logo
Karta przedmiotu
logo

Bazy danych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2015/2016

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Transport

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Logistyka transportu samochodowego, Transport przemysłowy

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Informatyki

Kod zajęć: 2001

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W9 L9 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Paweł Litwin

Terminy konsultacji koordynatora: wtorek 10 - 12, czwartek 10 - 12

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem przedmiotu jest nabycie przez studentów wiedzy i umiejętności pozwalających na: - przygotowywanie schematu relacyjnej bazy danych na podstawie modelu encja-związek, - tworzenie zapytań QBE (Query By Example), - formułowanie zapytań w języku SQL (Structured Query Language), - tworzenie formularzy i raportów,

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiązkowy dla studentów czwartego semestru

Materiały dydaktyczne: baza danych ovideo.mdb i przykładowe zadania: http://plitwin.sd.prz.edu.pl/pl/67/art2222.html

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 J. Jakieła, P. Litwin Bazy danych. Przewodnik architekta informacji Wydawnictwo KORAW, Rzeszów. 2011
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 J. Jakieła, P. Litwin Bazy danych. Przewodnik architekta informacji Wydawnictwo KORAW, Rzeszów. 2011

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na 4 semestr studiów

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza z zakresu systemów operacyjnych i oprogramowania komputerów

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność obsługi komputera PC z systemem operacyjnym Windows

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 - projektuje relacyjną bazę danych na podstawie modelu encja-związek, wykład, laboratorium zaliczenie cz. pisemna, zaliczenie cz. praktyczna K_W004+
K_U001+
K_U003+
W02+
W04+
W05+
U01++
U02+
U03+
U04+
U05+
U06+
U07++
02 - tworzy tabele i związki, zapytania QBE (Query By Example) oraz w języku SQL (Structured Query Language), laboratorium zaliczenie cz. praktyczna K_W004+
K_U007+
W02+
W04+
W05+
U07++
U08+
U09+
U16+
03 -buduje interfejs użytkownika relacyjnej bazy danych wykorzystujący formularze i raporty laboratorium zaliczenie cz. praktyczna K_U004+
K_K001+
U05+
K01+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Wprowadzenie do baz danych. Rola baz danych w infrastrukturze informatycznych systemów zarządzania współczesnych organizacji. Architektura ANSI-SPARC. Moduły składowe systemów zarządzania bazą danych. Algebra relacji, relacyjne bazy danych. W01 MEK01
3 TK02 Charakterystyka procesu wytwórczego systemów z bazą danych: planowanie, zbieranie wymagań, analiza, projektowanie i implementacja. W02 MEK01
3 TK03 Rola modelu danych w systemach zarządzania bazą danych. Przegląd modeli danych. Aparat pojęciowy relacyjnego modelu danych. Integralność danych. Modelowanie pojęciowe. Diagramy związków encji. W03 MEK01
3 TK04 Anatomia i proces tworzenia tabel. Związki tabel. Kwerendy. Struktura siatki QBE. Definiowanie kryteriów selekcji danych. Implementacja atrybutów pochodnych i kwerend parametrycznych. Kwerendy agregujące, krzyżowe i funkcjonalne. W04 MEK02
3 TK05 Rola języka SQL w systemach z bazą danych. Składnia poleceń SQL. Przykłady zastosowań SQL. W05 MEK02 MEK03
3 TK06 Określenie zapotrzebowania na informację. Modelowanie związków encji L01 MEK01
3 TK07 Tworzenie bazy danych (tabel i związków) w programie Ms Access L02 MEK02
3 TK08 Realizacja kwerend w siatce projektowej (QBE) L03 MEK02
3 TK09 Zastosowanie SQL do realizacji kwerend L04 MEK02
3 TK10 Budowa interfejsu bazy danych z wykorzystaniem formularzy i raportów L05 MEK03
3 TK11 Realizacja przykładowej bazy danych według podanych założeń L06 MEK01 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Przygotowanie do kolokwium: 6.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 9.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 2.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 1.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 3) Przygotowanie do laboratorium: 6.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 6.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 9.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 2.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3)
Zaliczenie (sem. 3)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Na zaliczeniu pisemnym wykładu sprawdzana jest realizacja pierwszego efektu modułowego (MEK01). Sprawdzian obejmuje pytania obowiązkowe oraz dodatkowe. Student musi odpowiedzieć poprawnie na WSZYSTKIE pytania obowiązkowe aby uzyskać ocenę dostateczną. Odpowiedź na pytania dodatkowe pozwala uzyskać wyższą ocenę: 25% poprawnych odpowiedzi - 3,5; 40% poprawnych odpowiedzi - 4,0; 60% poprawnych odpowiedzi - 4,5; 80% poprawnych odpowiedzi - 5,0
Laboratorium Na zaliczeniu praktycznym laboratorium sprawdzana jest realizacja drugiego i trzeciego efektu modułowego (MEK02, MEK03). Sprawdzian obejmuje zadania obowiązkowe oraz dodatkowe. Student musi poprawnie wykonać WSZYSTKIE zadania obowiązkowe aby uzyskać ocenę dostateczną (3,0). Rozwiązanie zadań dodatkowych pozwala uzyskać wyższą ocenę: 25% poprawnie rozwiązanych zadań - 3,5; 40% poprawnie rozwiązanych zadań - 4,0; 60% poprawnie rozwiązanych zadań - 4,5; 80% poprawnie rozwiązanych zadań - 5,0;
Ocena końcowa Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych i zaliczenie wszystkich form zajęć. Ocena końcowa wyznaczana jest jako średnia ważona oceny z wykładu z wagą 0,4 i laboratorium z wagą 0,6.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
zadania - tabele i kwerendy.pdf

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: tak

1 D. Antonelli; P. Litwin; A. Marina; D. Stadnicka Objective and Subjective Factors Affecting Neurodiverse Inclusion in Manufacturing 2024
2 D. Antonelli; P. Litwin; D. Stadnicka Employing disabled workers in production: simulating the impact on performance and service level 2024
3 P. Litwin; A. Szymusik System Dynamics in Manufacturing Processes Modelling and Analysis 2024
4 B. Azarhoushan; A. Bełzo; A. Borowiec; B. Ciecińska; F. Hojati; P. Litwin; M. Magdziak; A. Markopoulos; R. Wdowik Selected case studies regarding research-based education in the area of machine and civil assemblies 2023
5 P. Litwin Zastosowanie metody dynamiki systemów w analizie procesów produkcyjnych 2023
6 D. Antonelli; P. Litwin; D. Stadnicka Disabled employees on the manufacturing line: Simulations of impact on performance and benefits for companies 2022
7 E. Boffa; R. Chelli; P. Ferreira; M. Finžgar; M. Lanzetta; P. Litwin; N. Lohse; F. Lupi; M. M. Mabkhot; A. Maffei; P. Minetola; P. Podržaj; D. Stadnicka Toward a sustainable educational engineer archetype through Industry 4.0 2022
8 P. Litwin; D. Stadnicka Problems of System Dynamics model development for complex product manufacturing process 2022
9 A. Chmielowiec; P. Litwin Efficient Inverted Index Compression Algorithm Characterized by Faster Decompression Compared with the Golomb-Rice Algorithm 2021
10 D. Antonelli; J. Barata; E. Boffa; P. C. Priarone; R. Chelli; P. Ferreira; M. Finžgar; M. Lanzetta; P. Litwin; N. Lohse; F. Lupi; M. M. Mabkhot; A. Maffei; M. Mądziel; P. Minetola; S. Nikghadam-Hojjati; Ł. Paśko; P. Podržaj; D. Stadnicka; X. Wang Mapping Industry 4.0 Enabling Technologies into United Nations Sustainability Development Goals 2021
11 P. Litwin; Ł. Paśko Metody klasteryzacji danych w badaniu podobieństwa parametrów procesu wytwórczego 2020
12 D. Antonelli; P. Litwin; D. Stadnicka Human Factor in Industry of the Future - Knowledge Acquisition and motivation 2019
13 D. Antonelli; P. Litwin; D. Stadnicka Human factor in intelligent manufacturing systems - knowledge acquisition and motivation 2019
14 P. Litwin; D. Stadnicka Computer Modeling and Simulation in Engineering Education: Intended Learning Outcomes Development 2019
15 P. Litwin; D. Stadnicka Value stream mapping and system dynamics integration for manufacturing line modelling and analysis 2019
16 P. Litwin; J. Sęp; D. Stadnicka TIPHYS: Otwarta platforma sieciowa dla wspierania procesu edukacyjnego z zakresu Industry 4.0 2019
17 P. Litwin; M. Mądziel; D. Stadnicka Simulations of Manufacturing Systems: Applications in Achieving the Intended Learning Outcomes 2019
18 P. Litwin; Ł. Paśko Methods of Data Mining for Quality Assurance in Glassworks 2019