Cykl kształcenia: 2015/2016
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Mechanika i budowa maszyn
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Alternatywne źródła i przetwarzanie energii, Komputerowo wspomagane wytwarzanie, Organizacja produkcji, Pojazdy samochodowe, Programowanie i automatyzacja obróbki
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Termodynamiki
Kod zajęć: 3146
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Alternatywne źródła i przetwarzanie energii
Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W45 C15 L15 P15 / 6 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. prof. PRz Mariusz Szewczyk
Terminy konsultacji koordynatora: środa 12:15 - 13:45 czwartek 8:45 - 10:15
Główny cel kształcenia: Opanowanie wiedzy na temat przekształceń i oddziaływań energetycznych w atmosferze, litosferze i hydrosferze, prowadzących do przekształcania energii promieniowania słonecznego, rozpadu jądrowego i oddziaływań grawitacyjnych w technicznie użyteczne rodzaje energii odnawialnej oraz ogólne zapoznanie ze stosowanymi technologiami pozyskiwania energii promieniowania słonecznego i energii termicznej otoczenia, a w przypadku technologi ekonomicznie uzasadnionych w Polsce szczegółowe zapoznanie ze stosowanymi technologiami oraz uzyskanie podstawowych umiejętności projektowania prostych układów cieplnych.
Ogólne informacje o zajęciach: Moduł realizowany jest dwuetapowo. W pierwszej połowie semestru realizowane są tylko wykłady, a w drugiej połowie, po zrealizowaniu treści wykładowych niezbędnych do ich realizacji, wraz z wykładem realizowane są zajęcia ćwiczeniowe, laboratoryjne i projektowe.
Materiały dydaktyczne: Prezentacje z wykładów, tabele nasłonecznienia, tablice i wykresy właściwości czynnkików roboczych.
1 | Madany A. | Fizyka atmosfery: wybrane zagadnienia | Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. | 1996 |
2 | Pluta Z. | Podstawy teoretyczne fototermicznej konwersji energii słonecznej | Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. | 2006 |
3 | Pluta Z. | Słoneczne instalacje energetyczne | Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. | 2003 |
4 | Markowicz K., Szewczyk M., Żmuda L. | Baza Danych Odnawialnych Źródeł Energii Województwa Podkarpackiego – Energia Słoneczna | www.baza-oze.pl. | 2008 |
5 | Zalewski W. | Pompy ciepła sprężarkowe sorpcyjne i termoelektryczne: podstawy teoretyczne i przykłady zastosowań: | IPPU MASTA, Gdańsk. | 2001 |
6 | Rubik M. | Pompy ciepła: poradnik | Ośr. Inf. „technika instalacyjna w budownictwie”, Warszewa. | 1999 |
7 | Nowak W., Stachel A. A., Borsukiewicz-Gozdur A. | Zastosowania odnawialnych źródeł energii | Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej,. Szczeciń. | 2008 |
8 | Chromov S. P. | Meteorologia i klimatologia | PWN, Warszawa. | 1977 |
1 | Pluta Z. | Podstawy teoretyczne fototermicznej konwersji energii słonecznej | Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. | 2006 |
2 | Zalewski W. | Pompy ciepła sprężarkowe sorpcyjne i termoelektryczne: podstawy teoretyczne i przykłady zastosowań: | IPPU MASTA, Gdańsk. | 2001 |
3 | Markowicz K., Szewczyk M., Żmuda L. | Baza Danych Odnawialnych Źródeł Energii Województwa Podkarpackiego – Energia Słoneczna | www.baza-oze.pl. | 2008 |
4 | Rozporządzenia i polskie normy dotyczące kotłowni i instalacji hydraulicznych | . | 2012 | |
5 | Pluta Z. | Słoneczne instalacje energetyczne | Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. | 2003 |
6 | Karty techniczne i opracowania wewnętrzne producentów urządzeń | . | 2015 |
1 | Smolec W. | Fototermiczna konwersja energii słonecznej | Warszawa. | 2001 |
2 | Kotarska K., Kotarski Z. | Ogrzewanie energią słoneczną: systemy pasywne | Warszawa. | 1989 |
3 | Klugmann E., Klugmann-Radziszewska E. | Alternatywne źródła energii: energetyka fotowoltaiczna | Białystok. | 1999 |
4 | Nowak W., Kabat M., Sobański R. | Jak pozyskać ciepło z ziemi | Warszawa. | 2000 |
5 | Ozga-Zielińska M., Brzeziński J. | Hydrologia stosowana | PWN, Warszawa. | 1994 |
Wymagania formalne: Wpis na sem. 6 na specjalności "AZiPE", lub wcześniejsze uzyskanie efektów kształcenia odpowiednich dla przedmiotów: Termodynamika, Mechanika płynów, Wymiana ciepła, Urządzenia energetyczne.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Matematyka, Termodynamika - poziom studiów tech, pierwszego stopnia; Fizyka, Astronomia - zakres szkoły średniej; Wymiana ciepła, Urządzenia energetyczne - poziom studiów tech. pierwszego stopnia.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność łączenia wiedzy z kilku dziedzin, korzystania z literatury i źródeł elektronicznych, tworzenia rysunków i schematów, prowadzenia podstawowych obliczeń, realizacji pomiarów elektrycznych.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Zrozumienie potrzeby ciągłego dokształcania się. Bezkonfliktowa współpraca w trakcie zajęć w grupach wieloosobowych; samodyscyplina i umiejętność organizacji czasu i pracy własnej, podstawowe zrozumie
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z OEK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Ma podstawową wiedzę o procesach emisji i oddziaływania promieniowania elektromagnetycznego z materią; zna podstawowe prawa i zależności rządzące tymi procesami. | wykład | kolokwium, egzamin cz. testowa, egzamin cz. ustna |
K_W002++ K_W004++ |
W01++ W02++ W03+ W07+ |
02 | Ma podstawową wiedzę o procesach generacji i emisji promieniowania słonecznego oraz wpływ parametrów ruchu orbitalnego Ziemi na jego oddziaływanie na planetę. | wykład | egzamin cz. testowa, egzamin cz. ustna |
K_W002++ |
W01++ W03+ W07+ |
03 | Zna procesy przekształceń i oddziaływań energetycznych w atmosferze, litosferze i hydrosferze oraz mechanizmy przekształcania energii promieniowania słonecznego, rozpadu jądrowego i oddziaływań grawitacyjnych w technicznie użyteczne rodzaje energii odnawialnej. | wykład | kolokwium, egzamin cz. testowa, egzamin cz. ustna |
K_W002++ K_W004+ |
W01++ W02+ W03+ W07+ |
04 | Zna właściwości promieniowania słonecznego i jego zasoby oraz posiada umiejętność ich określania. | wykład, ćwiczenia rachunkowe, laboratorium | kolokwium, sprawdzian pisemny, raport pisemny, egzamin cz. testowa, egzamin cz. rachunkowa, egzamin cz. ustna |
K_W002++ K_W004++ K_W008+ K_U004+ K_K004+ |
W01++ W02++ W03+ W07++ U01+ U02+ U03+ K03+ K04+ |
05 | Zna podstawowe technologie pozyskiwania oraz wykorzystywania energii promieniowania słonecznego i energii termicznej otoczenia o niskiej konkurencyjności w warunkach polskich w zakresie podstawowym | wykład | egzamin cz. testowa, egzamin cz. ustna |
K_W004++ K_W005+++ |
W02++ W04+++ |
06 | Zna podstawowe technologie pozyskiwania energii promieniowania słonecznego i energii termicznej otoczenia oraz ich wykorzystywania dla technologi ekonomicznie uzasadnionych w Polsce w zakresie rozszerzonym. | wykład, ćwiczenia rachunkowe, laboratorium | kolokwium, sprawdzian pisemny, raport pisemny, egzamin cz. testowa, egzamin cz. rachunkowa, egzamin cz. ustna |
K_W004++ K_W005+++ K_W008+ K_U004+ K_U008+ K_K004+ |
W02++ W03+ W04+++ U01+ U02+ U03+ U08+ U09+ K03+ K04+ |
07 | Posiada umiejętność projektowania prostych systemów cieplnych opartych o technologie niskotemperaturowej konwersji fototermicznej oraz pomp ciepła. | wykład, ćwiczenia rachunkowe, projekt indywidualny | kolokwium, sprawozdanie z projektu, prezentacja projektu, egzamin cz. testowa, egzamin cz. rachunkowa, egzamin cz. ustna |
K_W004++ K_W005+++ K_W006++ K_U001++ K_U002+ K_U004+++ K_U012++ K_U013++ K_U015++ K_U017+++ K_U018++ K_K002++ K_K004+ |
W02++ W03+ W04+++ W07++ U01++ U02++ U03+++ U07+ U12++ U13+ U14++ U15++ U16+++ K02++ K03+ K04+ |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
6 | TK01 | W01 | MEK01 | |
6 | TK02 | W02,W03 | MEK02 | |
6 | TK03 | W04,W05 | MEK03 MEK04 | |
6 | TK04 | W06 | MEK02 MEK04 | |
6 | TK05 | W07,W08 | MEK02 MEK03 MEK04 | |
6 | TK06 | W09,W10 | MEK03 | |
6 | TK07 | W11,W12 | MEK03 MEK04 | |
6 | TK08 | W13,W14 | MEK03 | |
6 | TK09 | W15 | MEK03 | |
6 | TK10 | W16,W17,C01,C02,C07, P01- P15 | MEK04 MEK07 | |
6 | TK11 | W18,W19,C03,C07,L01,L02, P01- P15 | MEK04 MEK07 | |
6 | TK12 | W20,W21,L03,L04, P01- P15 | MEK05 MEK06 | |
6 | TK13 | W22 - W24,C04 - C08,L05,L06, P01- P15 | MEK06 MEK07 | |
6 | TK14 | W25,W26,W27, P01- P15 | MEK06 | |
6 | TK15 | W28 - W32,C09 - C15,L07 - L10, P01- P15 | MEK06 MEK07 | |
6 | TK16 | W33,W34 | MEK05 MEK06 | |
6 | TK17 | W35 | MEK06 | |
6 | TK18 | W36 | MEK05 MEK06 | |
6 | TK19 | W37 - W40,L11 - L14 | MEK05 MEK06 | |
6 | TK20 | W41,W42 | MEK05 | |
6 | TK21 | W43,W44,W45 | MEK05 MEK06 | |
6 | TK22 | L01,L02 | MEK04 | |
6 | TK23 | L03,L04 | MEK06 | |
6 | TK24 | L05,L06 | MEK06 | |
6 | TK25 | L07,L08 | MEK06 | |
6 | TK26 | L09,L10 | MEK06 | |
6 | TK27 | L11,L12 | MEK06 | |
6 | TK28 | L13,L14 | MEK06 | |
6 | TK29 | P01- P15 | MEK04 MEK06 MEK07 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 6) | Godziny kontaktowe:
45.00 godz./sem. |
Studiowanie zalecanej literatury:
5.00 godz./sem. |
|
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 6) | Przygotowanie do ćwiczeń:
7.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
3.00 godz./sem. |
Laboratorium (sem. 6) | Przygotowanie do laboratorium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
7.00 godz./sem. |
Projekt/Seminarium (sem. 6) | Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem.. |
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu:
20.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 6) | Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
||
Egzamin (sem. 6) | Przygotowanie do egzaminu:
20.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
5.00 godz./sem. Egzamin ustny: 1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Obecność na wykładach jest obowiązkowa i może być sprawdzana. |
Ćwiczenia/Lektorat | Do ćwiczeń student jest zobowiązany przygotować się z materiału, którego zakres określa TK przyporządkowana do numeru ćwiczenia. Po zrealizowaniu TK13 i na ostatnich zajęciach ćwiczeniowych odbędą się kolokwia, w trakcie których należy rozwiązać zadania, obejmujące materiał odpowiednio TK10-TK13 i TK15. Za perfekcyjne rozwiązanie zadania otrzymać można sumarycznie 20 punktów. Kolokwium zostanie uznane za zaliczone, jeżeli student uzyska minimum 8 punktów. W przypadku wystąpienia ocen negatywnych starosta zaproponuje termin poprawkowego sprawdzianu poza czasem przeznaczonym na ćwiczenia. Obowiązuje zaliczenie sprawdzianów z obu części materiału. Zaliczenie ćwiczeń wymaga uzyskania sumarycznie z obu kolokwiów minimum 20 punktów. |
Laboratorium | Obecność na laboratoriach jest obowiązkowa. Do ćwiczenia laboratoryjnych student jest zobowiązany przygotować się z materiału, którego zakres odpowiada treści kształcenia przyporządkowanej do numeru godziny zajęć laboratoryjnych, został podany w instrukcji do ćwiczenia laboratoryjnego lub przez prowadzącego ćwiczenia laboratoryjne na poprzednich zajęciach. Przygotowanie do ćwiczeń może być sprawdzone przed ćwiczeniem w formie kilkuminutowego sprawdzianu (od 1 do 10 pytań opisowych lub testowych) ocenianego w skali od 0 do 20 punktów. Zaliczenie sprawdzianu wymaga uzyskania minimum 8 punktów. Ocenę maksymalną uzyskać można od minimum 18 punktów, a pomiędzy 8 i 18 punktami stosowana jest skala liniowa. Rażąca niewiedza może skutkować niedopuszczeniem do ćwiczenia. Każdy sprawdzian musi być zaliczony, a każde laboratorium odrobione. Z każdego ćwiczenia grupa, podgrupa, lub student (w zależności od tematyki ćwiczenia) zobowiązani są sporządzić sprawozdanie, którego zakres określa prowadzący po wykonaniu ćwiczenia. Sprawozdanie zostanie przyjęte, jeżeli będzie poprawne pod względem formalnym, a jego zawartość merytoryczna zostanie przedstawiona w zadowalający sposób. Sprawozdanie jest oceniane w skali od –3 do +3 punktów sumowanych z oceną ze sprawdzianu. Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych nastąpi po zaliczeniu wszystkich sprawdzianów i oddaniu wszystkich sprawozdań. Ocena końcowa z zaliczenia jest średnią z wszystkich ocen uzyskanych w trakcie semestru. |
Projekt/Seminarium | Zaliczenie projektu uzyskuje się na podstawie zawartości projektu oraz jego prezentacji. Brak szczegółowej znajomości prezentowanego projektu uniemożliwia skuteczne zaliczenie zajęć projektowych. Projekt zostanie zaliczony przy braku lub błędnym wykonaniu nie więcej niż 3 mniej istotnych elementów, lub 1 istotnego elementu projektu. Ocena końcowa jest średnią ocen za jakość i zawartość projektu oraz jego prezentację. |
Ocena końcowa | Egzamin składa się z trzech części testowej, rachunkowej i ustnej. W trakcie części testowej wypełniany jest trzyczęściowy test wielokrotnego wyboru (pierwsza dotyczy TKO1 - TK09 druga TK10 - TK14 i TK16 - TK18 a trzecia TK15 oraz TK19 - TK21). W każdej części występuje po 20 stwierdzeń/pytań z czterema możliwościami do wyboru z których każda może być prawidłowa łub błędna. Każde ze stwierdzeń/pytań jest oceniane w skali liniowej od -1 do 1. Z każdej części testu należy uzyskać minimum 5 punktów a sumarycznie z trzech testów minimum 25 punktów. 50 i więcej punktów oznacza ocenę najwyższą, a pomiędzy 25 i 50 punktów stosowana jest skala liniowa. W trakcie części rachunkowej studenci rozwiązują jedno problemowe zadanie oceniane w skali od 0 do 20 punktów. Aby zaliczyć część rachunkową egzaminu należy uzyskać minimum 10 punktów, uzyskać ocenę maksymalną minimum 17 punktów, a pomiędzy 10 i 17 punktami stosowana jest skala liniowa. Zaliczenie części testowej i rachunkowej upoważnia do przystąpienia do części ustnej w trakcie której na podstawie odpowiedzi na trzy z czterech wylosowanych pytań sprawdzane jest zrozumienie treści kształcenia modułu. Aby zaliczyć tę część egzaminu należy wykazać się dobrym zrozumieniem co najmniej jednego z wylosowanych zagadnień. Ocena końcowa jest średnią ważoną wszystkich ocen z wagami odpowiednio: 20% część ustna egzaminu, 20% część testowa egzaminu, 15% część rachunkowa egzaminu, 20% projekt, 15 % ćwiczenia i 10% laboratorium. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
Pytania egzaminacyjne EPSiECB do sylabusa.pdf
Przykładowe pytania części testowej egzaminu z ESiCB.pdf
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
Zadania.pdf
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : tak
Dostępne materiały : W trakcie kolokwiów na ćwiczeniach oraz w trakcie rachunkowej części egzaminu student ma prawo do posiadania przygotowanych własnoręcznie materiałów pomocniczych zawierających wzory, wykresy itp.
1 | M. Szewczyk | Wyznaczanie wilgotności powietrza | 2024 |
2 | U. Florek; P. Gil; R. Smusz; M. Szewczyk | Urządzenie do oczyszczania obiektów ruchomych, zwłaszcza do osuszania lub odladzania oraz sposób sterowania tym urządzeniem | 2021 |
3 | R. Gałek; P. Gil; M. Szewczyk; F. Wolańczyk | Urządzenia energetyczne: laboratorium | 2020 |
4 | U. Florek; P. Gil; R. Smusz; M. Szewczyk | Urządzenie do oczyszczania obiektów ruchomych, zwłaszcza do osuszania lub odladzania oraz sposób sterowania tym urządzeniem | 2019 |