
Główny cel kształcenia:
Nabycie wiedzy na temat budowy i właściwości pokładowych instalacji energetycznych
Ogólne informacje o zajęciach:
W ramach przedmiotu omawiane są zasadnicze cechy konstrukcyjne i eksploatacyjne energetycznych instalacji pokładowych: elektrycznej i hydraulicznej. Prezentowane są podstawowe metody projektowania instalacji oraz przykłady.
| 1 | M. Stola, A. Stefanowicz | Wyposażenie samolotu | Wydawnictwa PW, Warszawa. | 1978 |
| 2 | Z. Polak, A. Rypulak | Awionika, przyrządy i systemy pokładowe | WSOSP Dęblin. | 2002 |
| 3 | I. Moir, A.G. Seabridge | Civil Avionics Systems | John Willey & Sons, Ltd. | 2006 |
| 4 | M. Adamowicz, Z. Juszczyński | Elektryczne instalacje pokładowe | Wydawnictwa PW, Warszawa. | 1986 |
| 1 | M. Stola, A. Stefanowicz | Zbiór zadań z instalacji hydraulicznych | Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej. | 1978 |
Wymagania formalne:
Rejestracja na studia specjalizacji AWIONIKA na semestr szósty
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Znajomość podstaw mechaniki, elektrotechniki, mechaniki płynów oraz budowy podstawowych przyrządów pomiarowych.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność czytania schematów elektrycznych, posługiwania sie podstawowymi przyrządami pomiarowymi.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
| MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z OEK |
|---|---|---|---|---|---|
| MEK01 | Student rozumie zasadę działania instalacji pokładowych oraz metodykę projektowania | wykład, ćwiczenia | egzamin cz. pisemna |
K-W010++ K-K003+ |
W03+ W04++ K02+ |
| MEK02 | Student potrafi praktycznie obliczyć podstawowe parametry instalacji energetycznych | ćwiczenia rachunkowe | kolokwium |
K-U014++ K-U016++ |
U14++ U16++ |
| Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
|---|---|---|---|---|
| 6 | TK01 | W01 - W15 | MEK01 | |
| 6 | TK02 | C01 - C07 | MEK02 |
| Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
|---|---|---|---|
| Wykład (sem. 6) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
10.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem. |
|
| Ćwiczenia/Lektorat (sem. 6) | Przygotowanie do ćwiczeń:
15.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 4.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
7.00 godz./sem. |
| Konsultacje (sem. 6) | Przygotowanie do konsultacji:
0.50 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
0.50 godz./sem. |
|
| Egzamin (sem. 6) | Przygotowanie do egzaminu:
15.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
3.00 godz./sem. |
| Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
|---|---|
| Wykład | Egzamin końcowy w formie pisemnej składający się z części opisowej i problemowej (Mek01). Ocena końcowa z egzaminu jest średnią z obu części, jednak do jej wyliczenia niezbędne są pozytywne oceny z obu części. |
| Ćwiczenia/Lektorat | Kolokwium zaliczeniowe po każdych zajęciach dotyczące treści z poprzednich ćwiczeń.(Mek02) |
| Ocena końcowa |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : tak
Dostępne materiały : Podczas pisania części problemowej student może korzystać z własnych notatek tworzonych podczas wykładu
| 1 | B. Dołęga; G. Kopecki; P. Rzucidło | Fault Detection and Identification in the Doubled Attitude and Heading Reference System (AHRS) | 2025 |
| 2 | B. Dołęga; G. Kopecki; D. Kordos; P. Rzucidło | Układ spadochronowy | 2022 |
| 3 | B. Dołęga; P. Grzybowski; G. Kopecki; D. Kordos; D. Nowak; P. Rzucidło; A. Tomczyk; Ł. Wałek | System redundantnego sterowania i nawigacji, zwłaszcza do samolotów bezzałogowych, ultralekkich załogowych i lekkich sportowych | 2021 |