Wytrzymałość konstrukcji lotniczych
Podstawowe informacje o zajęciach
Cykl kształcenia:
2015/2016
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Awionika, Pilotaż, Płatowce, Silniki lotnicze
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej
Status zajęć:
obowiązkowy dla specjalności Płatowce
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 5 / W30 C15 P15 / 5 ECTS / E
Imię i nazwisko koordynatora:
prof. dr hab. inż. Henryk Kopecki
Terminy konsultacji koordynatora:
każda środa 12-14
semestr 5:
dr inż. Łukasz Święch
Cel kształcenia i wykaz literatury
Główny cel kształcenia:
Przygotowanie do pracy w biurach konstrukcyjnych oraz jednostkach badawczych konstrukcji lotniczych
Ogólne informacje o zajęciach:
W module podano treści i efekty kształcenia oraz formy i warunki zaliczenia przedmiotu
Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 |
Z. Brzoska |
Statyka i stateczność konstrukcji prętowych i cienkościennych |
PWN Warszawa. |
1969 |
2 |
M. Bijak-Żochowski |
Wytrzymałość konstrukcji |
Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. |
2004 |
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 |
Z. Brzoska |
Statyka i stateczność konstrukcji prętowych i cienkościennych |
PWN Warszawa. |
1969 |
Literatura do samodzielnego studiowania
1 |
T.H.G. Megson |
Aircraft structures |
John Wiley&Sons Inc., New York, Toronto . |
1999 |
Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych
Wymagania formalne:
rejestracja na piąty semestr studiów
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Wiadomości z zakresu przedmiotów: mechanika ogólna, wytrzymałość materiałów
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność rozwiązywania zadań w zakresie wytrzymałości ustrojów statycznie niewyznaczalnych, znajomość rachunku różniczkowego, całkowego oraz równań różniczkowych zwyczajnych
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Umiejętność pracy w zespole w zakresie wytrzymałościowych obliczeń inżynierskich
Efekty kształcenia dla zajęć
MEK |
Student, który zaliczył zajęcia |
Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia |
Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia |
Związki z KEK |
Związki z OEK |
MEK01 |
posiada wiedzę podstawową z zakresu wytrzymałości konstrukcji lotniczych |
wykład |
egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna |
K-W006+ K-U001+
|
W02+ W03+ W07++ U01+ U05+ U13+
|
MEK02 |
Posiada umiejętności w zakresi obliczeń wytrzymałościowych struktur lotniczych |
wykład |
egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna |
K-W006+
|
W02+ W03++ W07+
|
MEK03 |
Umiejętność wykorzystywania wyników obliczeń do opracowywania weryfikacji eksperymentalnych |
realizacja zleconego zadania |
referat ustny |
K-W006+
|
W02+ W03+ W07+
|
Treści kształcenia dla zajęć
Sem. |
TK |
Treści kształcenia |
Realizowane na |
MEK |
5 |
TK01 |
.- podstawowe założenia statyki ustrojów nośnych płatowców, podział ustrojów, metody określania stanu sił wewnętrznych |
W01 |
MEK01
|
5 |
TK02 |
- ramy płaskie statycznie wyznaczalne i niewyznaczalne, jedno i wieloobwodowe,
- metoda przegubów oraz metoda przekrojów w zastosowaniu do teorii ram ściśle płaskich
|
W02 |
MEK02
|
5 |
TK03 |
- konstrukcje cienkościenne, wstęp i podział zagadnień, statyka cienkościennych prętów, podstawowe założenia i zależności |
W03 |
MEK02
|
5 |
TK04 |
- czyste ścinanie płaszcza, skręcanie rur jednoobwodowych, swobodne skręcanie profili otwartych, skręcanie rur wieloobwodowych |
W04 |
MEK02
|
5 |
TK05 |
- przenoszenie sił wzdłużnych i momentów gnących, bezskręceniowe przenoszenie sił tnących – środek sił poprzecznych |
W05 |
MEK02
|
5 |
TK06 |
- nieswobodne skręcanie prętów o przekroju otwartym, określanie naprężeń, analogia do belki zginanej – odpowiedniość warunków brzegowych, sztywności i obciążeń |
W06 |
MEK02
|
5 |
TK07 |
- przenoszenie obciążeń poprzecznych przez rury jedno i wieloobwodowe - wpływ zbieżności konstrukcji na rozkład naprężeń. Statyka żeber. Stosowalność modelu pręta do analizy ustroju nośnego |
W07 |
MEK02
|
5 |
TK08 |
- Statyka tarcz i brył cienkościennych – zastępczy model ustroju. Tarcze statycznie wyznaczalne i niewyznaczalne – analogia kratownicowa |
W08 |
MEK02
|
5 |
TK09 |
- Statycznie wyznaczalne bryły o ściankach płaskich. Podstawowe ustroje ze ściankami zakrzywionymi: statyka dźwigara trójpasowego, pół skorupowy dźwigar cztero pasowy z trzema ściankami, statycznie wyznaczalne bryły o ściankach zakrzywionych |
W09 |
MEK02
|
5 |
TK10 |
- Złożone ustroje statycznie wyznaczalne. Ustroje statycznie niewyznaczalne: statyka ustrojów wielosegmentowych |
W10 |
MEK02
|
5 |
TK11 |
- Zarys teorii stateczności. Metody badania ustrojów: metoda analizy równowagi, metoda energetyczna, podział zagadnień stateczności konstrukcji, wyboczenie giętno-skrętne i skrętne profili otwartych |
W11 |
MEK02
|
5 |
TK12 |
. Obciążenia krytyczne płyt i powłok – omówienie wyników. Praca konstrukcji po utracie stateczności, lokalne zniszczenie płyt i powłok żebrowanych, praca ścinanej płyty po utracie stateczności |
W12 |
MEK03
|
Nakład pracy studenta
Forma zajęć |
Praca przed zajęciami |
Udział w zajęciach |
Praca po zajęciach |
Wykład
(sem. 5)
|
|
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem.
|
|
Ćwiczenia/Lektorat
(sem. 5)
|
|
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem.
|
|
Projekt/Seminarium
(sem. 5)
|
|
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem..
|
|
Konsultacje
(sem. 5)
|
|
|
|
Egzamin
(sem. 5)
|
|
|
|
Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej
Forma zajęć |
Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
Wykład |
|
Ćwiczenia/Lektorat |
|
Projekt/Seminarium |
|
Ocena końcowa |
|
Przykładowe zadania
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych
:
nie
Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi nie