logo
Karta przedmiotu
logo

Wyposażenie pokładowe

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2015/2016

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, Płatowce, Silniki lotnicze

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Awioniki i Sterowania

Kod zajęć: 2830

Status zajęć: obowiązkowy dla programu Pilotaż

Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W30 L15 / 3 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Grzegorz Kopecki

semestr 6: dr inż. Fatina Liliana Basmadji

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Poznanie zasad działania i właściwości przyrządów (urządzeń) pokładowych.

Ogólne informacje o zajęciach: Wykłady obejmują podstawy teoretyczne, zasady budowy oraz przykłady realizacji technicznej i interpretacji wskazań przyrządów pokładowych. Zakres zajęć obejmuje treści ujęte w międzynarodowych przepisach EASA FCL dotyczących kształcenia pilotów do poziomu licencji liniowej (ATPL(A))

Materiały dydaktyczne: Wybrane przykłady urządzeń i systemów pokładowych

Inne: Katalogi producentów i dokumentacja opisowa, czasopisma techniczne

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Z. Polak, A. Rypulak Awionika, przyrządy i systemy pokładowe WSOSP Dęblin. 2002
2 M. Kayton, W.R. Fried Elektroniczne układy nawigacji lotniczej WKiŁ . 1983
3 I. Moir, A. Seabridge Civil Avionics Systems Wiley. 2006
4 I. Moir, A. Seabridge Aircraft Systems. Mechanical, electrical, and avionics subsystems integration Willey. 2008
5 Oxford Aviation Training JAA/ATPL Theoretical Knowledge Manual. Jeppesen. 2005
Literatura do samodzielnego studiowania
1 J. Morawski Gospodarka informacją w układzie pilot-samolot Oficyna Wydawnicza PRz. 1994
2 A. Stefanowicz Pokładowe układy pomiarowe PW. 1984
3 M. Stola, A. Stefanowicz Wyposażenie samolotu PW. 1978

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zaliczone przedmioty: Metrologia, Przyrządy pokładowe 1, Instalacje pokładowe

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza z zakresu podstaw mechaniki, elektrotechniki i elektroniki.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność posługiwania się podstawowymi przyrządami pomiarowymi oraz interpretacji wyników eksperymentu (laboratorium)

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność współpracy w zespole (laboratorium)

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Posiada znajomość zasad działania podstawowego wyposażenia pilotażowo-nawigacyjnego, potrafi interpretować wskazania i sygnalizacje generowane przez urządzenia pokładowe wykład egzamin cz. pisemna
02 Potrafi wykonać prosty eksperyment ilustrujący zasadę działania i właściwości urządzeń pokładowych laboratorium raport pisemny

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Układy nawigacji bezwładnościowej: Rodzaje Budowa Uzgadnianie położenia Tryby pracy i oznaczenia Platformy żyroskopowe: Budowa Zasada działania Uzgadnianie położenia platformy Błędy Tryby pracy i oznaczenia Rejestratory: Budowa i zasada działania rejestratora parametrów lotu (FDR) Budowa i zasada działania rejestratora rozmów w kokpicie (CVR) Układy alarmujące załogę: ogólne wprowadzenie System ostrzegania przed przeciągnięciem Elektroniczny system przyrządów pokładowych (Electronic Flight Instrument System - EFIS). Żyroskopy prędkościowe mikroelektromechaniczne (MEMS). Żyroskopy optyczne: laserowe (RLG) i światłowodowe (FOG), błędy, układy korekcyjne. Inercjalne układy orientacji przestrzennej (IRU): układy odniesienia, pomiar przyspieszeń, magnetometr, obliczenia kątów Eulera, filtracja komplementarna, filtracja Kalmana, rachunek kwaternionowy. Bezkardanowe układy odniesienia pionu i kursu (AHRS). Integracja systemów pokładowych, pokładowe sieci przesyłania informacji (standardy ARINC, MIL, ACSB). Przykłady wyposażenia pokładowego samolotów transportowych. Tendencje rozwojowe w budowie wyposażenia pokładowego samolotów. W30 MEK01 MEK02
6 TK02 Ćwiczenia laboratoryjne (7 wybranych ćwiczeń po 2 godziny). W trakcie ćwiczeń badane są właściwości przyrządów i systemów pokładowych na przykładzie następujących urządzeń: 1. Przetworniki ciśnień. 2. Żyroskopy prędkościowe, zakrętomierz i koordynator zakrętu. 3. Żyroskopy optyczne (FOG). 4. Żyroskopowe układy odniesienia pionu, sztuczny horyzont. 5. Układy kursowe, żyroskopowy wskaźnik kursu. 6. Busola żyroindukcyjna. 7. Platforma żyroskopowa, stabilizacja siłowa. 8. Inercjalny układ odniesienia. L15 MEK01 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 25.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 6) Przygotowanie do laboratorium: 15.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6)
Egzamin (sem. 6) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin obejmuje 10 pytań z zakresu wykładu oraz 3 zadania problemowe oceniane w zakresie 0-10 pkt. Każda z części egzaminu jest zaliczona po uzyskaniu min. 40% maksymalnej liczby punktów.
Laboratorium Warunkiem zaliczenia jest wykonanie wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych oraz przedłożenie pozytywnie ocenionych raportów (sprawozdań) pisemnych. Ocena zaliczenia laboratorium jest średnią arytmetyczną wszystkich ćwiczeń.
Ocena końcowa Ocena końcowa K jest średnią geometryczną zaliczenia laboratorium L oraz egzaminu pisemnego E wyznaczoną wg wzoru: K=2+sqrt((L-2)*(E-2))

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie