logo
Karta przedmiotu
logo

Meteorologia 3

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2015/2016

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Płatowce, Silniki lotnicze

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Awioniki i Sterowania

Kod zajęć: 2840

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Pilotaż

Układ zajęć w planie studiów: sem: 7 / C15 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: mgr inż. Kamil Kosacki

Imię i nazwisko koordynatora 2: prof. dr hab. inż. Tomasz Rogalski

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie studentów z niebezpiecznymi zjawiskami meteorologicznymi, które mogą wpływać na bezpieczeństwo wykonywania lotów.

Ogólne informacje o zajęciach: W trakcie zajęć omawiane są zagadnienia związane z: burzami, oblodzeniem, uskokiem wiatru, turbulencją czy błędami wysokościomierzy oraz wpływem tych zjawisk na bezpieczeństwo operacji lotniczych.

Materiały dydaktyczne: Prezentacje prowadzącego

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Oxford Aviation Training ATPL Ground Training Series, Meteorology Oxford Aviation Training. 2008
2 Jeppesen Sanderon Inc. Meteorology, JAA ATPL Training Jeppesen Sanderon Inc.. 2007
3 Oxford Aviation Training JAA ATPL Theoretical Knowledge Manual, Meteorology Oxford Aviation Training. 2001
4 Maciej Ostrowski Meteorologia dla Lotnictwa Sportowego Aeroklub Polski, Wydawnictwo Jantar. 1999
5 Jeppesen Aviation Weather Jeppesen. 2007
6 Piotr Szewczak Meteorologia dla Pilota Samolotowego (PPL, CPL, ATPL, IR) Avia - Test. 2007
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Oxford Aviation Training ATPL Ground Training Series, Meteorology Oxford Aviation Training. 2008
2 Jeppesen Sanderon Inc. Meteorology, JAA ATPL Training Jeppesen Sanderon Inc.. 2007
3 Oxford Aviation Training JAA ATPL Theoretical Knowledge Manual, Meteorology Oxford Aviation Training. 2001
4 Maciej Ostrowski Meteorologia dla Lotnictwa Sportowego Aeroklub Polski, Wydawnictwo Jantar. 1999
5 Jeppesen Aviation Weather Jeppesen. 2007
6 Piotr Szewczak Meteorologia dla Pilota Samolotowego (PPL, CPL, ATPL, IR) Avia-Test. 2007

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Student ma być zarejestrowany na VII semestrze studiów stacjonarnych I-szego stopnia na kierunku Lotnictwo i Kosmonautyka, specjalność Pilotaż

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada wiedzę z zakresu Meteorologii na poziomie realizowanym na IV oraz V semestrze studiów stacjonarnych I-szego stopnia na kierunku Lotnictwo i Kosmonautyka, specjalność Pilotaż

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student potrafi korzystać z różnych źródeł informacji pogodowych,

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student powinien posiadać umiejętność współpracy w małym zespole.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Zna i rozumie zagadnienia związane z powstawaniem burz
02 Zna i rozumie zagadnienia związane z powstawaniem oblodzenia
03 Zna i rozumie zagadnienia związane z powstawaniem turbulencji
04 Zna i rozumie zagadnienia związane z budową i działaniem wysokościomierza lotniczego

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
7 TK01 1. Zagrożenia dla lotu a. Wysokościomierze: - Nastawa wysokościomierza - Błędy wysokościomierza - Błąd związany z nastawą ciśnienia - Poprawka temperaturowa - Błąd związany z lotem nad łańcuchem górskim - Minimalny poziom lotu - MEK04
7 TK02 Burze: - Warunki sprzyjające występowaniu - Rodzaje burz - Stadia rozwoju burzy - Superkomórki - Przemieszczanie się burzy - Linia szkwałów - Zagrożenia związane z burzą - Wykrywanie zagrożeń za pomocą radaru pogodowego - MEK01
7 TK03 Oblodzenie: - Warunki sprzyjające wystąpieniu oblodzenia - Wpływ oblodzenia na samolot - Intensywność oblodzenia - Przechłodzone krople wody - Proces powstawania oblodzenia - Rodzaje oblodzenia, warunki przy jakich występują i ich wpływ na samolot - Czynniki wpływające na intensywność oblodzenia - Oblodzenie mające wpływ na silnik: - Oblodzenie przewodów paliwowych - Oblodzenie gaźnika w silniku tłokowym - Oblodzenie wlotu w silniku odrzutowym - Rodzaje instalacji przeciwoblodzeniowych i odlodzeniowych - MEK02
7 TK04 Uskok wiatru i turbulencja: - Czynniki sprzyjające wystąpieniu uskoku wiatru i ich charakterystyka: - Burze - Fronty - Inwersje - Turbulentna warstwa powietrza przy ziemi - Teren - Wpływ uskoku wiatru na samolot - Mikroszkwał, występowanie i wpływ na samolot - Turbulencja, czynniki sprzyjające występowaniu: - Aktywność termiczna terenu - Tarcie - Fale orograficzne - Inwersje - MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 7) Przygotowanie do ćwiczeń: 15.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 25.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 7)
Zaliczenie (sem. 7) Przygotowanie do zaliczenia: 10.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Ćwiczenia/Lektorat Zaliczenie obejmujące materiał prezentowany na wykładzie; forma pisemna, warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest co najmniej 75% prawidłowych odpowiedzi, skala ocen liniowa. Granicą zaliczenia każdego pytania opisowego jest również 75%, przy czym w odpowiedzi nie może pojawić się żaden istotny błąd.
Ocena końcowa Ocenę końcową stanowi ocena z testu końcowego.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 A. Kozłowska; M. Malczyk; D. Nowak; T. Rogalski Zastosowanie wybranych metod uczenia maszynowego w systemie sterowania lotem 2024
2 G. Drupka; T. Rogalski; Ł. Wałek Analiza zmian w ruchu lotniczym na przykładzie wybranych rejonów FIR europejskiej przestrzeni powietrznej po wystąpieniu konfliktu zbrojnego na terytorium Ukrainy 2024
3 G. Drupka; T. Rogalski; Ł. Wałek Metody wyznaczania pozycji bezzałogowego statku powietrznego na pasie w fazie startu 2024
4 M. Dojka; K. Jakubik; T. Rogalski; Ł. Wałek Automatic take-off control system 2023
5 M. Korkosz; S. Noga; T. Rogalski Analysis of the mechanical limitations of the selected high-speed electric motor 2023
6 S. Noga; D. Nowak; T. Rogalski; P. Rzucidło The use of vision system to determine lateral deviation from landing trajectory 2023
7 T. Rogalski Transport lotniczy w obliczu wyzwań XXI wieku 2023
8 D. Kordos; T. Rogalski System elektroniczny przekazywania informacji do statku powietrznego kołującego po płycie lotniskowej oraz sposób sterowania kołowaniem statku powietrznego z wykorzystaniem tego systemu 2022
9 G. Kopecki; D. Kordos; D. Nowak; T. Rogalski The PAPI Lights-Based Vision System for Aircraft Automatic Control during Approach and Landing 2022
10 K. Doerffer; P. Doerffer; P. Dymora; P. Flaszynski; S. Grigg; M. Jurek; D. Kordos; B. Kowal; M. Mazurek; T. Rogalski; R. Śliwa; R. Unnthorsson The Latest Advances in Wireless Communication in Aviation, Wind Turbines and Bridges 2022
11 T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szwed Estimation of Atmospheric Gusts Using Integrated On-Board Systems of a Jet Transport Airplane - Flight Simulations 2022
12 V. Di Vito; P. Grzybowski; P. Masłowski; T. Rogalski Design advancements for an integrated mission management system for small air transport vehicles in the COAST project 2022
13 B. Brukarczyk; P. Kot; D. Nowak; T. Rogalski; P. Rzucidło Fixed Wing Aircraft Automatic Landing with the Use of a Dedicated Ground Sign System 2021
14 G. Dec; A. Majka; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej Regular graph-based free route flight planning approach 2021
15 G. Jaromi; T. Kapuściński; D. Kordos; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba In-Flight Tests of Intruder Detection Vision System 2021
16 J. Beran; V. Di Vito; P. Grzybowski; T. Kabrt; P. Masłowski; M. Montesarchio; T. Rogalski Flight management enabling technologies for single pilot operations in Small Air Transport vehicles in the COAST project 2021
17 K. Maciejowska; S. Noga; T. Rogalski Vibration analysis of an aviation engine turbine shaft shield 2021
18 P. Bąk; T. Rogalski; P. Rzucidło; J. Szura; K. Warzocha Transformative Use of Additive Technology in Design and Manufacture of Hydraulic Actuator for Fly-by-Wire System 2021
19 S. Noga; J. Prusik; T. Rogalski; P. Rzucidło Unmanned aircraft automatic flight control algorithm in an Immelmann manoeuvre 2021
20 V. Di Vito; P. Grzybowski; P. Masłowski; T. Rogalski A concept for an Integrated Mission Management System for Small Air Transport vehicles in the COAST project 2021
21 G. Drupka; A. Majka; T. Rogalski Automated flight planning method to facilitate the route planning process in predicted conditions 2020
22 G. Jaromi; D. Kordos; A. Paw; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba Simulation studies of a vision intruder detection system 2020
23 J. Prusik; T. Rogalski; P. Rzucidło Unmanned aircraft automatic flight control algorithm in a spin maneuver 2020
24 T. Kapuściński; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba; Z. Szczerba A Vision-Based Method for Determining Aircraft State during Spin Recovery 2020
25 D. Nowak; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej; Ł. Wałek Control System for Aircraft Take-off and Landing Based on Modified PID controllers 2019
26 G. Drupka; T. Rogalski Free Route Airspace-nowe regulacje przestrzeni powietrznej 2019
27 G. Jaromi; D. Kordos; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba Wybrane elementy badań wizyjnego układu antykolizyjnego dla lekkich oraz bezzałogowych statków powietrznych 2019
28 J. Prusik; T. Rogalski Sterowanie trajektorią podczas lotu akrobacyjnego 2019
29 S. Pluta; T. Rogalski System elektroniczny przekazywania informacji do statku powietrznego znajdującego się na płycie lotniskowej 2019