logo
Karta przedmiotu
logo

Standaryzowane systemy zarządzania

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2015/2016

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Zarządzanie i inżynieria produkcji

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Informatyka w zarządzaniu przedsiębiorstwem, logistyka produkcji, Systemy zapewnienia jakości produkcji

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Technologii Maszyn i Inżynierii Produkcji

Kod zajęć: 783

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Informatyka w zarządzaniu przedsiębiorstwem

Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W30 L15 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: prof. dr hab. inż. Andrzej Pacana

Terminy konsultacji koordynatora: https://v.prz.edu.pl/app

semestr 6: dr hab. inż. prof. PRz Rafał Kluz

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Student powinien posiąść podstawową wiedzę teoretyczną i praktyczną z zakresu standaryzowanych systemów zarządzania

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot (obowiązkowy dla specjalności) omawia spotykane w organizacjach systemy zarządzania ze szczególnym uwzględnieniem systemów jakości, środowiska i bezpieczeństwa.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Stadnicka D., Pacana A. Budow a i rozw ój skutecznych systemów zarządzania jakością Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2015
2 Pacana A. Projektowanie i wdrażanie systemów zarządzania środowiskowego zgodnych z ISO 14001. Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. Rzeszów . 2010
3 Pacana A Projektowanie, wdrażanie i doskonalenie systemów zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy zgod Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2014
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Romanowska– Słomka I, Słomka A. Zarządzanie ryzykiem zawodowym Kraków-Tarnobrzeg . 2008
2 A. Matuszak-Flejszman Jak skutecznie wdrażać system zarządzania środowiskowego wg norm ISO 14001 PZITS,Poznań . 2001
3 Pacana A., Stadnicka D. Systemy zarządzania jakością zgodne z ISO 9001. Wdrażanie, auditowanie i doskonalenie. Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. Rzeszów . 2011
Literatura do samodzielnego studiowania
1 PN-EN ISO 9001 Systemy zarządzania jakością - Wymagania PKN, Warszawa, 2009. 2015
2 PN-EN ISO 14001 System Zarządzania Środowiskowego PKN, Warszawa, 2005. 2015
3 PN-N-18001 Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Wymagania PKN, Warszawa. 2004

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Student powinien być zarejestrowany na semestrze 6.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawy zarządzania - szkoły i kierunki w zarządzaniu; Zarządzanie środowiskowe / Ekologia - podstawy edukacji ekologicznej

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność myślenia procesowego i systemowego.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność samodzielnego poszerzania swej wiedzy i doskonalenia umiejętności zawodowych oraz pracy w zespole

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Ma szczegółową wiedzę dotyczącą zarządzania przedsiębiorstwem przemysłu maszynowego, w tym zarządzania jakością, środowiskiem i bezpieczeństwem oraz prowadzenia działalności gospodarczej oraz rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się. wykład test pisemny K_W011++
K_K001+
W09+
K01+
02 Na bazie informacji z literatury oraz własnego doświadczenia potrafi identyfikować procesy, zauważać powiązania między nimi. Potrafi identyfikować aspekty środowiskowe , dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski, formułować i uzasadniać opinie. laboratorium prezentacja projektu K_U001++
U01+
03 Potrafi tworzyć algorytmy przebiegu procesów i formalizować procesy przy pomocy procedur lub kart procesów dostrzegając przy tym ich aspekty systemowe, techniczne i pozatechniczne. laboratorium - projekt zespołowy, sprawozdanie z projektu K_U008++
U10+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Wprowadzenie do wdrażania Standaryzowanych Systemów Zarządzania (SZZ), Podstawy zarządzania systemowego. W1 MEK01
6 TK02 Systemowe zarządzanie jakością. Zasady zarządzania Deminga a wymagania normy ISO 9001. Ciągłe doskonalenie. W2 MEK01
6 TK03 12 kwestii podstawowych systemowego zarządzania jakością. Korzyści z wdrożenia SZZ. W3 MEK01
6 TK04 Norma ISO 9001:2009. W4 MEK01
6 TK05 Norma ISO 9001:2015. W5 MEK01
6 TK06 Etapy projektowania i wdrażania standaryzowanych systemów zarządzania jakością. W6 MEK01
6 TK07 Wymagania normy ISO 14001:2004. W7 MEK01
6 TK08 Wymagania normy ISO 14001:2015. W8 MEK01
6 TK09 Etapy projektowania i wdrażania standaryzowanych systemów zarządzania środowiskowego. W9 MEK01
6 TK10 Norma PN-N-18001. W10 MEK01
6 TK11 Etapy projektowania i wdrażania standaryzowanych systemów zarządzania bhp. W11 MEK01
6 TK12 Inne systemy zarządzania ISO/TS 16949, ISO 13485:2003, ISO/IEC 27001, ISO 17025, AS 9100. W12 MEK01
6 TK13 Inne systemy zarządzania: HACCP, ISO 22000, GHP, GCP, GLP, GEP, PN-N 19001. W13 MEK01
6 TK14 Certyfikowanie i doskonalenie standaryzowanych systemów zarządzania. Wybrane metody i narzędzia zarządzania. W14 MEK01
6 TK15 Test W15 MEK01
6 TK16 Wprowadzenie i omówienie ćwiczeń. L1 MEK02 MEK03
6 TK17 Identyfikacja procesów w organizacji, relacje między procesami, lista procedur L2 MEK02
6 TK18 Identyfikacja aspektów środowiskowych i ich ocena L3 MEK02
6 TK19 Algorytm przebiegu procesów L4 MEK03
6 TK20 Procedura wybranego SSZ L5 MEK03
6 TK21 Procedura wybranego SSZ- cd. L6 MEK03
6 TK22 Zaliczanie i omawianie prac L7 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 2.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 2.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 6) Przygotowanie do laboratorium: 2.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 2.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 6) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Na zaliczeniu pisemnym wykładu (ew. ustnym) sprawdzana jest realizacja efektu modułowego (MEK01). Uzyskana ocena jest proporcjonalna do poprawnych odpowiedzi udzielonych przez studenta.
Laboratorium Na zaliczeniu praktycznym laboratorium sprawdzana jest realizacja drugiego i trzeciego efektu modułowego (MEK02, MEK03). Sprawdzenie wiedzy obejmuje zawartość sprawozdań z laboratoriów i/lub odpowiedzi na pytania zadawane w trakcie ich zaliczania. Uzyskana ocena z laboratorium jest proporcjonalna do zawartości i poprawności odpowiedzi udzielonych przez studenta.Ocena końcowa tej formy zajęć to średnia arytmetyczna ocen MEK 02 i MEK 03.
Ocena końcowa Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych i zaliczenie wszystkich form zajęć. Ocena końcowa wyznaczana jest jako średnia ważona: Ocena końcowa = 0,6 x ocena z MEK 01+ 0,2 x ocena z MEK 02 + 0,2 x ocena z MEK 03. Szczegóły zostaną podane podczas omawiania karty modułu efektów kształcenia na pierwszych zajęciach wykładowych.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie