logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Modelowanie osiągów silników lotniczych


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2015/2016
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
drugiego stopnia
Forma studiów:
stacjonarne
Specjalności na kierunku:
Awionika, Pilotaż, PŁatowce, Silniki lotnicze
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej
Kod zajęć:
6334
Status zajęć:
obowiązkowy dla programu Silniki lotnicze
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 2 / W30 C15 L15 / 4 ECTS / E
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr inż. Robert Jakubowski
Terminy konsultacji koordynatora:
Terminy konsultacji zawarto na stronie internetowej w zakładce konsultacje - link: https://robert-jakubowski.v.prz.edu.pl/konsultacje

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Zapoznanie z charakterystykami różnych typów silników lotniczych oraz metodami ich opracowywania na podstawie cech konstrukcyjnych silników

Ogólne informacje o zajęciach:
W ramach modułu prezentowane będą zagadnienia związane z opracowaniem charakterystyk różnych typów silników lotniczych z wykorzystaniem metod numerycznych i symulacji komputerowej

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Muszyński M., Orkisz M. Modelowanie turbinowych silników odrzutowych Biblioteka Naukowa Instytutu Lotnictwa. 1997
2 Cichosz E. i in. Charakterystyka i zastosowanie napędów WKŁ. 1980
3 Oates G. C. Aerothermodynamics of Gas Turbine and Rocket Propulsion American Institute of Aeronautics and Astronautics. 1997
4 Gieras M. Obliczenia parametrów użytkowych lotniczych silników turbinowych Ofic.Wyd.Politechniki Warszawskie. 2013
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 jak do wykładów - -. -
Literatura do samodzielnego studiowania
1 jak do wykładów - -. -

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
zapis na pierwszy rok studiów drugiego stopnia Lotnictwo i Kosmonautyka specjalność silniki

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Wiedza równoważna zakresowi modułów realizowanych na pierwszym stopniu studiów Lotnictwo i kosmonautyka - specjalność silniki lotnicze oraz znajomość zagadnień modelowania i metod numerycznych

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętności w zakresie metod obliczeniowych, analizy konstrukcji lotniczych, poszukiwania informacji

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Świadomość istoty dobrze ugruntowanej wiedzy w przyszłej pracy zawodowej oraz konieczności ciągłego jej poszerzania i aktualizowania

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
MEK01 Potrafi wykorzystywać aparat matematyczny do opracowywania zapisu numerycznego modelu charakterystyk silnika wykład, laboratorium, ćwiczenia rachunkowe egzamin cz. pisemna, referat pisemny K-W001++
K-W004+
W01++
W02++
W04++
W07++
MEK02 Potrafi interpretować zjawiska fizyczne zachodzące podczas pracy silnika, oraz opisywać je przy pomocy zależności matematycznych wykład, ćwiczenia rachunkowe, laboratorium raport pisemny K-W002+++
K-W004++
W01+
W02++
W04++
W07+++
MEK03 Zna złożoność zagadnień problemów modelowania i analizy charakterystyk silnika, potrafi pracować w grupie nad określonym zadaniem laboratorium, wykład raport pisemny K-K002++
K03++
K04++

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Wprowadzenie do problematyki modelowania W01-W02 MEK01
2 TK02 Modelowanie czynnika roboczego w silniku lotniczym W03-W06 MEK02
2 TK03 Modelowanie charakterystyk zespołów składowych silnika turbinowego W07-W12 MEK01 MEK02
2 TK04 Modela i analiza charakterystyk różnych typów silników turbinowych W13-W20 MEK01 MEK02
2 TK05 Modelowanie współpracy zespołów silników w stanach pozaobliczeniowych W21-W24 MEK01 MEK02
2 TK06 Modelowanie charakterystyk silników w stanach przejściowych W25-W30 MEK01 MEK02
2 TK07 Metody obliczania właściwości gazów w zależności od temperatury i właściwości gazu C01-C05 MEK01 MEK02
2 TK08 Wyznaczanie charakterystyk osiągowych silnika jednoprzepływowego C06-C11 MEK01 MEK02
2 TK09 Obliczenia charakterystyk silników na podstawie charakterystyk zespołów C11-C15 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK10 Modelowanie osiągów silników turbinowych - ćwiczenia laboratoryjne w środowisku Matlab L01-L15 MEK01 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) Przygotowanie do ćwiczeń: 20.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 10.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 2) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2)
Egzamin (sem. 2) Przygotowanie do egzaminu: 5.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin końcowy w formie ustnej lub pisemnej 100%
Ćwiczenia/Lektorat aktywność na zajęciach
Laboratorium Praca na zajęciach 50%, opracowania - projekty 50%
Ocena końcowa

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi nie