lubas; W. Szczypiński-Sala Tribological characteristic of a ring seal with graphite filler 2020
8 K. Dudek; J. Lubas; W. Szczypiński-Sala Influence of laser boriding on the friction and wear of sliding couples with bearing alloys 2020
9 A. Jaworski; K. Lejda; J. Lubas; M. Mądziel Comparison of exhaust emission from Euro 3 and Euro 6 motor vehicles fueled with petrol and LPG based real driving conditions 2019
10 J. Lubas; W. Szczypiński-Sala; A. Tomala Tribological Properties of a Rubber Seal Under Operation With Oil Containing MoS2 Nanoparticles 2019