logo
Karta przedmiotu
logo

Elektrotechnika i elektronika samochodowa

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2015/2016

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Mechanika i budowa maszyn

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Alternatywne źródła i przetwarzanie energii, Inżynieria odlewnictwa, Inżynieria spawalnictwa, Komputerowo wspomagane wytwarzanie, Pojazdy samochodowe, Programowanie i automatyzacja obróbki

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu

Kod zajęć: 6100

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Pojazdy samochodowe

Układ zajęć w planie studiów: sem: 7 / W15 L12 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Adam Ustrzycki

Terminy konsultacji koordynatora: zgodnie z harmonogramem pracy katedry.

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: poznanie teoretycznych i praktycznych problemów elektrotechniki motoryzacyjnej, zapoznanie się z funkcjami, budową i zasadami działania układów elektrycznych i elektronicznych stosowanych w pojazdach samochodowych.

Ogólne informacje o zajęciach: moduł kształcenia obejmuje podstawowe zagadnienia z zakresu funkcjonowania urządzeń i systemów elektrycznych pojazdów samochodowych.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Dziubiński M., Ocioszyński J., Walusiak S. Elektrotechnika i elektronika samochodowa Wydaw. Politechn. Lubelskiej, Lublin. 1999
2 Herner A., Riehl H. Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych WKŁ, Warszawa. 2003
3 Ocioszyński J. Zespoły elektryczne i elektroniczne w samochodach WNT, Warszawa. 1999
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Czerwiński A. Akumulatory, baterie, ogniwa WKŁ, Warszawa. 2005
2 Demidowicz R. Zapłon WKŁ, Warszawa. 1994
3 Mazur J., Żagan W. Samochodowa technika świetlna Oficyna Wydaw. Politechniki Warszawskiej, Warszawa. 1997
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Praca zbiorowa Mikroelektronika w pojazdach samochodowych Informatory techniczne Bosch, WKŁ, Warszawa. 2002

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: rejestracja na bieżący semestr studiów.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: podstawowe wiadomości z zakresu elektroniki, elektrotechniki ogólnej i maszyn elektrycznych.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: umiejętność opracowania wyników pomiarów.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: brak.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Zna teoretyczne i praktyczne problemy elektrotechniki motoryzacyjnej. Zna i rozumie funkcje, budowę i zasadę działania układów elektrycznych i elektronicznych stosowanych w pojazdach samochodowych. wykład kolokwium K_W005+
K_W008+
W03+
W04+
02 Posiada umiejętność pomiaru podstawowych parametrów i sygnałów elektrycznych urządzeń elektrotechniki motoryzacyjnej. laboratorium sprawozdania z wykonanych ćwiczeń K_U008+
K_U014+
K_K004+
U01+
U08+
U09+
U13+
U14+
K03+
K04+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
7 TK01 Instalacje elektryczne w pojazdach samochodowych. Akumulatory rozruchowe. Alternatory. Rozruszniki elektryczne. Układy zapłonowe. Elementy układów zapłonowych. Elektroniczne systemy wtrysku benzyny. Elementy układu wtryskowego (pompy paliwa, wtryskiwacze, przepływomierze, czujniki). Elektroniczne systemy wtryskowe silników wysokoprężnych. Oświetlenie i sygnalizacja świetlna pojazdu. Urządzenia kontrolno-pomiarowe (układ kontroli poziomu paliwa, prędkości obrotowej silnika, prędkości jazdy, temperatury cieczy chłodzącej, ciśnienia oleju). Wykład MEK01
7 TK02 Badanie akumulatorów. Badanie alternatorów. Badanie rozruszników samochodowych. Badanie elementów układu zapłonowego. Badanie elementów oświetlenia pojazdu. Badanie aparatury kontrolno-pomiarowej. Laboratorium MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 7) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 1.50 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 7) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 12.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 12.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 7)
Zaliczenie (sem. 7)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Warunkiem zaliczenia jest pozytywne zaliczenie zajęć laboratoryjnych.
Laboratorium Zaliczenie laboratorium następuje na podstawie pozytywnych ocen z odpowiedzi i sprawdzianu oraz przyjętych sprawozdań. Sprawdzian dotyczy jednego tematu i obejmuje 2 pytania punktowane od 0 do 1,0. Ocena ze sprawdzianu wynika z uzyskanej punktacji: - od 1,9 do 2,0 - bdb (5,0); - od 1,7 do 1,8 - +db (4,5); - od 1,5 do 1,6 - db (4,0); - od 1,3 do 1,4 - db (3,5); - od 1,0 do 1,2 - dst (3,0); - od 0,0 do 0,9 - ndst (2,0). Oceną końcową jest średnią z uzyskanych ocen.
Ocena końcowa Ocena końcowa jest oceną z zajęć laboratoryjnych.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie