logo
Karta przedmiotu
logo

Budowa silników lotniczych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2015/2016

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Płatowce, Silniki lotnicze

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej

Kod zajęć: 626

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Płatowce

Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W30 C15 L15 / 4 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Piotr Wygonik

semestr 6: mgr inż. Tomasz Wołoszyn

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: uzyskanie wiedzy i umiejętności z zakresu projektowania, budowy i doboru zespołu napędowego do samolotu według realizowanej misji

Ogólne informacje o zajęciach: moduł składa się z wykładu i ćwiczeń i zajęć laboratoryjnych

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Włodzimierz Balicki i in. Lotnicze silniki turbinowe, konstrukcja, eksploatacja, diagnostyka Biblioteka naukow Instytutu Lotnictwa, Warszawa. 2010
2 Marek Orkisz Podstawy doboru turbinowych silników odrzutowych do płatowca Biblioteka Naukowa Instytutu Lotnictwa, Warszawa . 2002
3 Paweł Dzierżanowski Turbinowe Silniki Odrzutowe Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa . 1983
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Jerzy Jędrzejowski Obliczenia tłokowego silnika spalinowego Wydawnictwo Naukowo-techniczne, Warszawa . 1984

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: student musi spełniać wymagania formalne do uczestniczenia w zajęciach na semestrze 6

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: musi mieć wiedzę z zakresu termodynamiki, mechaniki płynów, wytrzymałości materiałów, podstaw konstrukcji maszyn,grafiki inżynierskiej

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: umiejętność korzystania z dostępnych programów inżynierskich, korzystania z baz danych i bibliotek naukowych

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: umiejętność pracy w zespole

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu stosowania praw termodynamiki i mechaniki płynów do rozwiązywania praktycznych zagadnień związanych z doborem zespołu napędowego wykład kolokwium, egzamin cz. ustna, kolokwium K_W007+
W02++
W07++
02 posiada uporządkowaną wiedzę na temat doboru i zastosowania właściwych materiałów inżynierskich, technik wytwarzania, technologii wykorzystywanych w budowie silników lotniczych oraz metod pomiarowych stosowanych w diagnozowaniu silników lotniczych wykład egzamin cz. ustna K_W008+
W02++
W03++
W04++
W07+++
03 ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę z zakresu konstrukcji, projektowania, wytwarzania i eksploatacji silników lotniczych wykład egzamin cz. ustna K_W009+
W03++
W04+++
04 ma wiedzę ogólną niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej; oraz posiadł wiedzę szczegółową pozwalającą wdrażać wymogi bezpieczeństwa już na etapie projektowania sprzętu lotniczego wykład egzamin cz. ustna K_W014+
W08+++
05 poznał techniczny język specjalistyczny właściwy dla branży lotniczej wykład egzamin cz. ustna K_U002+
U02+++
06 potrafi przeprowadzić prosty eksperyment pomiarowy, przeprowadzić symulację pracy silnika, zinterpretować wyniki eksperymentu i obliczeń wykład egzamin cz. ustna, prezentacja projektu K_U007+
U08++
07 potrafi rozwiązywać zadania z zakresu projektowania silników lotniczych z użyciem metod analitycznych, programów komputerowych i metod pomiarowych wykład interaktywny, wykład kolokwium K_U008+
U09+++
08 umie dokonać analizy systemowej zespołu napędowego wykład kolokwium K_U009+
U10++
09 potrafi korzystać z dokumentacji technicznej silnika lotniczego ćwiczenia problemowe prezentacja projektu K_U012+
K_U013+
U08++
U13++
10 potrafi ocenić przydatność standardowych metod i narzędzi służących do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich o charakterze obliczeniowym wykład kolokwium K_U015+
U15+++
11 w związku z ciągłym tworzeniem nowych narzędzi inżynierskich i metod projektowania rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się wykład interaktywny prezentacja projektu K_K001+
K01++
12 ma świadomość stosowanych materiałó konstrukcyjnych, technologii w aspekcie wpływu na środowisko człowieka wykład interaktywny referat ustny K_K002+
K02++
13 ma świadomość konsekwencji wpływu stosowanych w lotnictwie urządzeń na bezpieczeństwo innych ludzi wykład problemowy prezentacja projektu K_K003+
K_K004+
K02+++
K03++
K04++
14 ma świadomość odpowiedzialności za skutki własnej pracy, umie podporządkować się zasadom pracy w zespole, potrafi określić priorytety własne i pracy zespołowej służące realizacji postawionego zadania wykład interaktywny prezentacja projektu K_K004+
K03++
K04++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 . Lotnicze silniki tłokowe – kryteria klasyfikacji. Silniki rzędowe, przeciwsobne („boxer”), gwiazdowe, widlaste. Obiegi porównawcze silników (Otto, Diesla, Sabathe’a- Sieligera). Silniki czterosuwowe i dwusuwowe. Silnik doładowany(wysokościowy) i niedoładowany. Wyznaczanie parametrów obiegu porównawczego silnika tłokowego. Prognozowanie charakterystyki silnika. Charakterystyki zewnętrzne silnika tłokowego. Charakterystyka śmigłowa. W01-02 MEK01 MEK03 MEK10
6 TK02 Zasadnicze elementy konstrukcyjne silnika z zapłonem iskrowym i wysokoprężnego (kadłub, tłok, mechanizm korbowy, układ zapłonowy, układ zasilania mi smarowania, mechanizm rozrządu, zawory, układ dolotowy i wylotowy). Procesy spalania w komorze silnika z zapłonem iskrowym i samoczynnym. Aspekty ekologiczne w eksploatacji silnika tłokowego. Regulacja i sterowanie pracą silnika spalinowego. Rozruch silnika lotniczego. Doładowanie silników – systemy doładowania, granice możliwości doładowania. W03-04 MEK01 MEK02 MEK03 MEK05 MEK13
6 TK03 Silniki przepływowe. Kryteria klasyfikacji i podział silników przepływowych. Silniki jednoprzepływowe i dwuprzepływowe. Dopalacz i sposoby zwiększania ciągu. Parametry jednostkowe silnika przepływowego. W05 MEK01 MEK05 MEK08 MEK09 MEK10 MEK12
6 TK04 Silniki odrzutowe i śmigłowe. Obieg porównawczy silnika odrzutowego. Przykład obliczeniowy. Rozkład parametrów cieplno-przepływowych w kanale przepływowym silnika. Charakterystyki wysokościowe i prędkościowe silnika odrzutowego. W06-07 MEK01 MEK05 MEK07 MEK10
6 TK05 Zespoły konstrukcyjne silnika odrzutowego i śmigłowego (śmigłowcowego). Funkcja i zadania wlotu powietrza. Podział sprężarek lotniczych i zasada działania. Komora spalania- organizacja procesów spalania w komorze. W08-10 MEK01 MEK02 MEK06 MEK08 MEK12
6 TK06 Turbina osiowa – procesy cieplne. Chłodzenie turbin. Dysza wylotowa – rozprężanie zupełne i niezupełne. Systemy zasilania paliwem. Wały silników odrzutowych. Konstrukcje bębnowe i tarczowe – zalety i wady. Łożyska toczne i ich dobór. Systemy smarowania silników. Odpylanie powietrza wlotowego silników. Sposoby mocowania silnika do płatowca. W11-13 MEK01 MEK02 MEK05 MEK07 MEK12
6 TK07 Przegląd wybranych konstrukcji. Systemy eksploatacji silników lotniczych. Awarie silników lotniczych i sposoby ich zapobiegania. Perspektywy rozwoju napędów lotniczych W14-15 MEK02 MEK04 MEK07 MEK11 MEK13 MEK14
6 TK08 1. Wyznaczanie przebiegu ciśnienia w cylindrze silnika tłokowego 2. Określenie głównych wymiarów silnika 3. Kinematyka mechanizmu korbowego 4. Dobór parametrów obiegu porównawczego silnika jednoprzepływowego i wyznaczanie ciągu jednostkowego silnika jednoprzepływowego 5. Wymiarowanie silnika jednoprzepływowego 6. Wyznaczanie obciążeń zespołów konstrukcyjnych w silniku jednoprzepływowym C01-07 MEK01 MEK03 MEK07 MEK08 MEK10 MEK12
6 TK09 1. Rysunki konstrukcyjne silników tłokowych. 2. Zdejmowanie charakterystyki mocy silnika tłokowego 3. Rysunki konstrukcyjne silników odrzutowych, śmigłowych i śmigłowcowych 4. Dokumentacja silnika turbinowego jednoprzepływowego i śmigłowcowego - zapoznanie 5. Rozruch silnika turbinowego (modelarskiego), zdejmowanie charakterystyki obrotowej P01-P07 MEK01 MEK02 MEK04 MEK09 MEK13 MEK14

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 6) Przygotowanie do ćwiczeń: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 6) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6) Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 6) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 1.00 godz./sem.
Egzamin ustny: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład dwa kolokwia w semestrze i egzamin końcowy ustny
Ćwiczenia/Lektorat wykonanie prac sprawdzających w liczbie co najmniej 5 orza uzyskanie oceny pozytywnej z 3 prac
Laboratorium przeprowadzenie 6 laboratoriów i uzyskanie oceny pozytywnej z wszystkich sprawozdań
Ocena końcowa dopuszczenie do egzaminu: pozytywne oceny z kolokwiów na wykładach i ocen pozytywnych z laboratoriów i ćwiczeń, ocena końcowa to ocena z egzaminu

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie