logo
Karta przedmiotu
logo

Mechanika lotu 1

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2015/2016

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Płatowce, Silniki lotnicze

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej

Kod zajęć: 647

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W30 C30 L15 / 5 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Andrzej Majka

Terminy konsultacji koordynatora: Środa 12-13, Piątek 10-11

semestr 5: mgr inż. Jowita Pawluczy

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta podstawami teoretycznymi i wiedzą praktyczną z zakresu: -aerodynamiki (stosowanej) samolotu, -właściwości samolotu (szybowca) w locie bezsilnikowym, -charakterystykami zespołów napędowych (śmigło-silnikowych i przepływowych), -właściwościami samolotu w locie silnikowym, -uproszczonymi charakterystykami startu , lądowania, zasięgu i długotrwałości lotu.

Ogólne informacje o zajęciach: W ramach przedmiotu mechanika lotu wiedza przekazywana będzie studentom zarówno poprzez wykłady, jak i zajęcia ćwiczeniowe oraz laboratoryjne. Wiedza przekazywana na zajęciach ćwiczeniowych oraz laboratoryjnych ma charakter bardziej praktyczny, natomiast na wykładach przeważa aspekt teoretyczny. Wykłady będą miały na celu przekazanie studentom w sposób usystematyzowany określonego programem materiału. Studenci będą zachęcani do dyskusji, pytań. Podczas zajęć stosowane będą różnego rodzaju środki techniczne ułatwiające przyswajanie wiedzy i pobudzające zainteresowania studentów. Zajęcia dydaktyczne, w których przeważa aspekt praktyczny, będą miały na celu utrwalenie wiedzy i rozwijanie umiejętności praktycznego jej stosowania. Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstaw wiedzy z zakresu: charakterystyk atmosfery, praktycznej aerodynamiki samolotu, osiągów samolotu w locie bezsilnikowym i silnikowym, osiągów zespołów napędowych śmigło-silnikowych i odrzutowych, analizy startu i lądowania, analizy charakterystyk zasięgu oraz długotrwałości lotu.

Materiały dydaktyczne: 4. http://www.prz.rzeszow.pl/zbigklep/

Inne: Prezentacje do wybranych wykładów

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Filippone, A. Flight Performance of Fixed and Rotary Wing Aircraft Elsevier: Burlington, UK. 2006
2 McCormick B. W. Aerodynamics, aeronautics and flight mechanics Wiley, New York. 1995
3 Roskam, J. Airplane design. In Part VI: Preliminary Calculation of Aerodynamic, Thrust and Power Characteristics DARcorporation: Ottawa, KS, USA. 1987
4 Bukowski J., Łucjanek W. Napęd śmigłowy: teoria i konstrukcja Warszawa: Wydaw. Min. Obrony Narodowej. 1986
5 Roskam J. Airplane Aerodynamics and Performance Darcorporation. 2000
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Roskam J. Airplane Aerodynamics and Performance Darcorporation. 2000
2 Wolowicz Ch.H., Yancey R.B. Longitudinal aerodynamic characteristics of light, twin engine, propeller-driven airplanes NASA Technical Note D-6800, Washington D.C.. 1972
3 Fiszdon W. Mechanika Lotu, T1/T2 PWN, Warszawa. 1961
4 Bukowski J., Łucjanek W. Napęd śmigłowy: teoria i konstrukcja Warszawa: Wydaw. Min. Obrony Narodowej. 1986
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Filippone, A. Flight Performance of Fixed and Rotary Wing Aircraft Elsevier: Burlington, UK. 2006
2 McCormick B. W. Aerodynamics, aeronautics and flight mechanics Wiley, New York. 1995
3 Fiszdon W. Mechanika Lotu, T1/T2 PWN, Warszawa. 1961

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Student wpisany na semestr 5

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada wiedzę z zakresu: historii techniki lotniczej, budowy i projektowania obiektów latających, aerodynamiki, matematyki oraz mechaniki ogólnej w zakresie podstawowym.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność rozumienia naukowych tekstów pisanych, tworzenia notatek, pozyskiwania informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł. Ocena i interpretacja źródeł.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność współpracy w grupie. Rozumienie ciągłej potrzeby zdobywania wiedzy i doskonalenia się.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Posiada uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie mechaniki lotu i aerodynamiki oraz budowy i projektowania obiektów latających wykład, ćwiczenia problemowe, laboratorium raport pisemny K_W002+
K_W009+
K_W011+++
K_W012++
W01
W02
W03+++
W04
W05
W07
02 Zna podstawowe techniki obliczeniowe aerodynamiki praktycznej oraz mechaniki lotu i umie je stosować do wyznaczenia charakterystyk aerodynamicznych oraz osiągowych samolotu. ćwiczenia rachunkowe, laboratorium raport pisemny K_W002++
K_W009+
K_W011++
K_U006+++
K_U008+++
K_U017+++
W01
W02
W03+++
W04
W07
U07
U08
U09
03 Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu rodzajów oraz obszarów stosowalności napędów lotniczych wykład, ćwiczenia rachunkowe, laboratorium kolokwium, K_W009+++
W03
W04
04 potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł (także w języku obcym), integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski, formułować i uzasadniać opinie wykład, ćwiczenia problemowe egzamin cz. pisemna, raport pisemny K_U001++
K_U004++
U01
U05
U13
05 Potrafi porozumiewać się przy użyciu specjalistycznego języka technicznego stosując nazwy i określenia właściwe dla aerodynamiki i mechaniki lotu. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i omówienie wyników realizacji tego zadania a także wyników i wniosków. ćwiczenia rachunkowe, laboratorium raport pisemny K_U002+
K_U003++
U01
U02
U03
U04
U05
U13
06 Ze względu na postępujący proces rozwoju techniki lotniczej rozumie potrzebę ciągłego poszukiwania wiedzy i konieczność dokształcania wykład egzamin cz. pisemna K_K001+
K01
K03
K05
07 Realizując projekty w zespole zdobywa umiejętność odpowiedzialności za pracę własną, potrafi podporządkować się zasadom pracy w zespole, potrafi określić priorytety służące realizacji postawionego zadania w grupie ćwiczenia problemowe prezentacja projektu K_K004+
K01
K03
K04

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Wprowadzenie. Ogólna charakterystyka atmosfery, międzynarodowa atmosfera wzorcowa, atmosfera klimatyczna. W01 MEK01 MEK04 MEK06
5 TK02 Siły i momenty aerodynamiczne, współczynniki sił i momentów, charakterystyka nośności samolotu bez wpływu napędu. W02 MEK01 MEK02 MEK04 MEK06
5 TK03 Charakterystyki oporowe samolotu bez wpływu napędu, biegunowa samolotu bez usterzenia, biegunowa analityczna. W03 MEK01 MEK02 MEK04 MEK06
5 TK04 Moment pochylający całego samolotu. Wpływ wychylenia steru wysokości na charakterystyki aerodynamiczne. Biegunowa równowagi. W04 MEK01 MEK02 MEK04 MEK06
5 TK05 Ustalony lot ślizgowy samolotu, biegunowa prędkości, zasady lotu szybowca. W05 MEK01 MEK02 MEK04 MEK06
5 TK06 Charakterystyki podstawowych typów zespołów napędowych: silnik tłokowy, turbośmigłowy i turboodrzutowy. W06 MEK01 MEK03 MEK04 MEK06
5 TK07 Zasada działania, charakterystyki, dobór śmigła, zastosowanie napędów śmigłowych. W07 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK06
5 TK08 Ustalony lot silnikowy samolotu, metody wyznaczania osiągów samolotu w locie silnikowym. W08 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK06
5 TK09 Obwiednia lotu silnikowego. Charakterystyczne prędkości i wysokości lotu. Wpływ masy samolotu na charakterystyki osiągowe. W09 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK06
5 TK10 Charakterystyki aerodynamiczne samolotu z wychyloną mechanizacją. Wpływ bliskości ziemi. W10 MEK01 MEK02 MEK04 MEK06
5 TK11 Start samolotu. Start przerwany. Wpływ masy i czynników zewnętrznych. W11 MEK01 MEK02 MEK04 MEK06
5 TK12 Lądowanie samolotu. Podejście przerwane. Wpływ czynników zewnętrznych. W12 MEK01 MEK02 MEK04 MEK06
5 TK13 Wznoszenie, schodzenie i przelot samolotu. W13 MEK01 MEK02 MEK03 MEK06
5 TK14 Zasięg, długotrwałość lotu i planowanie misji. W14 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK06
5 TK15 Podstawy stateczności i sterowności samolotu. Osiągi manewrowe samolotu. W15 MEK01 MEK02 MEK04 MEK06
5 TK16 Wyznaczenie charakterystyk atmosfery wzorcowej oraz klimatycznej. C01 MEK01 MEK05 MEK07
5 TK17 Charakterystyki nośne samolotu. C02 MEK01 MEK02 MEK05 MEK07
5 TK18 Charakterystyki oporowe samolotu. C03 MEK01 MEK02 MEK05 MEK07
5 TK19 Moment pochylający samolotu. C04 MEK01 MEK02 MEK05 MEK07
5 TK20 Wyznaczenie uproszczonej biegunowej aerodynamicznej samolotu (bez wpływu usterzenia poziomego). Wyznaczenie biegunowej analitycznej. C05 MEK01 MEK02 MEK05 MEK07
5 TK21 Wyznaczenie biegunowej równowagi oraz wychylenia steru usterzenia poziomego do równowagi. C06 MEK01 MEK02 MEK05 MEK07
5 TK22 Wyznaczenie biegunowej prędkości samolotu z uwzględnieniem wpływu masy i wysokości lotu. C07 MEK01 MEK02 MEK05 MEK07
5 TK23 Biegunowa lotu bezsilnikowego – zadania. C08 MEK01 MEK02 MEK04
5 TK24 Wyznaczanie charakterystyki ciągu zespołu śmigło-silnik, dobór średnicy śmigła stałego i "constant speed". C09 MEK01 MEK02 MEK03 MEK05 MEK07
5 TK25 Wyznaczenie osiągów samolotu w locie silnikowym z uwzględnieniem wpływu masy i wysokości lotu. C10 MEK01 MEK02 MEK03 MEK07
5 TK26 Wyznaczanie charakterystyk aerodynamicznych samolotu z wychylonymi klapami i wpływem ziem. C11 MEK01 MEK02 MEK07
5 TK27 Wyznaczanie długości start i (lub) lądowania samolotu. C12 MEK01 MEK02 MEK03 MEK05 MEK07
5 TK28 Wyznaczanie zasięgu i długotrwałości lotu samolotu. C13 MEK01 MEK02 MEK03 MEK05 MEK07
5 TK29 Osiągi samolotu w locie silnikowym – zadania. C14, C15 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
5 TK30 Modelowanie matematyczne charakterystyk atmosfery. L01 MEK01
5 TK31 Modelowanie matematyczne bezsilnikowego lotu samolotu. L02 MEK01 MEK02 MEK05
5 TK32 Modelowanie matematyczne charakterystyk zespołu napędowego. L03 MEK01 MEK02 MEK03 MEK05
5 TK33 Modelowanie matematyczne podstawowych, ustalonych osiągów samolotu. L04 MEK01 MEK02 MEK03 MEK05
5 TK34 Modelowanie matematyczne startu i (lub) lądowania samolotu. L05 MEK01 MEK02 MEK03 MEK05
5 TK35 Modelowanie matematyczne fazy przelotowej samolotu. L06 MEK01 MEK02 MEK03 MEK05
5 TK36 Modelowanie matematyczne wybranych manewrów ustalonych samolotu. L07 MEK01 MEK02 MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 5) Przygotowanie do ćwiczeń: 7.50 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 7.50 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 12.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 5) Przygotowanie do laboratorium: 7.50 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5) Udział w konsultacjach: 3.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 5) Przygotowanie do egzaminu: 15.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.
Inne: 0.50 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Na podstawie egzaminu pisemnego obejmującego materiał teoretyczny i proste zadania z zakresu ujętego w ćwiczeniach i laboratoriach. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń i laboratoriów.
Ćwiczenia/Lektorat Na podstawie pisemnych sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń.
Laboratorium Na podstawie krótkich sprawozdań z przeprowadzonych ćwiczeń obliczeniowych (symulacyjnych).
Ocena końcowa Ocena łączna uwzględniająca oceny z egzaminu, ćwiczeń i laboratoriów w proporcji: 0.6: 0.25: 0.15

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
Egzamin ML1.pdf

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
Zaliczenie ML1.pdf

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie