logo
Karta przedmiotu
logo

Wspólczesne lotnicze zespoły napędowe

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2015/2016

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, PŁatowce, Silniki lotnicze

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej

Kod zajęć: 5892

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności PŁatowce

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 L15 P15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Piotr Wygonik

Terminy konsultacji koordynatora: terminy konsultacji ustalane na początku semestru w którym realizowany jest przedmiot

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Przekazanie wiedzy odnośnie postępu w budowie silników lotniczych wskazywanie kierunków rozwoju, oraz aspektów prawnych wymuszających zmiany we właściwościach eksploatacyjnych silników

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł obejmuje zagadnienia związane z podstawowymi informacjami odnośnie kierunków zmian w konstrukcji, technologii i technice wytwarzania oraz uwarunkowania prawne wymuszające te zmiany

Materiały dydaktyczne: www.jakubowskirobert.sd.prz.edu.pl/pl/67/

Inne: strony www wiodących producentó silników lotniczych

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Balicki W. i in. Historia i perspektywy rozwoju napędów lotniczych Biblioteka Naukowa Instytutu Lotnictwa. 2005

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: zapis na semestr 2 studiów drugiego stopnia specjalności Lotnictwo i kosmonautyka - Płatowce

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Widza z zakresu modułów specjalności płatowce ze studiów pierwszego stopnia

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność samodzielnej pracy z literaturą, umiejętność pracy z komputerem, posługiwaniem się programami do edycji dokumentów i opracowywania prostych algorytmów obliczeniowych

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Ma świadomość ważności podnoszenia swoich umiejętności i kwalifikacji

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 ma wiedzę z zakresu tłokowych silników lotniczych, ich budowy, charakterystyk i procedur eksploatacyjnych wykład opracowanie pisemne, prezentacja projektu z dyskusją problemów w grupie K_W008+
K_U001+
W05++
U01+++
U06++
02 ma wiedzę z zakresu silników turbinowych, ich budowy i charakterystyk eksploatacyjnych wykład prezentacja opracowania własnego, zaliczenie pisemne lub ustne K_W008++
K_U010+
W05++
U12++
03 Zna trendy rozwojowe silników lotniczych wykład zaliczenie cz. ustna lub pisemna K_W008++
K_U010+
K_K004++
W05+++
U12++
K07++
04 Orientuje się w oddziaływaniu lotniczych zespołów napędowych na środowisko wykład, ćwiczenia problemowe prezentacja projektu lub opracowania własnego K_W009++
K_U001+
W08++
U01++
U06+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 historia i tendencje rozwojowe silników lotniczych W01-W02 MEK01 MEK02 MEK03
2 TK02 Rozwój silników tłokowych, silniki wysokoprężne, napędy hybrydowe. Wykorzystanie silników elektrycznych, baterie, ogniwa paliwowe W03-W06 MEK01 MEK03 MEK04
2 TK03 rozwój silników turbinowych. Silniki jedno i dwuprzepływowe, konstrukcje wielowirnikowe, dysze regulowane i sterowanie wektorem ciągu W07-W11 MEK01
2 TK04 Akty prawne wymuszające zmianę w konstrukcji silników lotniczych W09W14 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04
2 TK05 sprawdzian zaliczeniowy/prezentacja projektów własnych, dyskusja w grupie wykładowej W15
2 TK06 Modelowanie charakterystyk silnika tłokowego benzynowego, projekt P1-P2 MEK01 MEK02 MEK04
2 TK07 wyznaczanie charakterystyk zewnętrznych silników jedno i dwuprzepływowych, analiza porównawcza, projekt dla zadanych parametrów wstępnych P03-P06 MEK01 MEK03
2 TK08 schematy podparć wirników, optymalizacja rozmieszczenia podpór P07-P11 MEK02 MEK03 MEK04
2 TK09 modelowanie prędkości krytycznych, obciążenia łopatek, modelowania dysz wylotowych P12-P15 MEK03 MEK04
2 TK10 Laboratorium z zakresu rozwoju konstrukcji lotniczych . Zapoznanie ze struktura napędów lotniczych. Dokumentacja techniczna i eksploatacyjna. Zapoznanie z hamownia wirtualna silnika przepływowego. L01-L15 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 2) Przygotowanie do laboratorium: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 3.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 2) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Konsultacje (sem. 2)
Zaliczenie (sem. 2) Przygotowanie do zaliczenia: 4.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład zaliczenie pisemne 50% / zaliczenie ustne: prezentacja projektów i opracowania własnego
Laboratorium Aktywność w czasie laboratorium 5%, sprawozdania z laboratorium 20%
Projekt/Seminarium Projekty 25%
Ocena końcowa wykład 50%, laboratorium 25%, projekty 25%

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
WLZN.pdf

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie