logo
Karta przedmiotu
logo

Komputerowe metody modelowania płatowców

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2015/2016

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, PŁatowce, Silniki lotnicze

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej

Kod zajęć: 5890

Status zajęć: wybierany dla specjalności PŁatowce

Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 L30 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Andrzej Majka

semestr 2: dr inż. Daniel Lichoń

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta podstawami teoretycznymi i wiedzą praktyczną z zakresu: -metod wyznaczenia charakterystyk aerodynamicznych profilu, skrzydła oraz całego samolotu, -wykorzystania gotowych programów obliczeniowych do wyznaczania charakterystyk aerodynamicznych samolotu lub jego zespołów, -wykorzystania systemów CAD do modelowania geometrii elementów płatowca, -budowy modelu obliczeniowego samolotu, -optymalizacji parametrów projektowych samolotu.

Ogólne informacje o zajęciach: W ramach przedmiotu komputerowe wspomaganie projektowania samolotów wiedza przekazywana będzie studentom poprzez zajęcia projektowe. Wiedza przekazywana na zajęciach projektowych ma charakter praktyczny i ma przygotować studenta do samodzielnego rozwiązywania zadań technicznych. Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstaw wiedzy z zakresu metod komputerowych stosowanych w budowie i projektowaniu samolotów, w szczególności koncentrujących się na: wyznaczaniu charakterystyk aerodynamicznych profilu, skrzydła i samolotu, wykorzystaniu systemów CAD do modelowania geometrii różnych zespołów płatowca, modelowaniu charakterystyk samolotu (geometrycznych, aerodynamicznych, masowych i osiągowych) oraz optymalizacji podstawowych parametrów konstrukcyjnych samolotu na etapie projektowania.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Gudmundsson S. General aviation aircraft design: applied methods and procedures Elsevier, Oxford. 2013
2 Raymer D. P. Aircraft Design: A Conceptual Approach AIAA Education Series, Washington, D.C.. 2012
3 Roskam J. Airplane Design, Part I - VIII DARcorporation, The University of Kansas. 1990
4 Torenbeek E. Synthesis of Subsonic Airplane Design Delft University Press. 1976
5 Katz J., Plotkin A. Low-Speed Aerodynamics Cambridge Aerospace Series. 2001
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Raymer D.P. Aircraft Design: A Conceptual Approach AIAA Educa¬tion Series, Reston, Virginia. 2012
2 Roskam J. Airplane Design, Part I - VIII DARcorporation, The University of Kansas. 1990
3 Torenbeek E. Synthesis of Subsonic Airplane Design Delft University Press. 1976

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Student wpisany na semestr 2

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada wiedzę z zakresu: budowy i projektowania obiektów latających, aerodynamiki i mechaniki lotu (studia I stopnia), komputerowego wspomagania projektowania samolotów.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność rozumienia naukowych tekstów pisanych, tworzenia notatek, pozyskiwania informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł. Umiejętność oceny, weryfikacji i interpretacji materiałów źró

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność współpracy w grupie. Rozumienie ciągłej potrzeby zdobywania wiedzy i doskonalenia się.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Posiada uporządkowaną, szczegółową i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie modelowania charakterystyk samolotu (technicznych i operacyjnych), metod numerycznych i technik komputerowych oraz systemów CAD w procesie projektowania samolotów. Orientuje się w obecnym stanie oraz najnowszych trendach rozwojowych w projektowaniu samolotów. wykład, laboratorium zaliczenie cz. ustna, raport pisemny K_W004++
K_W005+++
K_W006+++
K_W008+
W02
W04
W05
W07
02 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł (także w języku obcym), integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski, formułować i uzasadniać opinie wykład, laboratorium zaliczenie cz. ustna, raport pisemny K_U001+
U01
U06
03 Potrafi porozumiewać się przy użyciu specjalistycznego języka technicznego stosując nazwy i określenia właściwe dla aerodynamiki i mechaniki lotu. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i omówienie wyników realizacji tego zadania a także wyników i wniosków. laboratorium raport pisemny K_U002+
U02
04 Realizując projekty w zespole zdobywa umiejętność odpowiedzialności za pracę własną, potrafi podporządkować się zasadom pracy w zespole, potrafi określić priorytety służące realizacji postawionego zadania w grupie laboratorium obserwacja wykonawstwa K_K002+
K03
K04
05 Potrafi dobierać a także posługiwać się technikami oraz narzędziami informatycznymi do realizacji zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych. Potrafi rozwiązywać zadania inżynierskie i proste problemy badawcze wykorzystując metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne. laboratorium raport pisemny K_U006+
K_U008+
U07
U09

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Wprowadzenie. Ogólna charakterystyka procesu projektowania samolotu, etapy, algorytmy, rola modelu obliczeniowego, efektywne i zautomatyzowane narzędzia i metody modelowania charakterystyk samolotu, multidyscyplinarny model obliczeniowy, optymalizacja modelu obliczeniowego. W01 MEK01 MEK02
2 TK02 Rodzaje modeli stosowanych w projektowaniu samolotu. Model topologiczny, wybór układu samolotu, modele parametryczne. W02 MEK01 MEK02
2 TK03 Modelowanie parametryczne geometrii samolotu. Modelowanie elementów konstrukcyjnych i strukturalnych. Wybór układu konstrukcyjnego i strukturalnego. Metody optymalizacji. W03 MEK01 MEK02
2 TK04 Modelowanie konstrukcji - wykorzystanie technik MES. Modelowanie charakterystyk masowych samolotu. W04 MEK01 MEK02
2 TK05 Modelowanie charakterystyk aerodynamicznych. Wykorzystanie technik CFD. W05 MEK01 MEK02
2 TK06 Modelowanie charakterystyk zespołu napędowego. Wybór i optymalizacja zespołu napędowego. W06 MEK01 MEK02
2 TK07 Modelowanie charakterystyk osiągowych. Model misji. Optymalizacja charakterystyk operacyjnych samolotu. W07 MEK01 MEK02
2 TK08 Wykorzystanie modeli obliczeniowych w procesie projektowania samolotu. Techniki MDO oraz optymalizacji multikryterialnej. W08 MEK01 MEK02
2 TK09 Narzędzia i metody modelowania charakterystyk technicznych samolotu. L01 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
2 TK10 Geometryczny model parametryczny samolotu. L02 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
2 TK11 Parametryczny model CAD. L03 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
2 TK12 Modelowanie elementów strukturalnych. Model MES. L04, L05 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
2 TK13 Modelowanie charakterystyk aerodynamicznych. Profil, skrzydło. L06 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
2 TK14 Model aerodynamiczny samolotu. L07, L08 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
2 TK15 Model zespołu napędowego. L09 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
2 TK16 Model osiągów, model misji. L10 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
2 TK17 Model kryteriów oceny. Model kosztów. L11 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
2 TK18 Model MDO samolotu. L12, L13 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
2 TK19 Wybór wybranych parametrów samolotu stosując technikę MDO oraz podejście multikryterialne. L14, L15 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 2) Przygotowanie do laboratorium: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 30.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2)
Zaliczenie (sem. 2)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Na podstawie ustnego sprawdzenia wiedzy obejmującego materiał teoretyczny omawiany w trakcie wykładów.
Laboratorium Na podstawie pisemnych sprawozdań z poszczególnych zajęć laboratoryjnych
Ocena końcowa Ocena łączna uwzględniająca oceny z wykładów i laboratoriów proporcji: 0.6: 0.4

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie