Cykl kształcenia: 2015/2016
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Płatowce, Silniki lotnicze
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Awioniki i Sterowania
Kod zajęć: 2840
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Pilotaż
Układ zajęć w planie studiów: sem: 7 / C15 / 3 ECTS / Z
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora 1: mgr inż. Kamil Kosacki
Imię i nazwisko koordynatora 2: prof. dr hab. inż. Tomasz Rogalski
Główny cel kształcenia: Zapoznanie studentów z niebezpiecznymi zjawiskami meteorologicznymi, które mogą wpływać na bezpieczeństwo wykonywania lotów.
Ogólne informacje o zajęciach: W trakcie zajęć omawiane są zagadnienia związane z: burzami, oblodzeniem, uskokiem wiatru, turbulencją czy błędami wysokościomierzy oraz wpływem tych zjawisk na bezpieczeństwo operacji lotniczych.
Materiały dydaktyczne: Prezentacje prowadzącego
1 | Oxford Aviation Training | ATPL Ground Training Series, Meteorology | Oxford Aviation Training. | 2008 |
2 | Jeppesen Sanderon Inc. | Meteorology, JAA ATPL Training | Jeppesen Sanderon Inc.. | 2007 |
3 | Oxford Aviation Training | JAA ATPL Theoretical Knowledge Manual, Meteorology | Oxford Aviation Training. | 2001 |
4 | Maciej Ostrowski | Meteorologia dla Lotnictwa Sportowego | Aeroklub Polski, Wydawnictwo Jantar. | 1999 |
5 | Jeppesen | Aviation Weather | Jeppesen. | 2007 |
6 | Piotr Szewczak | Meteorologia dla Pilota Samolotowego (PPL, CPL, ATPL, IR) | Avia - Test. | 2007 |
1 | Oxford Aviation Training | ATPL Ground Training Series, Meteorology | Oxford Aviation Training. | 2008 |
2 | Jeppesen Sanderon Inc. | Meteorology, JAA ATPL Training | Jeppesen Sanderon Inc.. | 2007 |
3 | Oxford Aviation Training | JAA ATPL Theoretical Knowledge Manual, Meteorology | Oxford Aviation Training. | 2001 |
4 | Maciej Ostrowski | Meteorologia dla Lotnictwa Sportowego | Aeroklub Polski, Wydawnictwo Jantar. | 1999 |
5 | Jeppesen | Aviation Weather | Jeppesen. | 2007 |
6 | Piotr Szewczak | Meteorologia dla Pilota Samolotowego (PPL, CPL, ATPL, IR) | Avia-Test. | 2007 |
Wymagania formalne: Student ma być zarejestrowany na VII semestrze studiów stacjonarnych I-szego stopnia na kierunku Lotnictwo i Kosmonautyka, specjalność Pilotaż
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada wiedzę z zakresu Meteorologii na poziomie realizowanym na IV oraz V semestrze studiów stacjonarnych I-szego stopnia na kierunku Lotnictwo i Kosmonautyka, specjalność Pilotaż
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student potrafi korzystać z różnych źródeł informacji pogodowych,
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Student powinien posiadać umiejętność współpracy w małym zespole.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z OEK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Zna i rozumie zagadnienia związane z powstawaniem burz | ||||
02 | Zna i rozumie zagadnienia związane z powstawaniem oblodzenia | ||||
03 | Zna i rozumie zagadnienia związane z powstawaniem turbulencji | ||||
04 | Zna i rozumie zagadnienia związane z budową i działaniem wysokościomierza lotniczego |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
7 | TK01 | - | MEK04 | |
7 | TK02 | - | MEK01 | |
7 | TK03 | - | MEK02 | |
7 | TK04 | - | MEK03 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 7) | Przygotowanie do ćwiczeń:
15.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
25.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 7) | |||
Zaliczenie (sem. 7) | Przygotowanie do zaliczenia:
10.00 godz./sem. |
Zaliczenie pisemne:
1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Ćwiczenia/Lektorat | Zaliczenie obejmujące materiał prezentowany na wykładzie; forma pisemna, warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest co najmniej 75% prawidłowych odpowiedzi, skala ocen liniowa. Granicą zaliczenia każdego pytania opisowego jest również 75%, przy czym w odpowiedzi nie może pojawić się żaden istotny błąd. |
Ocena końcowa | Ocenę końcową stanowi ocena z testu końcowego. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | A. Kozłowska; M. Malczyk; D. Nowak; T. Rogalski | Zastosowanie wybranych metod uczenia maszynowego w systemie sterowania lotem | 2024 |
2 | G. Drupka; T. Rogalski; Ł. Wałek | Analiza zmian w ruchu lotniczym na przykładzie wybranych rejonów FIR europejskiej przestrzeni powietrznej po wystąpieniu konfliktu zbrojnego na terytorium Ukrainy | 2024 |
3 | G. Drupka; T. Rogalski; Ł. Wałek | Metody wyznaczania pozycji bezzałogowego statku powietrznego na pasie w fazie startu | 2024 |
4 | M. Dojka; K. Jakubik; T. Rogalski; Ł. Wałek | Automatic take-off control system | 2023 |
5 | M. Korkosz; S. Noga; T. Rogalski | Analysis of the mechanical limitations of the selected high-speed electric motor | 2023 |
6 | S. Noga; D. Nowak; T. Rogalski; P. Rzucidło | The use of vision system to determine lateral deviation from landing trajectory | 2023 |
7 | T. Rogalski | Transport lotniczy w obliczu wyzwań XXI wieku | 2023 |
8 | D. Kordos; T. Rogalski | System elektroniczny przekazywania informacji do statku powietrznego kołującego po płycie lotniskowej oraz sposób sterowania kołowaniem statku powietrznego z wykorzystaniem tego systemu | 2022 |
9 | G. Kopecki; D. Kordos; D. Nowak; T. Rogalski | The PAPI Lights-Based Vision System for Aircraft Automatic Control during Approach and Landing | 2022 |
10 | K. Doerffer; P. Doerffer; P. Dymora; P. Flaszynski; S. Grigg; M. Jurek; D. Kordos; B. Kowal; M. Mazurek; T. Rogalski; R. Śliwa; R. Unnthorsson | The Latest Advances in Wireless Communication in Aviation, Wind Turbines and Bridges | 2022 |
11 | T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szwed | Estimation of Atmospheric Gusts Using Integrated On-Board Systems of a Jet Transport Airplane - Flight Simulations | 2022 |
12 | V. Di Vito; P. Grzybowski; P. Masłowski; T. Rogalski | Design advancements for an integrated mission management system for small air transport vehicles in the COAST project | 2022 |
13 | B. Brukarczyk; P. Kot; D. Nowak; T. Rogalski; P. Rzucidło | Fixed Wing Aircraft Automatic Landing with the Use of a Dedicated Ground Sign System | 2021 |
14 | G. Dec; A. Majka; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej | Regular graph-based free route flight planning approach | 2021 |
15 | G. Jaromi; T. Kapuściński; D. Kordos; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba | In-Flight Tests of Intruder Detection Vision System | 2021 |
16 | J. Beran; V. Di Vito; P. Grzybowski; T. Kabrt; P. Masłowski; M. Montesarchio; T. Rogalski | Flight management enabling technologies for single pilot operations in Small Air Transport vehicles in the COAST project | 2021 |
17 | K. Maciejowska; S. Noga; T. Rogalski | Vibration analysis of an aviation engine turbine shaft shield | 2021 |
18 | P. Bąk; T. Rogalski; P. Rzucidło; J. Szura; K. Warzocha | Transformative Use of Additive Technology in Design and Manufacture of Hydraulic Actuator for Fly-by-Wire System | 2021 |
19 | S. Noga; J. Prusik; T. Rogalski; P. Rzucidło | Unmanned aircraft automatic flight control algorithm in an Immelmann manoeuvre | 2021 |
20 | V. Di Vito; P. Grzybowski; P. Masłowski; T. Rogalski | A concept for an Integrated Mission Management System for Small Air Transport vehicles in the COAST project | 2021 |
21 | G. Drupka; A. Majka; T. Rogalski | Automated flight planning method to facilitate the route planning process in predicted conditions | 2020 |
22 | G. Jaromi; D. Kordos; A. Paw; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba | Simulation studies of a vision intruder detection system | 2020 |
23 | J. Prusik; T. Rogalski; P. Rzucidło | Unmanned aircraft automatic flight control algorithm in a spin maneuver | 2020 |
24 | T. Kapuściński; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba; Z. Szczerba | A Vision-Based Method for Determining Aircraft State during Spin Recovery | 2020 |
25 | D. Nowak; T. Rogalski; D. Rzońca; S. Samolej; Ł. Wałek | Control System for Aircraft Take-off and Landing Based on Modified PID controllers | 2019 |
26 | G. Drupka; T. Rogalski | Free Route Airspace-nowe regulacje przestrzeni powietrznej | 2019 |
27 | G. Jaromi; D. Kordos; T. Rogalski; P. Rzucidło; P. Szczerba | Wybrane elementy badań wizyjnego układu antykolizyjnego dla lekkich oraz bezzałogowych statków powietrznych | 2019 |
28 | J. Prusik; T. Rogalski | Sterowanie trajektorią podczas lotu akrobacyjnego | 2019 |
29 | S. Pluta; T. Rogalski | System elektroniczny przekazywania informacji do statku powietrznego znajdującego się na płycie lotniskowej | 2019 |