Cykl kształcenia: 2015/2016
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: niestacjonarne
Specjalności na kierunku: Awionika, Płatowce, Silniki lotnicze
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej
Kod zajęć: 3918
Status zajęć: obowiązkowy dla programu Silniki lotnicze
Układ zajęć w planie studiów: sem: 7 / W15 C15 / 5 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Robert Jakubowski
Główny cel kształcenia: Pozyskanie przez studenta wiedzy z zakresu procesów gazodynamicznych występujących w turbinowych silnikach lotniczych oraz ich związków z jego charakterystykami użytkowymi
Ogólne informacje o zajęciach: W ramach modułu realizowane są zagadnienia dotyczące procesów termodynamicznych i przepływowych występujących w różnych typach turbinowych silnikach lotniczych, związków pomiędzy parametrami termogazodynamicznymi i osiągami silnika oraz prezentacja i porównanie charakterystyk różnych typów silników turbinowych
Materiały dydaktyczne: www.jakubowskirobert.sd.prz.edu.pl
1 | Gajewski T., Lesikiewicz L., Szymanik A. | Przepływowe silniki odrzutowe | WNT Warszawa. | 1978 |
2 | Dzierżadowski . i in. | Turbinowe silniki odrzutowe | WKŁ, Warszawa. | 1983 |
3 | Mattingly J. D., Heiser W. H., Daley D. H. | Aircraft engine design | AIAA Education Series. | 2004 |
1 | Stolarczyk W.,Wiatrek R. | Teoria lotniczych silników turbinowych : wybrane zagadnienia przepływowe i termodynamiczne zespołów | WAT Warszawa. | 1985 |
1 | Cichosz E. i in | Charakterystyka i zastosowanie napędów | WKŁ Warszawa. | 1980 |
2 | Oates G. C. | Aerothermodynamics of Aircraft Engine Components | AIAA Education Series. | 2000 |
Wymagania formalne: uprawnienia do studiowania na szóstym semestrze studiów inżynierskich niestacjonarnych na specjalności silniki lotnicze
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza równoważna zakresowi wiedzy objętej przedmiotami termodynamika, mechanika płynów, silniki lotnicze i kosmiczne
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność rozwiązywania zagadnień z zakresu przemian termodynamicznych i przepływów, prowadzenia prostych obliczeń numerycznych oraz budowy algorytmów obliczeniowych, posługiwania się programami do
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z OEK |
---|---|---|---|---|---|
01 | posiadł wiedzę odnośnie wykorzystania formuł z zakresu termodynamiki i przepływu do opisu zjawisk termogazodynamicznych występujących w silnikach turbinowych | wykład, ćwiczenia rachunkowe | kolokwium, raport pisemny, egzamin cz. pisemna |
K_W007++ K_W009++ |
W02 W03 W07 |
02 | Posiadł szeroką wiedzę z zakresu osiągów różnych typów silników, ich związków z parametrami obiegu silnikowego oraz stosowanych rozwiązań konstrukcyjnych w zależności od przeznaczenia silnika | wykład, ćwiczenia rachunkowe, realizacja zleconego zadania | kolokwium, raport pisemny, egzamin cz. pisemna |
K_W009++ |
W03 |
03 | Umiejętność samodzielnej pracy w zakresie poszukiwania informacji o silnikach, opracowywania danych odnośnie silników, porównywania wyników i formułowania wniosków | projekt indywidualny, projekt zespołowy | prezentacja projektu |
K_U001++ K_U012++ |
U01 U06 U13 |
04 | Potrafi samodzielnie rozwiązać postawiony problem obliczeniowy z zakresu obliczeń termogazodynamicznych turbinowego silnika lotniczego, opracować proces wykonywania obliczeń, oraz raport | projekt indywidualny, ćwiczenia rachunkowe | prezentacja projektu |
K_U001++ K_U012++ |
U01 U06 U13 |
05 | Umiejętność sporządzenia algorytmu obliczeń wybranego rozwiązania konstrukcyjnego silnika turbinowego oraz przygotowanie obliczeń w wybranym środowisku (EXEL, Matcad itp.) | projekt indywidualny | prezentacja projektu |
K_U001+ K_U006++ K_U017+ |
U01 U02 U06 U07 U09 |
06 | Poznał dynamikę rozwoju silników lotniczych i ciągłych prac nad nowymi koncepcjami napędu dla lotnictwa, przez co pozyskał świadomość, że utrzymywanie wysokiego poziomu aktualnej wiedzy w dziedzinie lotnictwa wymaga ciągłego dokształcania oraz poszukiwania informacji o zmianach i nowościach występujących w tym zakresie | dyskusja dydaktyczna, ćwiczenia problemowe | referat ustny |
K_K001++ |
K01 |
07 | Zna zagrożenia wynikające z użytkowania silników lotniczych dla człowieka i środowiska | wykład | egzamin cz. pisemna |
K_K002+ |
K02 |
08 | Zna ograniczenia elementów konstrukcyjnych silników lotniczych ze względu na warunki pracy i stosowane materiały | wykład | egzamin cz. pisemna |
K_W008+ |
W03 W04 W07 |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
7 | TK01 | W01-W02 | MEK06 MEK07 MEK08 | |
7 | TK02 | W03-W04 | MEK01 MEK05 | |
7 | TK03 | W05-W7 | MEK01 MEK05 MEK07 MEK08 | |
7 | TK04 | W08-W09 | MEK01 MEK02 MEK05 | |
7 | TK05 | W10-W10 | MEK01 MEK02 MEK05 MEK07 | |
7 | TK06 | W11-W12 | MEK01 MEK02 MEK06 | |
7 | TK07 | W13-W13 | MEK01 MEK02 MEK06 | |
7 | TK08 | W14-W15 | MEK02 MEK06 MEK07 | |
7 | TK09 | C1-C4 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 | |
7 | TK10 | C5-C10 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 | |
7 | TK11 | C11-C15 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 7) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
10.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 30.00 godz./sem. |
|
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 7) | Przygotowanie do ćwiczeń:
15.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
5.00 godz./sem. Inne: 10.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 7) | Przygotowanie do konsultacji:
2.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
1.00 godz./sem. |
|
Egzamin (sem. 7) | Przygotowanie do egzaminu:
10.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | egzamin 100% |
Ćwiczenia/Lektorat | projekty 30%, kolokwium 70% |
Ocena końcowa | Ocena z ćwiczeń 60% ocena z wykładu 40% |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie