logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Wyposażenie samolotu


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2015/2016
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Awionika, Pilotaż, Płatowce, Silniki lotnicze
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Awioniki i Sterowania
Kod zajęć:
688
Status zajęć:
obowiązkowy dla programu Płatowce
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 7 / W15 L15 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr hab. inż. prof. PRz Grzegorz Kopecki
Terminy konsultacji koordynatora:
Poniedziałek 10-12 Wtorek 10-12

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Celem kształcenia jest opanowanie przez studenta podstawowych zagadnień związanych z zasadami działania i budową układów pomiarowych na pokładzie samolotu, urządzeń radionawigacyjnych, lotniczych systemów sterowania oraz instalacji pokładowych

Ogólne informacje o zajęciach:
Opanowanie wiedzy i praktycznych umiejętności z zasad działaniaukładów pomiarowych na pokładzie samolotu, urządzeń radionawigacyjnych, lotniczych systemów sterowania oraz instalacji pokładowych

Materiały dydaktyczne:
Instrukcje przekazywane studentom przed zajęciami

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Anna Stefanowicz Pokładowe układy pomiarowe Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej. 1984
2 Mirosław Stola, Anna Stefanowicz Wyposażenie samolotu Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej. 1978
3 Zbigniew Polak, Andrzej Rypulak Awionika, przyrządy i systemy pokładowe WSOSP Dęblin. 2002
4 Anthony Lawrence Modern Inertial Technology. Navigation, Guidance, and Control Springer-Verlag. 1992
5 Stanisław Bociek, Jan Gruszecki Układy sterowania automatycznego samolotem Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 1999
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Stanisław Bociek, Jan Gruszecki Układy automatycznego sterowania samolotem Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 1999
2 Mirosław Stola, Anna Stefanowicz Wyposażenie samolotu Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej. 1978
Literatura do samodzielnego studiowania
1 - - materiały z internetu. -
2 - - Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych. -

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Student posiada aktualny wpis na semestr piąty studiów stacjonarnych pierwszego stopnia na kierunku Lotnictwo i Kosmonautyka

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Wiedza w zakresie matematyki, fizyki, mechaniki, elektrotechniki i elektroniki, automatyki, mechaniki płynów niezbędna do rozumienia zjawisk, na których bazuje zasada działania układów awioniki

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętności w zakresie posługiwania się aparatem matematycznym, znajomość klasycznych przyrządów pilotażowo - nawigacyjnych

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
MEK01 potrafi dobrać współczynniki regulatorów podstawowych lotniczych systemów sterowania, zapewniające stabilność układu laboratorium obserwacja wykonawstwa K-W010++
K-W012+
K-U007++
K-K003+
W05+
U08+++
K02+
K05+
MEK02 Potrafi naszkicować schematy najprostszych lotniczych systemów sterowania wykład kolokwium K-W010++
K-W012++
W05++
MEK03 Potrafi omówić zasady funkcjonowania podstawowych lotniczych układów pomiarowych i radionawigacyjnych Kolokwia sprawdzian pisemny K-W010+++
K-W012+++
K-U004+
K-K003+
K-K005+
W05+
U01+
U05+
K02++
K05+
K06+
MEK04 Rozumie funkcjonowanie instalacji pokładowych Wykład, laboratorium Obserwacja wykonania, kolokwia K-W010+++
K-W012+
W05++

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
7 TK01 Zasada działania i właściwości eksploatacyjne współczesnych czujników ciśnienia. Algorytmy wyznaczania wielkości aerometrycznych. W01 MEK03
7 TK02 Giroskopy optyczne. Zasada działania, właściwości. W01 MEK03
7 TK03 Technologia MEMS, zasada działania i budowa giroskopów drgających. Wpływ temperatury. Problemy eksploatacyjne. W01 MEK03
7 TK04 Zasada działania oraz budowa czujników pola magnetycznego, przyspieszeniomierzy inklinometrów. W02 MEK03
7 TK05 Algorytmy wyznaczania kursu magnetycznego. Właściwości magnetometrów. W02 MEK03
7 TK06 Algorytmy bezkardanowego układu odniesienia i kursu. Problematyka układów korekcji. W03 MEK03
7 TK07 Nawigacja inercjalna. Koncepcja. Typy. Algorytmy. W04 MEK03
7 TK08 Podstawy projektowania podstawowych układów sterowania samolotem. W05, W06, W07 MEK01 MEK02
7 TK09 Wprowadzenie do nieautonomicznych systemów nawigacyjnych. Radiokompas. Właściwości eksploatacyjne. Wykorzystanie sygnałów systemu w automatycznym sterowaniu. System VOR. Właściwości systemu. Wykorzystanie sygnałów systemu w automatycznym sterowaniu. System DME: właściwości systemu. Wykorzystanie sygnałów systemu w automatycznym sterowaniu. System ILS. Właściwości systemu. Wykorzystanie sygnałów systemu w automatycznym sterowaniu. W08, W09, W10 MEK03
7 TK10 System GPS: rozszerzenie wiadomości. Zasada działania. Wykorzystanie sygnałów systemu w automatycznym sterowaniu. System DGPS: koncepcja, wykorzystanie. Inne systemy nawigacyjne wykorzystujące sygnały satelitarne. W11 MEK03
7 TK11 Architektura układów awioniki. Architektura niezależna, federacyjna, modułowa. Magistrale danych stosowane na pokładach współczesnych samolotów. W12 MEK03
7 TK12 Koncepcja systemu sterowania typu pośredniego (Fly-By-Wire). Koncepcja aktywnego sterowania siłą nośną, korzyści dla konstrukcji. W13 MEK02
7 TK13 Problematyka ergonomii współczesnej kabiny. W14 MEK03
7 TK14 Instalacja przeciwoblodzeniowa samolotu L01 MEK03
7 TK15 Instalacja elektryczna samolotu L02 MEK03
7 TK16 Instalacja hydrauliczna samolotu L03 MEK03
7 TK17 Uproszczona synteza tłumików pochylania oraz holendrowania L04 MEK03
7 TK18 Uproszczona synteza i badanie właściwości systemu sterowania ruchem podłużnym samolotu L05 MEK01 MEK02
7 TK19 Uproszczona synteza i badanie właściwości systemu sterowania ruchem bocznym samolotu L06 MEK01 MEK02
7 TK20 Instalacje na pokładzie samolotu W15 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 7) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 2.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 20.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 7) Przygotowanie do laboratorium: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 7)
Zaliczenie (sem. 7) Przygotowanie do zaliczenia: 10.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Stosowane być mogą wszystkie powszechnie uznane formy zaliczania zajęć i sprawdzania wiadomości, podane wcześniej do wiadomości studentom
Laboratorium Stosowane być mogą wszystkie powszechnie uznane formy zaliczania zajęć i sprawdzania wiadomości, podane wcześniej do wiadomości studentom
Ocena końcowa

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
Przykładowe zadania na kolokwium zaliczeniowe z wykładów.pdf

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
Wyposażenie samolotu - lab.pdf

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie