logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Wytrzymałość konstrukcji lotniczych


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2015/2016
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Awionika, Pilotaż, Płatowce, Silniki lotnicze
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej
Kod zajęć:
691
Status zajęć:
obowiązkowy dla specjalności Płatowce
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 5 / W30 C15 P15 / 5 ECTS / E
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
prof. dr hab. inż. Henryk Kopecki
Terminy konsultacji koordynatora:
każda środa 12-14
semestr 5:
dr inż. Łukasz Święch

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Przygotowanie do pracy w biurach konstrukcyjnych oraz jednostkach badawczych konstrukcji lotniczych

Ogólne informacje o zajęciach:
W module podano treści i efekty kształcenia oraz formy i warunki zaliczenia przedmiotu

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Z. Brzoska Statyka i stateczność konstrukcji prętowych i cienkościennych PWN Warszawa. 1969
2 M. Bijak-Żochowski Wytrzymałość konstrukcji Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. 2004
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Z. Brzoska Statyka i stateczność konstrukcji prętowych i cienkościennych PWN Warszawa. 1969
Literatura do samodzielnego studiowania
1 T.H.G. Megson Aircraft structures John Wiley&Sons Inc., New York, Toronto . 1999

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
rejestracja na piąty semestr studiów

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Wiadomości z zakresu przedmiotów: mechanika ogólna, wytrzymałość materiałów

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność rozwiązywania zadań w zakresie wytrzymałości ustrojów statycznie niewyznaczalnych, znajomość rachunku różniczkowego, całkowego oraz równań różniczkowych zwyczajnych

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Umiejętność pracy w zespole w zakresie wytrzymałościowych obliczeń inżynierskich

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
MEK01 posiada wiedzę podstawową z zakresu wytrzymałości konstrukcji lotniczych wykład egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna K-W006+
K-U001+
W02+
W03+
W07++
U01+
U05+
U13+
MEK02 Posiada umiejętności w zakresi obliczeń wytrzymałościowych struktur lotniczych wykład egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna K-W006+
W02+
W03++
W07+
MEK03 Umiejętność wykorzystywania wyników obliczeń do opracowywania weryfikacji eksperymentalnych realizacja zleconego zadania referat ustny K-W006+
W02+
W03+
W07+

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 .- podstawowe założenia statyki ustrojów nośnych płatowców, podział ustrojów, metody określania stanu sił wewnętrznych W01 MEK01
5 TK02 - ramy płaskie statycznie wyznaczalne i niewyznaczalne, jedno i wieloobwodowe, - metoda przegubów oraz metoda przekrojów w zastosowaniu do teorii ram ściśle płaskich W02 MEK02
5 TK03 - konstrukcje cienkościenne, wstęp i podział zagadnień, statyka cienkościennych prętów, podstawowe założenia i zależności W03 MEK02
5 TK04 - czyste ścinanie płaszcza, skręcanie rur jednoobwodowych, swobodne skręcanie profili otwartych, skręcanie rur wieloobwodowych W04 MEK02
5 TK05 - przenoszenie sił wzdłużnych i momentów gnących, bezskręceniowe przenoszenie sił tnących – środek sił poprzecznych W05 MEK02
5 TK06 - nieswobodne skręcanie prętów o przekroju otwartym, określanie naprężeń, analogia do belki zginanej – odpowiedniość warunków brzegowych, sztywności i obciążeń W06 MEK02
5 TK07 - przenoszenie obciążeń poprzecznych przez rury jedno i wieloobwodowe - wpływ zbieżności konstrukcji na rozkład naprężeń. Statyka żeber. Stosowalność modelu pręta do analizy ustroju nośnego W07 MEK02
5 TK08 - Statyka tarcz i brył cienkościennych – zastępczy model ustroju. Tarcze statycznie wyznaczalne i niewyznaczalne – analogia kratownicowa W08 MEK02
5 TK09 - Statycznie wyznaczalne bryły o ściankach płaskich. Podstawowe ustroje ze ściankami zakrzywionymi: statyka dźwigara trójpasowego, pół skorupowy dźwigar cztero pasowy z trzema ściankami, statycznie wyznaczalne bryły o ściankach zakrzywionych W09 MEK02
5 TK10 - Złożone ustroje statycznie wyznaczalne. Ustroje statycznie niewyznaczalne: statyka ustrojów wielosegmentowych W10 MEK02
5 TK11 - Zarys teorii stateczności. Metody badania ustrojów: metoda analizy równowagi, metoda energetyczna, podział zagadnień stateczności konstrukcji, wyboczenie giętno-skrętne i skrętne profili otwartych W11 MEK02
5 TK12 . Obciążenia krytyczne płyt i powłok – omówienie wyników. Praca konstrukcji po utracie stateczności, lokalne zniszczenie płyt i powłok żebrowanych, praca ścinanej płyty po utracie stateczności W12 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 5) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 5) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Konsultacje (sem. 5)
Egzamin (sem. 5)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład
Ćwiczenia/Lektorat
Projekt/Seminarium
Ocena końcowa Wypadkowa ocena z projektowania, laboratorium oraz części pisemnej egzaminu z teorii i zadań

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie