logo
Karta przedmiotu
logo

Materiały eksploatacyjne

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2015/2016

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Mechanika i budowa maszyn

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Alternatywne źródła i przetwarzanie energii, Komputerowo wspomagane wytwarzanie, Organizacja produkcji, Pojazdy samochodowe, Programowanie i automatyzacja obróbki

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu

Kod zajęć: 2917

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Pojazdy samochodowe

Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W15 L15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: Prof. dr hab. inż. Sergiej Boichenko

Terminy konsultacji koordynatora: Zgodnie z harmonogramem pracy Katedry.

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr hab. inż. prof. PRz Hubert Kuszewski

Terminy konsultacji koordynatora: Zgodnie z harmonogramem pracy Katedry.

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Poznanie problemów teoretycznych i praktycznych związanych ze stosowaniem materiałów eksploatacyjnych wykorzystywanych w motoryzacji. Umiejętność określenia ich jakości.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiązkowy dla studentów szóstego semestru.

Materiały dydaktyczne: Instrukcje do ćwiczeń.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Baczewski K., Kałdoński T. Paliwa do silników o zapłonie iskrowym. WKŁ . 2005
2 Baczewski K., Kałdoński T. Paliwa do silników o zapłonie samoczynnym. WKŁ . 2004
3 Sitnik L.J. Ekopaliwa silnikowe Oficyna wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław. 2004
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Normy dotyczące badań paliw i środków smarowych. .
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Bocheński C.I. Biodiesel – Paliwo rolnicze. Wydawnictwo SGGW Warszawa. 2003
2 Lotko W. Zasilanie silników spalinowych paliwami alternatywnymi Wydawnictwo Wyższej Szkoły Inżynierskiej, Radom. 1995

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na 6 semestr studiów kierunku Mechanika i Budowa Maszyn.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wymagane są podstawowe wiadomości z zakresu fizyki, chemii i termodynamiki.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność analizy i pozyskiwania danych z literatury.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student rozumie konieczność samokształcenia i dokształcania.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Zna ogólne zasady powstawania paliw i środków smarowych stosowanych w przemyśle motoryzacyjnym. Zna podstawowe parametry fizykochemiczne paliw i środków smarowych i innych płynów eksploatacyjnych stosowanych w przemyśle motoryzacyjnym. Zna rodzaje paliw alternatywnych stosowanych w motoryzacji. wykład zaliczenie cz. pisemna K_W005++
K_U001+
U01+++
02 Umie wykorzystać uregulowania normatywne w ocenie parametrów fizykochemicznych paliw i środków smarowych. Umie prowadzić badania naukowe dotyczące właściwości fizykochemicznych paliw i środków smarowych. Umie wykonywać w zespole badania eksperymentalne z zakresu parametrów fizykochemicznych materiałów eksploatacyjnych stosowanych w motoryzacji. laboratorium Sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych K_U001+
K_U008+
K_K004+
U01+++
U09++
K03+++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Charakterystyka powstawania paliw węglowodorowych. Paliwa do silników o zapłonie wymuszonym. Podstawowe właściwości paliw benzynowych. Paliwa do silników o zapłonie samoczynnym. Podstawowe właściwości paliw do silników o zapłonie samoczynnym. Biopaliwa i paliwa gazowe. Oleje silnikowe. Smary plastyczne. Płyny do układu chłodzenia i układu hamulcowego. W01-W08 MEK01
6 TK02 Wprowadzenie do zajęć. Zasady BHP w laboratorium ME. Oznaczanie prężności par nasyconych benzyny silnikowej. Pomiar temperatury zapłonu oleju napędowego. Pomiar temperatury mętnienia i zablokowania zimnego filtra dla oleju napędowego. Pomiar wskaźnika lepkości oleju silnikowego. Wyznaczanie lepkości dynamicznej i kinematycznej paliw. Oznaczanie ciepła spalania i wartości opałowej paliwa. Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych. L01-L08 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 2.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 6) Przygotowanie do laboratorium: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6)
Zaliczenie (sem. 6) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Na zaliczeniu pisemnym sprawdzana jest realizacja efektu modułowego MEK01. Ocena z zaliczenia determinowana jest liczbą uzyskanych punktów.
Laboratorium Zajęcia laboratoryjne weryfikują realizację efektu modułowego MEK02. Warunkiem zaliczenia części laboratoryjnej jest poprawne wykonanie wszystkich sprawozdań. Ocenę z części laboratoryjnej stanowi średnia z ocen ze sprawozdań zespołowych. Przyjmuje się następujące przeliczenie uzyskanej średniej na ocenę końcową z laboratorium: 3,000 ÷ 3,399 dst; 3,400 ÷ 3,799 +dst; 3,800 ÷ 4,199 db; 4,200 ÷ 4,599 +db; 4,600 ÷ 5,000 bdb.
Ocena końcowa Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych i zaliczenie wszystkich form zajęć. Ocenę z zaliczenia stanowi ocena z części pisemnej zaliczenia (50%) oraz ocena z części laboratoryjnej (50%).

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; P. Woś A comparative study on selected physical properties of diesel–ethanol–dodecanol blends 2024
2 A. Jaworski; H. Kuszewski Investigating the Effect of 2-Ethylhexyl Nitrate Cetane Improver (2-EHN) on the Autoignition Characteristics of a 1-Butanol–Diesel Blend 2024
3 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski Performance of a Diesel Engine Fueled by Blends of Diesel Fuel and Synthetic Fuel Derived from Waste Car Tires 2024
4 K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski The Assessment of PM2.5 and PM10 Immission in Atmospheric Air in a Climate Chamber during Tests of an Electric Car on a Chassis Dynamometer 2024
5 K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; P. Woś Assessment of CH4 Emissions in a Compressed Natural Gas-Adapted Engine in the Context of Changes in the Equivalence Ratio 2024
6 S. Boichenko; H. Kuszewski; V. Ribun; P. Woś Analysis of Conventional and Nonconventional GTL Technologies: Benefits and Drawbacks 2024
7 A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; P. Woś The investigation of auto-ignition properties of 1-butanol–biodiesel blends under various temperatures conditions 2023
8 A. Jaworski; H. Kuszewski; R. Longwic; P. Sander Assessment of Self-Ignition Properties of Canola Oil–n-Hexane Blends in a Constant Volume Combustion Chamber and Compression Ignition Engine 2023
9 B. Babiarz; A. Jaworski; H. Kuszewski; V. Mateichyk; M. Mądziel; S. Porada; M. Śmieszek; P. Woś Towards Cleaner Cities: An Analysis of the Impact of Bus Fleet Decomposition on PM and NOX Emissions Reduction in Sustainable Public Transport 2023
10 K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; R. Longwic; P. Wojewoda; P. Woś Assessment of the Effect of Road Load on Energy Consumption and Exhaust Emissions of a Hybrid Vehicle in an Urban Road Driving Cycle—Comparison of Road and Chassis Dynamometer Tests 2023
11 A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel Sustainable Public Transport Strategies—Decomposition of the Bus Fleet and Its Influence on the Decrease in Greenhouse Gas Emissions 2022
12 K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle 2022
13 T. Campisi; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś The Development of CO2 Instantaneous Emission Model of Full Hybrid Vehicle with the Use of Machine Learning Techniques 2022
14 A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel Lubricity of Ethanol-Diesel Fuel Blends-Study with the Four-Ball Machine Method 2021
15 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; J. Lubas Effect of temperature on tribological properties of 1-butanol–diesel fuel blends-Preliminary experimental study using the HFRR method 2021
16 T. Campisi; A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; P. Woś Assessing Vehicle Emissions from a Multi-Lane to Turbo Roundabout Conversion Using a Microsimulation Tool 2021
17 K. Balawender; A. Jaworski; D. Konieczny; H. Kuszewski; P. Woś Wykrywanie spalania stukowego w silniku dwupaliwowym 2020
18 K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; S. Siedlecka; A. Ustrzycki; E. Zielińska Modeling of Unburned Hydrocarbon Emission in a Di Diesel Engine Using Neural Networks 2020
19 K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda Analysis of Cold Start Emission from Light Duty Vehicles Fueled with Gasoline and LPG for Selected Ambient Temperatures 2020
20 K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś The Impact of Driving Resistances on the Emission of Exhaust Pollutants from Vehicles with the Spark Ignition Engine Fuelled by Petrol and LPG 2020
21 K. Balawender; M. Jaremcio; A. Jaworski; A. Krzemiński; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś Realizacja cyklu jezdnego w badaniach emisji zanieczyszczeń na hamowni podwoziowej 2020
22 K. Balawender; S. Boichenko; A. Jaworski; H. Kuszewski; M. Mądziel; L. Pavliukh; D. Savostin-Kosiak Assessment of CO2 emissions and energy consumption during stationary test of vehicle with SI engine powered by different fuels 2020
23 S. Boichenko; H. Kuszewski; K. Lejda; I. Trofimov; A. Yakovlieva Anti-wear Properties of Jet Fuel with Camelina Oils Bio-Additives 2020
24 H. Kuszewski Effect of Injection Pressure and Air–Fuel Ratio on the Self-ignition Properties of 1-butanol–Diesel Fuel Blends: Study Using a Constant-Volume Combustion Chamber 2019
25 H. Kuszewski Experimental investigation of the autoignition properties of ethanol-biodiesel fuel blends 2019
26 H. Kuszewski Experimental study of the autoignition properties of n-butanol–diesel fuel blends at various ambient gas temperatures 2019
27 S. Boichenko; H. Kuszewski; K. Lejda; O. Vovk; A. Yakovlieva Development of alternative jet fuels modified with camelina oil bio-additives 2019