logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Matematyka 1


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2015/2016
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Transport
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
niestacjonarne
Specjalności na kierunku:
Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Logistyka transportu samochodowego, Transport przemysłowy
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Analizy Nieliniowej
Kod zajęć:
2018
Status zajęć:
obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 1 / W24 C24 / 6 ECTS / E
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
dr hab. prof. PRz Leszek Olszowy
Terminy konsultacji koordynatora:
Wtorek 12-14 Środa 10-12

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Posługiwanie się aparatem analizy matematycznej do opisu procesów technicznych

Ogólne informacje o zajęciach:
Zakres materiału obejmuje elementy geometrii analitycznej oraz podstawy analizy matematycznej

Materiały dydaktyczne:
Zestawy zadań przygotowujących do zaliczenia poszczególnych partii materiału

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 T. Jurlewicz, Z. Skoczylas Algebra liniowa1, Definicje, twierdzenia, wzory Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław.. 2006
2 M. Gewert, Z. Skoczylas Analiza matematyczna1, Definicje, twierdzenia i wzory Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław.. 2007
3 W. Krysicki, L. Włodarski Analiza matematyczna w zadaniach, cz. I PWN, Warszawa.. 2001
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 T. Jurlewicz, Z. Skoczylas Algebra liniowa1, Przykłady i zadania Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław.. 2006
2 J. Stankiewicz, K. Wilczek Algebra z geometrią Oficyna Wydawnicza PRz.. 2007
3 M. Gewert, Z. Skoczylas Analiza matematyczna1, Przykłady i zadania Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław.. 2006
4 J. Stankiewicz, K. Wilczek Rachunek różniczkowy i całkowy funkcji jednej zmiennej Oficyna Wydawnicza PRz.. 2009
Literatura do samodzielnego studiowania
1 K. Wilczek, K. Piejko, K. Pupka, R. Nalepa, E. Czerebak-Mrozowicz, M. Lecko, J. Sokół Matematyka, Teoria, przykłady, zadania dla studentów kierunków: mechatronika, transport Oficyna Wydawnicza PRz, Rzeszów.. 2013

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Ukończona szkoła ponadgimnazjalna, uzyskana matura z matematyki

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Pojęcie wielomianów, funkcji, zbiorów

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Przekształcenia algebraiczne, rozwiązywanie prostych równań wielomianowych i wymiernych

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
MEK01 Zna pojęcie liczb zespolonych, wykonuje proste działania na liczbach zespolonych. Zna podstawowe działania na macierzach rzeczywistych i zespolonych wykład, ćwiczenia rachunkowe kolokwium K-W001+
K-U001+
K-U004+
K-K001+
W01+
W07+
U01
U03
U04
U05+
U06
U07
K01
MEK02 Zna podstawowe funkcjie elementarne, metody wyznaczania granic ciągów i funkcji wykład, ćwiczenia rachunkowe kolokwium K-W001+
K-U001+
K-U004+
K-K001+
W01+
W07+
U01
U03
U04
U05+
U06
U07
K01
MEK03 Zna pojęcie pochodnej funkcji jednej zmiennej, oraz zastosowania rachunku różniczkowego do badania wykresów funkcji wykład, ćwiczenia rachunkowe zaliczenie cz. pisemna K-W001+
K-U001+
K-U004+
K-K001+
W01+
W07+
U01
U03
U04
U05+
U06
U07
K01
MEK04 Zna pojęcie całki, podstawowe metody jej wyznaczania oraz przykłady zastosowań geometrycznych całki pojedyńczej wykład, ćwiczenia rachunkowe zaliczenie cz. pisemna K-W001+
K-U001+
K-U004+
K-K001+
W01+
W07+
U01
U03
U04
U05+
U06
U07
K01

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Pojęcie liczby zespolonej, działania algebraiczne w dziedzinie zespolonej. Pojęcie macierzy, wyznacznika i rzędu macierzy rzeczywistej i zespolonej. W01-W15 MEK01
1 TK02 Przegląd funkcji elementarnych, rozwiązywanie równań i nierówności wielomianowych i wymiernych. Pojęcie granicy ciągu oraz granicy i ciągłości funkcji W01-W15 MEK02
1 TK03 Pojęcie pochodnej funkcji, zasady wyznaczania pochodnych. Przykłady zastosowań pochodnych do badania wykresów funkcji i rozwiązywania zagadnień optymalizacyjnych W01-W15 MEK02 MEK03
1 TK04 Pojęcie całki oznaczonej i nieoznaczonej, podstawowe metody wyznaczania całki nieoznaczonej. Przykłady zastosowań geometrycznych całki pojedyńczej W01-W15 MEK03 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 24.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 2.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) Przygotowanie do ćwiczeń: 10.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 30.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 24.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 1) Przygotowanie do egzaminu: 30.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Zaliczenie wykładu odbywa się na podstawie obecności
Ćwiczenia/Lektorat Na ćwiczeniach odbywają się dwa kolokwia pisemne. Aby zaliczyć ćwiczenia Student musi uzyskać co najmniej 50% punktów z łącznej punktacji z kolokwiów
Ocena końcowa Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną oceny z ćwiczeń i z egzaminu (pod warunkiem, że obie są pozytywne).

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie