Cykl kształcenia: 2015/2016
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Mechanika i budowa maszyn
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Alternatywne źródła i przetwarzanie energii, Komputerowo wspomagane wytwarzanie, Napędy mechaniczne, Organizacja produkcji, Pojazdy samochodowe, Programowanie i automatyzacja obróbki
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Termodynamiki
Kod zajęć: 4306
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Alternatywne źródła i przetwarzanie energii
Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W15 P15 / 3 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. prof. PRz Mariusz Szewczyk
Terminy konsultacji koordynatora: zgodnie z harmonogramem pracy Katedry
Główny cel kształcenia: Opanowanie wiedzy na temat procesów energetycznych zachodzących w wybranych technologiach wykorzystujących energię promieniowania słonecznego i energię cieplna otoczenia i konstrukcji urządzeń je realizujących i wybranych ich produkcji, jak również uzyskanie podstawowych umiejętności projektowania i analizowania wybranych etapów i urządzeń realizujących te procesy.
Ogólne informacje o zajęciach: Moduł jest kontynuacją i uszczegółowieniem modułu Energia słoneczna i cieplna biosfery i skupia się na szczegółach technologii których stosowanie ma uzasadnianie ekonomiczne w warunkach Polski.
1 | Pluta Z. | Podstawy teoretyczne fototermicznej konwersji energii słonecznej | Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. | 2006 |
2 | Zalewski W. | Pompy ciepła sprężarkowe sorpcyjne i termoelektryczne: podstawy teoretyczne i przykłady zastosowań | IPPU MASTA, Gdańsk. | 2001 |
3 | Rubik M. | Pompy ciepła: poradnik | Ośr. Inf. „technika instalacyjna w budownictwie”, Warszewa. | 1999 |
4 | Klugmann E., Klugmann-Radziszewska E. | Alternatywne źródła energii: energetyka fotowoltaiczna | Białystok. | 1999 |
5 | ed. Luque A., Hegedus S. | Handbook of Photovoltaic Science and Engineering | J. Wiley & Sons. | 2003 |
1 | Kostowski E. | Promieniowanie cieplne | Wyd. Naukowe PWN, Warszawa. | 1993 |
2 | Pluta Z. | Podstawy teoretyczne fototermicznej konwersji energii słonecznej | Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. | 2006 |
3 | Zalewski W. | Pompy ciepła sprężarkowe sorpcyjne i termoelektryczne: podstawy teoretyczne i przykłady zastosowań | IPPU MASTA, Gdańsk. | 2001 |
4 | Klugmann E., Klugmann-Radziszewska E. | Alternatywne źródła energii: energetyka fotowoltaiczna | Białystok. | 1999 |
5 | Materiały techniczne producentów i dystrybutorów urządzeń i aparatury | . | 2012 | |
6 | Rozporządzenia i polskie normy dotyczące kotłowni i instalacji hydraulicznych | . | 2012 | |
7 | Pluta Z. | Słoneczne instalacje energetyczne | Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. | 2003 |
1 | Smolec W. | Fototermiczna konwersja energii słonecznej | Warszawa. | 2001 |
Wymagania formalne: Wpis na semestr trzeci.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Matematyka, Energetyka Słoneczna, Termodynamika, Wymiana ciepła i masy, Urządzenia energetyczne - poziom studiów technicznych pierwszego stopnia.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność obliczeń z zakresu termodynamiki, hydrauliki i wymiany ciepła, projektowania prostych układów cieplnych, projektowania prostych układów wykorzystujących OZE.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Świadomość pozatechnicznych skutków działalności inżynierskiej, uwzględnianie aspektów społecznych, ekologicznych i ochrony środowiska przyrodniczego w rozwiązaniach technicznych; umiejętność określan
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z OEK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Posiada podstawową wiedzę na temat metodologii stosowanej w analizie usłonecznienia. | wykład, projekt indywidualny | prezentacja projektu, egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna |
K_W003+ K_W009++ K_W011++ |
W01+ W02+ W04++ W07++ |
02 | Posiada podstawową wiedzę na temat budowy i technologii produkcji cieczowych kolektorów fototermicznych oraz ich integracji w systemach grzewczych. | wykład, projekt indywidualny | prezentacja projektu, egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna |
K_W003+ K_W009++ K_W010+ K_W011++ |
W01+ W02+ W04++ W05+ W07++ |
03 | Ma podstawową wiedzę o budowie elementach konstrukcyjnych i analizie termodynamicznej sprężarkowych i sorpcyjnych pomp ciepła. | wykład, projekt indywidualny | prezentacja projektu,egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna |
K_W003+ K_W009++ K_W010+ K_W011++ |
W01+ W02+ W04++ W05+ W07++ |
04 | Posiada podstawowe informacje o elementach składowych i sposobie pracy samodzielnych i sieciowych systemów fotowoltaicznych | wykład, projekt indywidualny | prezentacja projektu, egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna |
K_W009++ K_W010+ K_W011++ |
W02+ W04++ W05+ W07++ |
05 | Posiada umiejętności niezbędne do projektowania prostych systemów energetycznych opartych na kolektorach fotowoltaicznych. | wykład, projekt indywidualny | prezentacja projektu, egzamin cz. ustna |
K_U001+ K_U003+ K_U014++ |
U01+ U03++ U09++ U12+ U19++ |
06 | Potrafi dokonać analizy usłonecznienia budowli i urządzeń energetycznych dla nieskomplikowanych przypadków geometrycznych. | wykład, projekt indywidualny | prezentacja projektu, egzamin cz. ustna |
K_U001+ K_U003+ K_U014++ |
U01+ U03++ U09++ U12+ U19++ |
07 | Posiada umiejętności niezbędne do projektowania i optymalizacji rozbudowanych systemów grzewczych pracujących w oparciu o kolektory fototermiczne i pompy ciepła. | wykład, projekt indywidualny | prezentacja projektu, egzamin cz. ustna |
K_U001+ K_U003+ K_U014++ K_U015+ |
U01+ U03++ U09++ U12+ U15+ U19++ |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
3 | TK01 | W01-W03 | MEK01 MEK06 | |
3 | TK02 | W04-W07 | MEK04 MEK05 | |
3 | TK03 | W08-W12 | MEK02 MEK07 | |
3 | TK04 | W13-W15 | MEK03 MEK07 | |
3 | TK05 | P01-P04 | MEK01 MEK06 | |
3 | TK06 | P05-P10 | MEK04 MEK05 | |
3 | TK07 | P11-P15 | MEK02 MEK03 MEK07 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 3) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
|
Projekt/Seminarium (sem. 3) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
24.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 3) | Przygotowanie do konsultacji:
1.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
|
Egzamin (sem. 3) | Przygotowanie do egzaminu:
15.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
1.00 godz./sem. Egzamin ustny: 1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Obecność na wykładach jest nieobowiązkowa ale może być sprawdzana. |
Projekt/Seminarium | Zaliczenie z zajęć projektowych uzyskuje się po zaliczeniu wszystkich trzech projektów, a zaliczenie każdego z projektów uzyskuje się na podstawie zawartości projektu oraz jego prezentacji. Brak szczegółowej znajomości prezentowanego projektu uniemożliwia skuteczne zaliczenie zajęć projektowych. Projekt zostanie zaliczony przy braku lub błędnym wykonaniu nie więcej niż 3 mniej istotnych elementów, lub 1 istotnego elementu projektu. Ocena końcowa każdego z projektów jest średnią ocen za jakość i zawartość projektu oraz jego prezentację, a ocena końcowa z zajęć projektowych jest średnią z ocen ze wszystkich projektów. |
Ocena końcowa | Egzamin składa się z dwóch części testowej i ustnej. W trakcie części testowej wypełniany jest test wielokrotnego wyboru. W teście występuje 20 - 40 stwierdzeń/pytań z czterema możliwościami do wyboru z których każda może być prawidłowa łub błędna. Każde ze stwierdzeń/pytań jest oceniane w skali od -1 do 1. Aby zaliczyć te część egzaminu należy uzyskać minimum 40% punktów, a 90% punktów i więcej oznacza ocenę najwyższą. Pomiędzy 55% i 90% punktów stosowana jest skala liniowa. Zaliczenie części testowej upoważnia do przystąpienia do części ustnej w trakcie której sprawdzane jest zrozumienie treści kształcenia modułu. Aby zaliczyć tę część egzaminu należy wykazać się dobrym zrozumieniem co najmniej jednego z maksimum trzech zagadnień. Ocena końcowa jest średnią ważoną wszystkich ocen z wagami odpowiednio: 25% część testowa egzaminu, 25% część ustna egzaminu, 50% projekt. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | M. Szewczyk | Wyznaczanie wilgotności powietrza | 2024 |
2 | U. Florek; P. Gil; R. Smusz; M. Szewczyk | Urządzenie do oczyszczania obiektów ruchomych, zwłaszcza do osuszania lub odladzania oraz sposób sterowania tym urządzeniem | 2021 |
3 | R. Gałek; P. Gil; M. Szewczyk; F. Wolańczyk | Urządzenia energetyczne: laboratorium | 2020 |
4 | U. Florek; P. Gil; R. Smusz; M. Szewczyk | Urządzenie do oczyszczania obiektów ruchomych, zwłaszcza do osuszania lub odladzania oraz sposób sterowania tym urządzeniem | 2019 |