Cykl kształcenia: 2015/2016
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Płatowce, Silniki lotnicze
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej
Kod zajęć: 647
Status zajęć: obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W30 C30 L15 / 5 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Andrzej Majka
Terminy konsultacji koordynatora: Środa 12-13, Piątek 10-11
semestr 5: mgr inż. Jowita Pawluczy
Główny cel kształcenia: Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta podstawami teoretycznymi i wiedzą praktyczną z zakresu: -aerodynamiki (stosowanej) samolotu, -właściwości samolotu (szybowca) w locie bezsilnikowym, -charakterystykami zespołów napędowych (śmigło-silnikowych i przepływowych), -właściwościami samolotu w locie silnikowym, -uproszczonymi charakterystykami startu , lądowania, zasięgu i długotrwałości lotu.
Ogólne informacje o zajęciach: W ramach przedmiotu mechanika lotu wiedza przekazywana będzie studentom zarówno poprzez wykłady, jak i zajęcia ćwiczeniowe oraz laboratoryjne. Wiedza przekazywana na zajęciach ćwiczeniowych oraz laboratoryjnych ma charakter bardziej praktyczny, natomiast na wykładach przeważa aspekt teoretyczny. Wykłady będą miały na celu przekazanie studentom w sposób usystematyzowany określonego programem materiału. Studenci będą zachęcani do dyskusji, pytań. Podczas zajęć stosowane będą różnego rodzaju środki techniczne ułatwiające przyswajanie wiedzy i pobudzające zainteresowania studentów. Zajęcia dydaktyczne, w których przeważa aspekt praktyczny, będą miały na celu utrwalenie wiedzy i rozwijanie umiejętności praktycznego jej stosowania. Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstaw wiedzy z zakresu: charakterystyk atmosfery, praktycznej aerodynamiki samolotu, osiągów samolotu w locie bezsilnikowym i silnikowym, osiągów zespołów napędowych śmigło-silnikowych i odrzutowych, analizy startu i lądowania, analizy charakterystyk zasięgu oraz długotrwałości lotu.
Materiały dydaktyczne: 4. http://www.prz.rzeszow.pl/zbigklep/
Inne: Prezentacje do wybranych wykładów
1 | Filippone, A. | Flight Performance of Fixed and Rotary Wing Aircraft | Elsevier: Burlington, UK. | 2006 |
2 | McCormick B. W. | Aerodynamics, aeronautics and flight mechanics | Wiley, New York. | 1995 |
3 | Roskam, J. | Airplane design. In Part VI: Preliminary Calculation of Aerodynamic, Thrust and Power Characteristics | DARcorporation: Ottawa, KS, USA. | 1987 |
4 | Bukowski J., Łucjanek W. | Napęd śmigłowy: teoria i konstrukcja | Warszawa: Wydaw. Min. Obrony Narodowej. | 1986 |
5 | Roskam J. | Airplane Aerodynamics and Performance | Darcorporation. | 2000 |
1 | Roskam J. | Airplane Aerodynamics and Performance | Darcorporation. | 2000 |
2 | Wolowicz Ch.H., Yancey R.B. | Longitudinal aerodynamic characteristics of light, twin engine, propeller-driven airplanes | NASA Technical Note D-6800, Washington D.C.. | 1972 |
3 | Fiszdon W. | Mechanika Lotu, T1/T2 | PWN, Warszawa. | 1961 |
4 | Bukowski J., Łucjanek W. | Napęd śmigłowy: teoria i konstrukcja | Warszawa: Wydaw. Min. Obrony Narodowej. | 1986 |
1 | Filippone, A. | Flight Performance of Fixed and Rotary Wing Aircraft | Elsevier: Burlington, UK. | 2006 |
2 | McCormick B. W. | Aerodynamics, aeronautics and flight mechanics | Wiley, New York. | 1995 |
3 | Fiszdon W. | Mechanika Lotu, T1/T2 | PWN, Warszawa. | 1961 |
Wymagania formalne: Student wpisany na semestr 5
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada wiedzę z zakresu: historii techniki lotniczej, budowy i projektowania obiektów latających, aerodynamiki, matematyki oraz mechaniki ogólnej w zakresie podstawowym.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność rozumienia naukowych tekstów pisanych, tworzenia notatek, pozyskiwania informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł. Ocena i interpretacja źródeł.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność współpracy w grupie. Rozumienie ciągłej potrzeby zdobywania wiedzy i doskonalenia się.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z OEK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Posiada uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie mechaniki lotu i aerodynamiki oraz budowy i projektowania obiektów latających | wykład, ćwiczenia problemowe, laboratorium | raport pisemny |
K_W002+ K_W009+ K_W011+++ K_W012++ |
W01 W02 W03+++ W04 W05 W07 |
02 | Zna podstawowe techniki obliczeniowe aerodynamiki praktycznej oraz mechaniki lotu i umie je stosować do wyznaczenia charakterystyk aerodynamicznych oraz osiągowych samolotu. | ćwiczenia rachunkowe, laboratorium | raport pisemny |
K_W002++ K_W009+ K_W011++ K_U006+++ K_U008+++ K_U017+++ |
W01 W02 W03+++ W04 W07 U07 U08 U09 |
03 | Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu rodzajów oraz obszarów stosowalności napędów lotniczych | wykład, ćwiczenia rachunkowe, laboratorium | kolokwium, |
K_W009+++ |
W03 W04 |
04 | potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł (także w języku obcym), integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski, formułować i uzasadniać opinie | wykład, ćwiczenia problemowe | egzamin cz. pisemna, raport pisemny |
K_U001++ K_U004++ |
U01 U05 U13 |
05 | Potrafi porozumiewać się przy użyciu specjalistycznego języka technicznego stosując nazwy i określenia właściwe dla aerodynamiki i mechaniki lotu. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i omówienie wyników realizacji tego zadania a także wyników i wniosków. | ćwiczenia rachunkowe, laboratorium | raport pisemny |
K_U002+ K_U003++ |
U01 U02 U03 U04 U05 U13 |
06 | Ze względu na postępujący proces rozwoju techniki lotniczej rozumie potrzebę ciągłego poszukiwania wiedzy i konieczność dokształcania | wykład | egzamin cz. pisemna |
K_K001+ |
K01 K03 K05 |
07 | Realizując projekty w zespole zdobywa umiejętność odpowiedzialności za pracę własną, potrafi podporządkować się zasadom pracy w zespole, potrafi określić priorytety służące realizacji postawionego zadania w grupie | ćwiczenia problemowe | prezentacja projektu |
K_K004+ |
K01 K03 K04 |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
5 | TK01 | W01 | MEK01 MEK04 MEK06 | |
5 | TK02 | W02 | MEK01 MEK02 MEK04 MEK06 | |
5 | TK03 | W03 | MEK01 MEK02 MEK04 MEK06 | |
5 | TK04 | W04 | MEK01 MEK02 MEK04 MEK06 | |
5 | TK05 | W05 | MEK01 MEK02 MEK04 MEK06 | |
5 | TK06 | W06 | MEK01 MEK03 MEK04 MEK06 | |
5 | TK07 | W07 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK06 | |
5 | TK08 | W08 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK06 | |
5 | TK09 | W09 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK06 | |
5 | TK10 | W10 | MEK01 MEK02 MEK04 MEK06 | |
5 | TK11 | W11 | MEK01 MEK02 MEK04 MEK06 | |
5 | TK12 | W12 | MEK01 MEK02 MEK04 MEK06 | |
5 | TK13 | W13 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK06 | |
5 | TK14 | W14 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK06 | |
5 | TK15 | W15 | MEK01 MEK02 MEK04 MEK06 | |
5 | TK16 | C01 | MEK01 MEK05 MEK07 | |
5 | TK17 | C02 | MEK01 MEK02 MEK05 MEK07 | |
5 | TK18 | C03 | MEK01 MEK02 MEK05 MEK07 | |
5 | TK19 | C04 | MEK01 MEK02 MEK05 MEK07 | |
5 | TK20 | C05 | MEK01 MEK02 MEK05 MEK07 | |
5 | TK21 | C06 | MEK01 MEK02 MEK05 MEK07 | |
5 | TK22 | C07 | MEK01 MEK02 MEK05 MEK07 | |
5 | TK23 | C08 | MEK01 MEK02 MEK04 | |
5 | TK24 | C09 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK05 MEK07 | |
5 | TK25 | C10 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK07 | |
5 | TK26 | C11 | MEK01 MEK02 MEK07 | |
5 | TK27 | C12 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK05 MEK07 | |
5 | TK28 | C13 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK05 MEK07 | |
5 | TK29 | C14, C15 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 | |
5 | TK30 | L01 | MEK01 | |
5 | TK31 | L02 | MEK01 MEK02 MEK05 | |
5 | TK32 | L03 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK05 | |
5 | TK33 | L04 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK05 | |
5 | TK34 | L05 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK05 | |
5 | TK35 | L06 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK05 | |
5 | TK36 | L07 | MEK01 MEK02 MEK05 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 5) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Studiowanie zalecanej literatury:
5.00 godz./sem. |
|
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 5) | Przygotowanie do ćwiczeń:
7.50 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 7.50 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
12.00 godz./sem. |
Laboratorium (sem. 5) | Przygotowanie do laboratorium:
7.50 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
15.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 5) | Udział w konsultacjach:
3.00 godz./sem. |
||
Egzamin (sem. 5) | Przygotowanie do egzaminu:
15.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
2.00 godz./sem. Inne: 0.50 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Na podstawie egzaminu pisemnego obejmującego materiał teoretyczny i proste zadania z zakresu ujętego w ćwiczeniach i laboratoriach. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń i laboratoriów. |
Ćwiczenia/Lektorat | Na podstawie pisemnych sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń. |
Laboratorium | Na podstawie krótkich sprawozdań z przeprowadzonych ćwiczeń obliczeniowych (symulacyjnych). |
Ocena końcowa | Ocena łączna uwzględniająca oceny z egzaminu, ćwiczeń i laboratoriów w proporcji: 0.6: 0.25: 0.15 |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
Egzamin ML1.pdf
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
Zaliczenie ML1.pdf
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie