Cykl kształcenia: 2015/2016
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: niestacjonarne
Specjalności na kierunku: Awionika, Płatowce, Silniki lotnicze
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Technologii Maszyn i Inżynierii Produkcji
Kod zajęć: 3916
Status zajęć: obowiązkowy dla programu Silniki lotnicze
Układ zajęć w planie studiów: sem: 7 / W15 P15 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. prof. PRz Waldemar Koszela
Terminy konsultacji koordynatora: W terminach podanych w harmonogramie pracy jednostki.
Główny cel kształcenia: Celem jest nabycie wiedzy z zakresu podstawowych metod stosowanych podczas wytwarzania silników lotniczych oraz umiejętności projektowania procesów technologicznych podstawowych części silnika lotniczego.
Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiązkowy dla kierunki Silniki lotnicze
1 | Feld Mieczysław | Podstawy projektowania procesów technologicznych typowych części maszyn | Wydawnictwo Naukowo - Techniczne. | 2009 |
2 | Feld Mieczysław | Uchwyty obróbkowe | Wydawnictwo Naukowo - Techniczne. | 2002 |
3 | Balicki Włodzimierz | Lotnicze silniki turbinowe | Instytut Lotnictwa. | 2010 |
1 | SANDVIK Coromant | Poradnik obróbki skrawaniem | Eleanders. | 2010 |
2 | MITUTOYO | Precyzyjna technika pomiarowa | Mitutoyo Messgerate. | 2011 |
1 | Choroszy Bronisław | Technologia maszyn | Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej. | 2000 |
Wymagania formalne: Rejestracja na 7 semestr studiów
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza z zakresu technologii lotniczej.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność powiązania podstawowych technik wytwarzania z operacjami procesu technologicznego.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z OEK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Posiada wiedzę i zna podstawowe zasady projektowania obróbki i kontroli typowych elementów silników lotniczych. | wykład | zaliczenie w formie ustnej |
K_W008++ K_U015+ |
W03 W04 W07 U04 U15 |
02 | Umie zaprojektować proces technologiczny obróbki dla zasadniczych części silników lotniczych. | projekt grupowy | prezentacja projektu |
K_W008++ K_K001++ |
W03 W04 W07 K01 |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
7 | TK01 | W01 | MEK01 | |
7 | TK02 | W02 | MEK01 | |
7 | TK03 | W03 | MEK01 | |
7 | TK04 | W04 | MEK01 | |
7 | TK05 | W05 | MEK01 | |
7 | TK06 | W06 | MEK01 | |
7 | TK07 | W07 | MEK01 | |
7 | TK08 | W08 | MEK01 | |
7 | TK09 | P01 | MEK02 | |
7 | TK10 | P02 | MEK02 | |
7 | TK11 | P03 | MEK02 | |
7 | TK12 | P04 | MEK02 | |
7 | TK13 | P05 | MEK02 | |
7 | TK14 | P06 | MEK02 | |
7 | TK15 | P07 | MEK02 | |
7 | TK16 | P08 | MEK02 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 7) | Przygotowanie do kolokwium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
2.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. |
Projekt/Seminarium (sem. 7) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
2.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
10.00 godz./sem. Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 7) | Przygotowanie do konsultacji:
4.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
4.00 godz./sem. |
|
Zaliczenie (sem. 7) | Przygotowanie do zaliczenia:
10.00 godz./sem. |
Zaliczenie ustne:
2.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Na zaliczeniu wykładu sprawdza się realizację efektu kształcenia - MEK01. Zaliczenie obejmuje pytania obowiązkowe i dodatkowe. Aby uzyskać ocenę dostateczną (3.0) student musi odpowiedzieć na wszystkie pytania obowiązkowe. Student odpowiadając na pytania dodatkowe może otrzymać wyższą ocenę (odpowiadając na jedno dodatkowe pytanie - 4.0, odpowiadając na dwa dodatkowe pytania - 5.0). |
Projekt/Seminarium | Na zaliczeniu projektu sprawdza się realizację efektu kształcenia - MEK02. Na ocenę dostateczną student powinien zaprezentować projekt poprawny merytorycznie, wykonany zgodnie z założeniami i rysunkiem wykonawczym części. Odpowiadając na pytania dodatkowe, wyjaśniające zależności i powiązania w projekcie student może otrzymać wyższą ocenę (jedno pytanie - 4.0, dwa pytania - 5.0). |
Ocena końcowa | Ocenę końcową stanowi średnia z modułów MEK01 i MEK02, pod warunkiem uzyskania minimum oceny dostatecznej z każdego z nich. Przeliczenie uzyskanej średniej na ocenę końcową: (powyżej 4.60) - 5.0, (4,60 - 4,25) - 4.5, (4,24 - 3,75) - 4.0, (3,74 - 3,31) - 3.5, (3,30 - 3,00) - 3.0. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : tak
Dostępne materiały : Poradniki obróbki skrawaniem i wyposażenia kontrolno-pomiarowego.
1 | A. Dzierwa; W. Koszela; P. Pawlus; S. Woś | Effect of Zonal Laser Texturing on Friction Reduction of Steel Elements in Lubricated Reciprocating Motion | 2024 |
2 | P. Bałon; M. Bembenek; B. Kiełbasa; W. Koszela; E. Rejman; R. Smusz | The Influence of Structuring Surfaces and Slide Burnishing on Tribological Properties | 2023 |
3 | A. Dzierwa; W. Koszela; P. Pawlus; R. Reizer; S. Woś | Effects of oil pocket shape and density on friction in reciprocating sliding | 2022 |
4 | A. Dzierwa; W. Koszela; P. Pawlus; S. Woś | Effect of triangular oil pockets on friction reduction | 2022 |
5 | A. Dzierwa; W. Koszela; P. Pawlus; S. Woś | Effects of Operating Conditions and Pit Area Ratio on the Coefficient of Friction of Textured Assemblies in Lubricated Reciprocating Sliding | 2022 |
6 | W. Koszela; P. Pawlus; R. Reizer | Surface Texturing of Cylinder Liners: A Review | 2022 |
7 | W. Koszela; P. Pawlus; S. Woś | Selected Methods and Applications of Anti-Friction and Anti-Wear Surface Texturing | 2021 |
8 | A. Dzierwa; W. Koszela; P. Pawlus; S. Woś | Friction reduction in unidirectional lubricated sliding due to disc surface texturing | 2020 |
9 | W. Koszela; P. Pawlus; S. Woś | Comparing tribological effects of various chevron-based surface textures under lubricated unidirectional sliding | 2020 |
10 | W. Koszela; P. Pawlus; S. Woś | The effect of graphite surface texturing on the friction reduction in dry contact | 2020 |