logo
Karta przedmiotu
logo

Podstawy konstrukcji maszyn 2

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2015/2016

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Mechanika i budowa maszyn

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Alternatywne źródła i przetwarzanie energii, Inżynieria odlewnictwa, Inżynieria spawalnictwa, Komputerowo wspomagane wytwarzanie, Pojazdy samochodowe, Programowanie i automatyzacja obróbki

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Konstrukcji Maszyn

Kod zajęć: 6077

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W22 L5 P15 / 6 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Edward Rejman

Terminy konsultacji koordynatora: czwartek 17.00 - 18.30

semestr 5: dr hab. inż. prof. PRz Jacek Mucha

semestr 5: dr hab. inż. prof. PRz Jacek Pacana

semestr 5: dr inż. Piotr Połowniak

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Przygotowanie do rozwiązywania problemów związanych z obliczaniem i konstruowaniem napędów mechanicznych.

Ogólne informacje o zajęciach: W module przedstawiono treści i efekty kształceni, oraz formę i warunki zaliczenia przedmiotu.

Materiały dydaktyczne: Katedra Konstrukcji Maszyn: Materiały pomocnicze do laboratorium

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Markowski T., Mijał M., Rejman E.: Podstawy konstrukcji maszyn. Napędy t I i I Oficyna Wydawnicza Pol.Rzeszowskiej. 2003
2 K.Ochenduszko Koła zębate. Konstrukcja WNT. 2010
3 Osiński Z.: Sprzęgła WNT. 2010
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Rejman E.: Podstawy konstrukcji maszyn.Materiały pomocnicze do projektowania Oficyna Wydawnicza Pol. Rzeszowskiej. 2010
2 Kurmaz O., Kurmaz L.: Projektowanie węzłów i części maszyn Wydawnictwo Politechniki Kieleckiej. 2006

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na piąty semestr studiów.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość zagadnień omawianych na wykładach i projektach z przedmiotu Podstawy Konstrukcji Maszyn (semestr IV).

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność pozyskiwania i wykorzystywania informacji z literatury technicznej, wykonywania dokumentacji technicznej prostych części i urządzeń mechanicznych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie zawodowe, potrafi pracować w grupie, ma świadomość roli absolwenta uczelni technicznej w zakładzie pracy.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Student ma wiedzę, pozwalająca na aplikację wiadomości z zakresu wytrzymałości materiałów, mechaniki technicznej i inżynierii materiałowej w obliczeniach wytrzymałościowych i kinematycznych zespołów i elementów maszyn wykład, projekt indywidualny, laboratorium egzamin cz. pisemna: rozwiązanie prostych ptrzykładów dotyczących wyłozonego materiału, określenie stanu naprężenia lub wskaźników przekroju, egzamin cz. ustna: uzadanie teoretyczne wybranego sposobu K_W003++
W04+++
W07++
02 Student ma wiedzę i umiejetności z zakresu konstruowania podstawowych elementów maszyn i ich prezentacji graficznej, w postaci szkiców i rysunków technicznych wykonanych z pomocą systemów CAD, posiada umiejetność prowadzenia obliczeń wytrzymałosciowych i wykonywania rysunków technicznych wykład, projekt indywidualny projekt indywidualny: wykonywanie szkicu wstępnego projektu konstrukcyjneg,prowadzenie obliczeń wstępnych, wykonanie projektu technicznego, obliczenia weryfikujące K_W006+++
W04+++
W07+++
03 Student potrafi poszukiwać niezbędnych danych literaturowych i projektowych, korzystając z internetu, literatury technicznej, stosownych norm jak również doświadczeń we własnym zakładzie pracy. dyskusja dydaktyczna, laboratorium dyskusja dydaktyczna ze studentem w trakcie zajęć projektowych, sprawdzanie dokumentacji projektowej, analiza istniejących rozwiązań z wykorzystaniem internetu K_U001++
U01++
04 Student potrafirozwiązać proste zadanie inżynierskie, wykorzystując poznane metody analityczne. projekt indywidualny, wykład prezentacja projektu K_U009++
K_K004++
K03++
K04++
05 Student posiada umiejętności posługiwania się normami materiałowymi oraz normami części maszyn polskimi i europejskimi projekt indywidualny, wykład obserwacja realizacji projektu K_U013+++
U01++
06 Student uzyskuje przekonanie o konieczności dalszego uczenia się, obserwując postęp techniczny w zakresie konstrukcji i technologii wyrobów. wykład interaktywny dyskusja dydaktyczna K_K001+++
K01+++
07 Student potrafi wybrac metodę rozwiązania problemu technicznego, stosowna do jego treści oraz wybrac narzędzie do jego prezentacji graficzne (2D, 3D) projekt indywidualny, wykład, laboratorium prezentacja projektu, dyskusja akademicka K_U016++
08 Student rozumie i stara się uwzględnić w swoich projektach rozwiązania uzasadnione ekonomicznie, technologicznie jak równiez przewiduje możliwość recyklingu projekt indywidualny obserwacja wykonawstwa, dyskusja dydaktyczna K_K002++
K_K005++
K02+++
K06+++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Sprzęgła: klasyfikacja, budowa podstawowych rodzajów sprzęgieł W01 MEK01 MEK04 MEK07
5 TK02 Napędy mechaniczne: klasyfikacja napędów, kinematyka napędów. W02 MEK01
5 TK03 Przekładnie walcowe o zębach prostych: geometria napędów, zasady obliczeń wytrzymałościowych W03 MEK01 MEK03 MEK05
5 TK04 Przekładnie walcowe o zębach śrubowych: geometria przekładni, siły miedzyzębne, obliczenia wytrzymałościowe W04 MEK02 MEK07
5 TK05 Przekładnie stożkowe o zębach prostych: geometria przekładni, podstawowe obliczenia wytrzymałościowe. W05 MEK02 MEK06 MEK07
5 TK06 Przekładnie ślimakowe W06 MEK02 MEK06 MEK07
5 TK07 Przekładnie cięgnowe W07 MEK02 MEK06 MEK07
5 TK08 Niezawodność elementów maszyn, proces eksploatacji, organizacja procesów obsługi maszyn W08 MEK03
5 TK09 Projektowanie: Projekt sprzęgła ciernego, wielopłytkowego, stożkowego, odśrodkowego, przeciążeniowego: opracowanie rozwiązania konstrukcyjnego, opracowanie dokumentacji konstrukcyjnej wykonawczej i złożeniowej P1-P6 MEK01 MEK02 MEK03 MEK05 MEK07 MEK08
5 TK10 Projektowasnie: Projekt reduktora zębatego jednostopniowego z przekładnią pasową z pasami klinowymi lub zębatymi: opracowanie rysunku złożeniowego i rysunków wykonawczych korpusu i koła zębatego P7-P15 MEK01 MEK02 MEK03 MEK05 MEK07 MEK08
5 TK11 Laboratorium: 1. Rodzaje i budowa łożysk tocznych 2. Badania sprawności połączeń gwintowych 3. Badania rozkładu naprężeń w połączeniach spawanych 4. Demontaż i montaż reduktorów L1-L5 MEK01 MEK03 MEK07

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Godziny kontaktowe: 22.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 5) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 5.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 5.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 5) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 40.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 2.00 godz./sem.
Inne: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5) Udział w konsultacjach: 5.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 5) Przygotowanie do egzaminu: 22.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.
Egzamin ustny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin obejmuje wiedzę przekazaną w czasie semestru oraz przygotowaną samodzielnie przez studenta. Obejmuje on równiez proste przykłady obliczeniowe, związane z aplikacją wiedzy teoretycznej, ze szczególnym połozeniem nacisku na zrozumienie zaliczanej problematyki.
Laboratorium Ocena z laboratorium wystawiana jest jako średnia z wykonanych sprawozdań i dyskusji dydaktycznej ze studentem
Projekt/Seminarium Ćwiczenia projektowe obejmują dwie prace wykonane samodzielnie przez studenta: 1. Projekt sprzęgła 2. Projekt rdeuktora zębatego dwustopniowego. Każda z prac zawiera: - niezbędne obliczenia wytrzymałościowe, - rysunek złożeniowy zespołu, - rysunki wykonawcze wskazanych trzech części. Ocena końcowa jest średnią z obu projektów
Ocena końcowa Ocena końcowa z modułu jest średnią ważoną ocen z wykładu z wagą 0,6, z projektów z wagą 0,25 i oceny z laboratorium z wagą 0,15. Wszystkie składniki oceny końcowej muszą być zaliczone z oceną pozytywną.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : tak

Dostępne materiały : dane materiałowe, normy elementów maszyn

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie