logo
Karta przedmiotu
logo

Wyposażenie samolotu

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2015/2016

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Płatowce, Silniki lotnicze

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Awioniki i Sterowania

Kod zajęć: 688

Status zajęć: obowiązkowy dla programu Płatowce

Układ zajęć w planie studiów: sem: 7 / W15 L15 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Grzegorz Kopecki

Terminy konsultacji koordynatora: Poniedziałek 10-12 Wtorek 10-12

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest opanowanie przez studenta podstawowych zagadnień związanych z zasadami działania i budową układów pomiarowych na pokładzie samolotu, urządzeń radionawigacyjnych, lotniczych systemów sterowania oraz instalacji pokładowych

Ogólne informacje o zajęciach: Opanowanie wiedzy i praktycznych umiejętności z zasad działaniaukładów pomiarowych na pokładzie samolotu, urządzeń radionawigacyjnych, lotniczych systemów sterowania oraz instalacji pokładowych

Materiały dydaktyczne: Instrukcje przekazywane studentom przed zajęciami

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Anna Stefanowicz Pokładowe układy pomiarowe Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej. 1984
2 Mirosław Stola, Anna Stefanowicz Wyposażenie samolotu Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej. 1978
3 Zbigniew Polak, Andrzej Rypulak Awionika, przyrządy i systemy pokładowe WSOSP Dęblin. 2002
4 Anthony Lawrence Modern Inertial Technology. Navigation, Guidance, and Control Springer-Verlag. 1992
5 Stanisław Bociek, Jan Gruszecki Układy sterowania automatycznego samolotem Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 1999
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Stanisław Bociek, Jan Gruszecki Układy automatycznego sterowania samolotem Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 1999
2 Mirosław Stola, Anna Stefanowicz Wyposażenie samolotu Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej. 1978
Literatura do samodzielnego studiowania
1 materiały z internetu.
2 Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych.

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Student posiada aktualny wpis na semestr piąty studiów stacjonarnych pierwszego stopnia na kierunku Lotnictwo i Kosmonautyka

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza w zakresie matematyki, fizyki, mechaniki, elektrotechniki i elektroniki, automatyki, mechaniki płynów niezbędna do rozumienia zjawisk, na których bazuje zasada działania układów awioniki

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętności w zakresie posługiwania się aparatem matematycznym, znajomość klasycznych przyrządów pilotażowo - nawigacyjnych

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 potrafi dobrać współczynniki regulatorów podstawowych lotniczych systemów sterowania, zapewniające stabilność układu laboratorium obserwacja wykonawstwa K_W010++
K_W012+
K_U007++
K_K003+
W05+
U08+++
K02+
K05+
02 Potrafi naszkicować schematy najprostszych lotniczych systemów sterowania wykład kolokwium K_W010++
K_W012++
W05++
03 Potrafi omówić zasady funkcjonowania podstawowych lotniczych układów pomiarowych i radionawigacyjnych Kolokwia sprawdzian pisemny K_W010+++
K_W012+++
K_U004+
K_K003+
K_K005+
W05+
U01+
U05+
K02++
K05+
K06+
04 Rozumie funkcjonowanie instalacji pokładowych Wykład, laboratorium Obserwacja wykonania, kolokwia K_W010+++
K_W012+
W05++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
7 TK01 Zasada działania i właściwości eksploatacyjne współczesnych czujników ciśnienia. Algorytmy wyznaczania wielkości aerometrycznych. W01 MEK03
7 TK02 Giroskopy optyczne. Zasada działania, właściwości. W01 MEK03
7 TK03 Technologia MEMS, zasada działania i budowa giroskopów drgających. Wpływ temperatury. Problemy eksploatacyjne. W01 MEK03
7 TK04 Zasada działania oraz budowa czujników pola magnetycznego, przyspieszeniomierzy inklinometrów. W02 MEK03
7 TK05 Algorytmy wyznaczania kursu magnetycznego. Właściwości magnetometrów. W02 MEK03
7 TK06 Algorytmy bezkardanowego układu odniesienia i kursu. Problematyka układów korekcji. W03 MEK03
7 TK07 Nawigacja inercjalna. Koncepcja. Typy. Algorytmy. W04 MEK03
7 TK08 Podstawy projektowania podstawowych układów sterowania samolotem. W05, W06, W07 MEK01 MEK02
7 TK09 Wprowadzenie do nieautonomicznych systemów nawigacyjnych. Radiokompas. Właściwości eksploatacyjne. Wykorzystanie sygnałów systemu w automatycznym sterowaniu. System VOR. Właściwości systemu. Wykorzystanie sygnałów systemu w automatycznym sterowaniu. System DME: właściwości systemu. Wykorzystanie sygnałów systemu w automatycznym sterowaniu. System ILS. Właściwości systemu. Wykorzystanie sygnałów systemu w automatycznym sterowaniu. W08, W09, W10 MEK03
7 TK10 System GPS: rozszerzenie wiadomości. Zasada działania. Wykorzystanie sygnałów systemu w automatycznym sterowaniu. System DGPS: koncepcja, wykorzystanie. Inne systemy nawigacyjne wykorzystujące sygnały satelitarne. W11 MEK03
7 TK11 Architektura układów awioniki. Architektura niezależna, federacyjna, modułowa. Magistrale danych stosowane na pokładach współczesnych samolotów. W12 MEK03
7 TK12 Koncepcja systemu sterowania typu pośredniego (Fly-By-Wire). Koncepcja aktywnego sterowania siłą nośną, korzyści dla konstrukcji. W13 MEK02
7 TK13 Problematyka ergonomii współczesnej kabiny. W14 MEK03
7 TK14 Instalacja przeciwoblodzeniowa samolotu L01 MEK03
7 TK15 Instalacja elektryczna samolotu L02 MEK03
7 TK16 Instalacja hydrauliczna samolotu L03 MEK03
7 TK17 Uproszczona synteza tłumików pochylania oraz holendrowania L04 MEK03
7 TK18 Uproszczona synteza i badanie właściwości systemu sterowania ruchem podłużnym samolotu L05 MEK01 MEK02
7 TK19 Uproszczona synteza i badanie właściwości systemu sterowania ruchem bocznym samolotu L06 MEK01 MEK02
7 TK20 Instalacje na pokładzie samolotu W15 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 7) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 2.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 20.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 7) Przygotowanie do laboratorium: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 7)
Zaliczenie (sem. 7) Przygotowanie do zaliczenia: 10.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Stosowane być mogą wszystkie powszechnie uznane formy zaliczania zajęć i sprawdzania wiadomości, podane wcześniej do wiadomości studentom
Laboratorium Stosowane być mogą wszystkie powszechnie uznane formy zaliczania zajęć i sprawdzania wiadomości, podane wcześniej do wiadomości studentom
Ocena końcowa Średnia arytmetyczna ocen uzyskanych z wykładu oraz laboratorium

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
Przykładowe zadania na kolokwium zaliczeniowe z wykładów.pdf

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
Wyposażenie samolotu - lab.pdf

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie