logo
Karta przedmiotu
logo

Wyposażenie samolotu

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2015/2016

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Awionika, Płatowce, Silniki lotnicze

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Awioniki i Sterowania

Kod zajęć: 3927

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W15 L15 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Grzegorz Kopecki

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem kształcenia jest opanowanie przez studenta zagadnień związanych z zasadami działania i budową układów pomiarowych na pokładzie samolotu, urządzeń radionawigacyjnych, lotniczych systemów sterowania oraz instalacji pokładowych

Ogólne informacje o zajęciach: Opanowanie wiedzy i praktycznych umiejętności z zasad działaniaukładów pomiarowych na pokładzie samolotu, urządzeń radionawigacyjnych, lotniczych systemów sterowania oraz instalacji pokładowych

Materiały dydaktyczne: Instrukcje laboratoryjne

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Anna Stefanowicz Pokładowe układy pomiarowe Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej. 1984
2 Mirosław Stola, Anna Stefanowicz Wyposażenie samolotu Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej. 1978
3 Zbigniew Polak, Andrzej Rypulak Awionika, przyrządy i systemy pokładowe WSOSP Dęblin. 2002
4 Anthony Lawrence Modern Inertial Technology. Navigation, Guidance, and Control Springer-Verlag. 1992
5 Stanisław Bociek, Jan Gruszecki Układy sterowania automatycznego samolotem Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 1999
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Instrukcje laboratoryjne oraz literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych.
Literatura do samodzielnego studiowania
1 materiały z internetu.
2 Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych.

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Student posiada aktualny wpis na semestr piąty studiów stacjonarnych pierwszego stopnia na kierunku Lotnictwo i Kosmonautyka

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza w zakresie matematyki, fizyki, mechaniki, elektrotechniki i elektroniki, automatyki, mechaniki płynów niezbędną do rozumienia zjawisk, na których bazuje zasada działania lotniczych układów pomi

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętności w zakresie posługiwania się aparatem matematycznym, znajomość klasycznych przyrządów pilotażowo - nawigacyjnych

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 potrafi dobrać współczynniki regulatorów podstawowych lotniczych systemów sterowania, zapewniające stabilność układu laboratorium obserwacja wykonawstwa K_W010++
K_W012+
W03+++
W05+++
02 Potrafi naszkicować schematy najprostszych lotniczych systemów sterowania wykład kolokwium K_W010++
K_W012++
W03+++
W05++
03 Potrafi omówić zasady funkcjonowania podstawowych lotniczych układów pomiarowych i radionawigacyjnych wykład oraz laboratorium sprawdzian pisemny K_W010+++
K_W012+++
W03+++
W05+
04 Rozumie funkcjonowanie instalacji pokładowych Wykład kolokwium K_W010+++
K_W012+
W03+++
W05++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Zasada działania i właściwości eksploatacyjne współczesnych czujników ciśnienia. Algorytmy wyznaczania wielkości aerometrycznych. W01 MEK03
5 TK02 Giroskopy optyczne. Zasada działania, właściwości. W01 MEK03
5 TK03 Technologia MEMS, zasada działania i budowa giroskopów drgających. Wpływ temperatury. Problemy eksploatacyjne. W01 MEK03
5 TK04 Zasada działania oraz budowa czujników pola magnetycznego, przyspieszeniomierzy inklinometrów. W02 MEK03
5 TK05 Algorytmy wyznaczania kursu magnetycznego. Właściwości magnetometrów. W02 MEK03
5 TK06 Algorytmy bezkardanowego układu odniesienia i kursu. Problematyka układów korekcji. W03 MEK03
5 TK07 Nawigacja inercjalna. Koncepcja. Typy. Algorytmy. W04 MEK03
5 TK08 Podstawy projektowania podstawowych układów sterowania samolotem. W05, W06, W07 MEK01 MEK02
5 TK09 Wprowadzenie do nieautonomicznych systemów nawigacyjnych. Radiokompas. Właściwości eksploatacyjne. Wykorzystanie sygnałów systemu w automatycznym sterowaniu. System VOR. Właściwości systemu. Wykorzystanie sygnałów systemu w automatycznym sterowaniu. System DME: właściwości systemu. Wykorzystanie sygnałów systemu w automatycznym sterowaniu. System ILS. Właściwości systemu. Wykorzystanie sygnałów systemu w automatycznym sterowaniu. W08, W09, W10 MEK03
5 TK10 System GPS: rozszerzenie wiadomości. Zasada działania. Wykorzystanie sygnałów systemu w automatycznym sterowaniu. System DGPS: koncepcja, wykorzystanie. Inne systemy nawigacyjne wykorzystujące sygnały satelitarne. W11 MEK03
5 TK11 Architektura układów awioniki. Architektura niezależna, federacyjna, modułowa. Magistrale danych stosowane na pokładach współczesnych samolotów. W12 MEK03
5 TK12 Koncepcja systemu sterowania typu pośredniego (Fly-By-Wire). Koncepcja aktywnego sterowania siłą nośną, korzyści dla konstrukcji. W13 MEK02
5 TK13 Problematyka ergonomii współczesnej kabiny. W14 MEK03
5 TK14 Badanie właściwości giroskopu światłowodowego typu FOG L01 MEK03
5 TK15 Badanie taniego układu odniesienia i kursu. L02 MEK03
5 TK16 Badanie właściwości i skalowanie przyrządów ciśnieniowych L03 MEK03
5 TK17 Badanie właściwości przyrządów giroskopowych. L04 MEK03
5 TK18 Uproszczona synteza i badanie właściwości systemu sterowania ruchem podłużnym samolotu L05 MEK01 MEK02
5 TK19 Uproszczona synteza i badanie właściwości systemu sterowania ruchem bocznym samolotu L06 MEK01 MEK02
5 TK20 Instalacje na pokładzie samolotu W15 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 0.10 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 4.90 godz./sem.
Laboratorium (sem. 5) Przygotowanie do laboratorium: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5)
Zaliczenie (sem. 5) Przygotowanie do zaliczenia: 10.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład 1. Pisemne kolokwium zaliczeniowe, obejmujące treści przedstawione na wykładzie.
Laboratorium Przygotowanie do zajęć, sprawdzian przed każdymi zajęciami, sprawozdania
Ocena końcowa Średnia arytmetyczna ocen uzyskanych z wykładu oraz laboratorium

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
Przykładowe zadania na kolokwium zaliczeniowe z wykładów.pdf

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
Wyposażenie samolotu - lab.pdf

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie