Cykl kształcenia: 2015/2016
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Transport
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: niestacjonarne
Specjalności na kierunku: Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Logistyka transportu samochodowego, Transport przemysłowy
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu
Kod zajęć: 4226
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych
Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W9 L9 P6 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: prof. dr hab. inż. Kazimierz Lejda
Terminy konsultacji koordynatora: zgodny z harmonogramem jednostki
semestr 6: dr inż. Paweł Wojewoda , termin konsultacji zgodny z harmonogramem jednostki
semestr 6: dr inż. Mirosław Jakubowski , termin konsultacji zgodny z harmonogramem jednostki
Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest nabycie przez studentów wiedzy i umiejętności z zakresu motoryzacyjnego skażenia środowiska.
Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiązkowy dla studentów 6 sem. specjalności Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych.
1 | Merkisz J. | Ekologiczne problemy silników spalinowych. | Wyd. Politechniki Poznańskiej, Tom 1 i 2, Poznań . | 1999. |
2 | Chłopek Z. | Ochrona środowiska naturalnego. | WKŁ, Warszawa . | 2002. |
3 | Kruczyński S. | Trójfunkcyjne reaktory katalityczne. | JTE, Radom . | 2004. |
Wymagania formalne: Rejestracja na 6 sem. specjalności.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów poprzedzających.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność analizy i pozyskiwania danych z literatury.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student rozumie konieczność samokształcenia i dokształcania.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z OEK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie funkcjonowania współczesnego transportu oraz ma świadomość pozatechnicznych skutków działalności inżynierskiej, dostrzega aspekty ekologiczne i ochrony środowiska przyrodniczego w rozwiązaniach technicznych i technologicznych transportu. | wykład, laboratorium, projekt | zaliczenie cz. pisemna, zaliczenie cz. ustna, sprawozdanie z laboratorium, sprawozdanie z projektu |
K_W003+ K_W004+ K_K002+ |
W02+ W03+ W04+ W05+ W07+ K02+ |
02 | Posiada znajomość wpływu pojazdów samochodowych na środowisko naturalne oraz sposobów jego ograniczenia. | wykład, laboratorium, projekt | zaliczenie cz. pisemna, zaliczenie cz. ustna, sprawozdanie z laboratorium, sprawozdanie z projektu |
K_U001+ K_U008+ K_U011+ K_K001+ K_K002+ |
U01+ U03+ U04+ U05+ U06+ U07+ U08+ U09+ U10+ U12+ U13+ U14+ K01+ K02+ |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
6 | TK01 | W01 | MEK01 MEK02 | |
6 | TK02 | W02 | MEK01 MEK02 | |
6 | TK03 | W03 | MEK01 MEK02 | |
6 | TK04 | W04 | MEK01 MEK02 | |
6 | TK05 | W05 | MEK01 MEK02 | |
6 | TK06 | W06 | MEK01 MEK02 | |
6 | TK07 | W07 | MEK01 MEK02 | |
6 | TK08 | W08 | MEK01 MEK02 | |
6 | TK09 | L01-L07 | MEK01 MEK02 | |
6 | TK10 | P01-P05 | MEK01 MEK02 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 6) | Godziny kontaktowe:
9.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
10.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
|
Laboratorium (sem. 6) | Przygotowanie do laboratorium:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
9.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
10.00 godz./sem. |
Projekt/Seminarium (sem. 6) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
3.50 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
6.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
5.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 6) | Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
||
Zaliczenie (sem. 6) | Przygotowanie do zaliczenia:
10.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
0.50 godz./sem. Zaliczenie ustne: 0.50 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | a) warunkiem przystąpienia do zaliczenia z wykładu jest wcześniejsze uzyskanie zaliczenia z laboratorium i projektu. b) zaliczenie wykładu odbywa się w formie pisemnej i ustnej (obowiązuje wynik pozytywny z egzaminu pisemnego; oceny >=4,0 są bezpośrednio wpisywane do USOS po wyrażeniu zgody przez studenta; przy ocenach <4,0 dodatkowo obowiązuje zaliczenie ustne wykładu). c) na zaliczeniu w formie pisemnej z treści wykładów (czas trwania sprawdzianu 30 min) sprawdzana jest realizacja następujących efektów modułowych: MEK01, MEK02; ocena z zaliczenia wykładu determinowana jest liczbą uzyskanych punktów; liczba uzyskanych punktów wraz z odpowiadającymi im ocenami: 0,0 ÷ 0,9 p. brak zaliczenia ndst (2,0); 1,0 ÷ 1,2 p. dst (3,0); 1,3 ÷ 1,5 p. +dst (3,5); 1,6 ÷ 1,8 p. db (4,0); 1,9 ÷ 2,0 p. +db (4,5); 2,1 ÷ 2,7 p. bdb (5,0). |
Laboratorium | c) zaliczenie laboratoriów następuje na podstawie: frekwencji, pozytywnych ocen z odpowiedzi i sprawozdań, które weryfikują realizację następujących efektów modułowych: MEK01, MEK02. |
Projekt/Seminarium | d) zaliczenie projektów następuje na podstawie: pozytywnej oceny z wykonanego projektu oraz aktywnego udziału w zajęciach, które weryfikują realizację następujących efektów modułowych: MEK01, MEK02. |
Ocena końcowa | Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych i zaliczenie wszystkich form zajęć. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z wszystkich form zajęć. Dla każdej części zaliczenia z wykładu przewiduje się jeden termin poprawkowy. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | A. Jaworski; K. Lejda | Inżynieria środków transportu: badania, konstrukcja i technologia: wybrane problemy | 2022 |
2 | A. Jaworski; K. Lejda | Modelowanie emisji zanieczyszczeń w spalinach silnikowych samochodu osobowego w cyklu jezdnym z uwzględnieniem oporu ruchu samochodu | 2022 |
3 | K. Lejda; P. Woś | Transport means engineering: operation, fuels and safety: selected issues | 2022 |
4 | M. Bilski; A. Jaworski; K. Lejda | Effect of driving resistances on energy demand and exhaust emission in motor vehicles | 2022 |
5 | S. Boichenko; A. Jaworski; K. Lejda; I. Shkilniuk; O. Tarasiuk | Modern technologies of hydrogen generation and accumulation - analytical overview of theoretical and practical experience | 2022 |
6 | K. Balawender; A. Jaworski; K. Lejda; M. Mądziel; D. Savostin-Kosiak; A. Ustrzycki | Assessment of Petrol and Natural Gas Vehicle Carbon Oxides Emissions in the Laboratory and On-Road Tests | 2021 |
7 | M. Jaremcio; A. Jaworski; K. Lejda; M. Mądziel; P. Woś | Charakterystyka wybranych testów jezdnych stosowanych w badaniach emisji zanieczyszczeń w spalinach silnikowych samochodów osobowych | 2021 |
8 | A. Jaworski; K. Lejda | Systemy i środki transportu: konstrukcja i badania: wybrane zagadnienia | 2020 |
9 | A. Jaworski; K. Lejda; M. Mądziel; D. Savostin-Kosiak | The Impact of Exhaust Emission from Combustion Engines on the Environment: Modelling of Vehicle Movement at Roundabouts | 2020 |
10 | A. Krzemiński; K. Lejda; A. Ustrzycki | Metodyka badań wizyjnych rozwoju strugi paliwa generowanej przez wysokociśnieniowy układ wtryskowy | 2020 |
11 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; S. Siedlecka; A. Ustrzycki; E. Zielińska | Modeling of Unburned Hydrocarbon Emission in a Di Diesel Engine Using Neural Networks | 2020 |
12 | K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda | Analysis of Cold Start Emission from Light Duty Vehicles Fueled with Gasoline and LPG for Selected Ambient Temperatures | 2020 |
13 | K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś | The Impact of Driving Resistances on the Emission of Exhaust Pollutants from Vehicles with the Spark Ignition Engine Fuelled by Petrol and LPG | 2020 |
14 | K. Lejda; M. Mądziel | Systemy i środki transportu: eksploatacja i diagnostyka: wybrane zagadnienia | 2020 |
15 | K. Lejda; P. Woś | Systemy i środki transportu: bezpieczeństwo i materiały eksploatacyjne: wybrane zagadnienia | 2020 |
16 | K. Lejda; S. Siedlecka | Analiza parametrów efektywności transportowej firm kurierskich realizujących usługi na rynku polskim | 2020 |
17 | S. Boichenko; A. Jaworski; N. Kalmykova; K. Lejda; O. Tarasiuk; O. Vovk | Hydrogen technologies and environmental safety of technosphere: the key points of recent tendencies | 2020 |
18 | S. Boichenko; H. Kuszewski; K. Lejda; I. Trofimov; A. Yakovlieva | Anti-wear Properties of Jet Fuel with Camelina Oils Bio-Additives | 2020 |
19 | S. Boichenko; K. Lejda; I. Shkilniuk; A. Yakovlieva | Modern procedures of alternative jet fuels certification and approval | 2020 |
20 | A. Jaworski; K. Lejda; J. Lubas; M. Mądziel | Comparison of exhaust emission from Euro 3 and Euro 6 motor vehicles fueled with petrol and LPG based real driving conditions | 2019 |
21 | A. Jaworski; K. Lejda; M. Mądziel | Creating an emission model based on portable emission measurement system for the purpose of a roundabout | 2019 |
22 | A. Krzemiński; K. Lejda; A. Ustrzycki | Influence of dodecanol addition on the energy value of diesel oil mixture with ethanol | 2019 |
23 | K. Lejda | Silniki Diesla-odzyskiwanie zaufania w oparciu o udokumentowane argumenty | 2019 |
24 | K. Lejda | Systemy i środki transportu samochodowego: badania i technologia silników spalinowych: wybrane zagadnienia | 2019 |
25 | K. Lejda | Systemy i środki transportu samochodowego: badania, konstrukcja i technologia: wybrane zagadnienia | 2019 |
26 | K. Lejda | Systemy i środki transportu samochodowego: efektywność i bezpieczeństwo: wybrane zagadnienia | 2019 |
27 | K. Lejda | Systemy i środki transportu samochodowego: problemy eksploatacji i diagnostyki: wybrane zagadnienia | 2019 |
28 | K. Lejda; M. Mądziel | Znajomość luki jakościowej w badaniach wpływu miejskich projektów transportowych | 2019 |
29 | K. Lejda; M. Warianek | Assessment methods of the basic parameters of the combustion process in reciprocating internal combustion engines | 2019 |
30 | K. Lejda; С. Бойченко; С. Бойченко; О. Іванченко; В. Фролов; А. Яковлева | Екологістика, рециклінг і утилізація транспорту. Навчальний посібник | 2019 |
31 | O. Aksionov; S. Boichenko; K. Lejda; A. Pushak; P. Topilnytskyi | Selected aspects of providing the chemmotological reliability of the engineering | 2019 |
32 | S. Boichenko; H. Kuszewski; K. Lejda; O. Vovk; A. Yakovlieva | Development of alternative jet fuels modified with camelina oil bio-additives | 2019 |
33 | S. Boichenko; K. Lejda; A. Pushak; P. Topilnytskyi | Властивості та якість моторних олив | 2019 |
34 | S. Boichenko; K. Lejda; A. Yakovlieva | Evaluation of jet engine operation parameters using conventional and alternative jet fuels | 2019 |
35 | S. Boichenko; K. Lejda; O. Vovk; A. Yakovlieva | Modification of jet fuels composition with renewable bio-additives: monograph | 2019 |
36 | S. Boichenko; K. Lejda; P. Topilnytskyi | Властивості та якість трансмісійних олив | 2019 |