logo
Karta przedmiotu
logo

Bezpieczeństwo ruchu drogowego

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2015/2016

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Transport

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Logistyka transportu samochodowego, Transport przemysłowy

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu

Kod zajęć: 4237

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych

Układ zajęć w planie studiów: sem: 7 / W9 L6 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Krzysztof Lew

Terminy konsultacji koordynatora: zgodne z harmonogramem prac jednostki

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest nabycie przez studentów wiedzy i umiejętności z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiązkowy dla studentów 7 sem. specjalności Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M. Inżynieria ruchu drogowego WKiŁ, Warszawa. 2009
2 Pamuła W. Bezpieczeństwo w ruchu drogowym i w transporcie lotniczym Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice. 2006
3 Szczuraszek T. Bezpieczeństwo ruchu miejskiego WKiŁ, Warszawa. 2008
4 Wicher J. Bezpieczeństwo samochodów i ruchu drogowego WKiŁ, Warszawa. 2004
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Kodeks drogowy .

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na 7 sem. specjalności.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów poprzedzających.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność analizy i pozyskiwania danych z literatury.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student rozumie konieczność samokształcenia i dokształcania.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Ma wiedzę w zakresie bezpieczeństwa ruchu transportu drogowego niezbędną do formułowania i rozwiązywania problemów transportowych. wykład, laboratorium kolokwium, raport pisemny K_W003+
K_W011+
K_W016+
K_U001+
K_U016+
K_K001+
W03
W04
W05
W07
W08
W09
U01
U05
U11
K01
02 Posiada wiedzę o cechach psychologicznych i fizjologicznych kierowców, mających wpływ na zachowanie w ruchu drogowym. wykład, laboratorium kolokwium, raport pisemny K_W003+
K_U001+
K_K001+
W03
W04
W05
W07
U01
U05
K01
03 Potrafi ocenić miejsca niebezpieczne oraz przeprowadzić analizę stanu zagrożenia. wykład, laboratorium kolokwium, raport pisemny K_W016+
K_U007+
K_U015+
K_K002+
K_K003+
K_K004+
W08
W09
U08
U09
K02
K03
K05

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
7 TK01 Pojęcie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przepisy homologacyjne dotyczące bezpieczeństwa pojazdów. W01 MEK01
7 TK02 Bezpieczeństwo ruchu a sieci drogowe. Zagrożenie w ruchu drogowym. W02 MEK03
7 TK03 Ocena stanu zagrożenia w ruchu drogowym. Ocena miejsc niebezpiecznych. W03,W04 MEK01
7 TK04 Podstawowe przyczyny zdarzeń drogowych. W05 MEK02
7 TK05 Sposoby kształtowania bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zarządzanie prędkością. W06,W07 MEK01
7 TK06 Najczęstsze wady infrastruktury drogowej. Studium poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. W08 MEK01 MEK02 MEK03
7 TK07 Analiza zagrożenia w ruchu drogowym dla całej aglomeracji miejskiej. L01 MEK02 MEK03
7 TK08 Ocena stanu zagrożenia w poszczególnych rejonach komunikacyjnych miasta. Ocena zagrożenia w ruchu drogowym na poszczególnych elementach sieci drogowej. L02,L03 MEK02 MEK03
7 TK09 Zarządzanie prędkością. Systemy bezpieczeństwa stosowane w pojazdach. L04,L05 MEK01 MEK03
7 TK10 Analiza mikroskopowych modeli ruchu L06,L07 MEK01 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 7) Przygotowanie do kolokwium: 9.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 9.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 6.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 7) Przygotowanie do laboratorium: 7.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 6.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 7.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 7)
Zaliczenie (sem. 7) Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Na zaliczeniu pisemnym w formie testu wielokrotnego wyboru złożonego z 18 pytań sprawdzana jest realizacja następujących efektów modułowych: MEK01, MEK02, MEK03. Ocena z zaliczenia determinowana jest liczbą uzyskanych punktów. Liczba uzyskanych punktów wraz z odpowiadającymi im ocenami: 0 ÷ 10,9 brak zaliczenia; 11-12,9 dst (3,0); 13-14,9 +dst (3,5); 15-16,9 db (4,0); 17-18,9 +db (4,5); 19-22 bdb (5,0); ponadto za każdą aktywność na zajęciach wykładowych student otrzymuje dodatkowy punkt;
Laboratorium Na laboratorium sprawdzana jest realizacja wszystkich efektów modułowych (MEK01, MEK02 i MEK03). Ocena z laboratorium ustalana jest jako średnia ocen z odpowiedzi i sprawozdań (3,0-3,24 dst (3,0); 3,25-3,74 +dst (3,5); 3,75-4,24 db (4,0); 4,25-4,74 +db (4,5); 4,75-5,0 bdb (5,0)).
Ocena końcowa Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną ocen uzyskanych z pisemnego zaliczenia wykładów oraz z ćwiczeń laboratoryjnych.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; P. Woś Assessment of CH4 Emissions in a Compressed Natural Gas-Adapted Engine in the Context of Changes in the Equivalence Ratio 2024
2 K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; R. Longwic; P. Wojewoda; P. Woś Assessment of the Effect of Road Load on Energy Consumption and Exhaust Emissions of a Hybrid Vehicle in an Urban Road Driving Cycle—Comparison of Road and Chassis Dynamometer Tests 2023
3 M. Jurek; K. Lew; J. Mucha; J. Tutak Urządzenie do rehabilitacji kończyny górnej 2023
4 K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle 2022
5 K. Lew; P. Wojewoda Hydrogen storage and distribution 2022
6 K. Lew; R. Podgórczyk; P. Wojewoda Badania porównawcze drogi hamowania w różnych warunkach przyczepności kół pojazdu 2022
7 M. Jurek; K. Lew; J. Mucha; J. Tutak Urządzenie mechatroniczne do rehabilitacji kończyny górnej 2022
8 T. Campisi; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś The Development of CO2 Instantaneous Emission Model of Full Hybrid Vehicle with the Use of Machine Learning Techniques 2022
9 K. Lew Analiza oddziaływania różnych wartości ciśnień w kołach pojazdu na geometrię kół 2021
10 A. Jaworski; K. Lew; P. Wojewoda Wpływ oddziaływania buspasów na parametry ruchu środków transportu drogowego 2020
11 K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda Analysis of Cold Start Emission from Light Duty Vehicles Fueled with Gasoline and LPG for Selected Ambient Temperatures 2020
12 K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś The Impact of Driving Resistances on the Emission of Exhaust Pollutants from Vehicles with the Spark Ignition Engine Fuelled by Petrol and LPG 2020
13 K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś Realizacja cyklu jezdnego w badaniach emisji zanieczyszczeń na hamowni podwoziowej 2020
14 K. Lew Wpływ temperatury tarcz hamulcowych na skuteczność hamowania samochodu 2020
15 N. Dudzik; D. Konieczny; A. Krzemiński; K. Lew; P. Szymczuk; P. Wojewoda Kolej magnetyczna w aspekcie zużycia energii, bezpieczeństwa oraz wpływu na środowisko naturalne 2020
16 A. Leśniak; K. Lew Bezpieczeństwo w transporcie kolejowym 2019
17 K. Balawender; D. Konieczny; A. Krzemiński; K. Lew; P. Wojewoda Automated vehicles as the future of road transport 2019