logo PRZ
Karta przedmiotu
logo WYDZ

Badania operacyjne


Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia:
2015/2016
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Transport
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
pierwszego stopnia
Forma studiów:
niestacjonarne
Specjalności na kierunku:
Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Logistyka transportu samochodowego, Transport przemysłowy
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Katedra Technologii Maszyn i Inżynierii Produkcji
Kod zajęć:
2000
Status zajęć:
obowiązkowy dla programu
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 2 / W18 C15 / 5 ECTS / E
Język wykładowy:
polski
Imię i nazwisko koordynatora:
prof. dr hab. inż. Paweł Pawlus
Terminy konsultacji koordynatora:
czwartek 10.00-12.00, czwartek 15.00-16.00

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia:
Przekazywanie wiedzy z zakresu badań operacyjnych, kształtowanie umiejętności podejmowania decyzji z zastosowaniem metod matematycznych oraz rozwiązania podstawowych problemów zarządzania transportem, wykorzystanie metod optymalizacyjnych

Ogólne informacje o zajęciach:
Przedmiot obowiązkowy dla studentów drugiego semestru

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 E. Ignasiak Badania operacyjne PWE, Warszawa . 1996
2 M. Siudak Badania operacyjne Oficyna Wydzwnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa. 1998
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 J. Jędrzejczyk, K. Kukuła, A. Walkosz Badania operacyjne w przykładach i zadaniach PWN, Warszawa. 2001
2 E.M. Reingold, J. Nievergelt, N. Deo Algorytmy kombinatoryczne PWN, Warszawa. 1985
Literatura do samodzielnego studiowania
1 T. Trzaskalik Wprowadzenie do badań operacyjnych z komputerem PWE, Warszawa. 2003
2 F. Wolszczan Zastosowanie teorii masowej obsługi w transporcie samochodowym WKŁ, Warszawa. 1970

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych

Wymagania formalne:
Rejestracja na 2 semestr studiów

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Podstawowa wiedza z zakresu matematyki

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Umiejętność wykonywania prostych obliczeń matematycznych

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
MEK01 Zna i rozumie aparat matematyczny niezbędny do opisu zagadnień transportowych, w tym: algebrę, analizę, probabilistykę oraz elementy matematyki dyskretnej i stosowanej. Wykład Zaliczenie K-W001++
K-U006++
K-U007++
W01+
W07+
U02+
U07+
U08+
U09+
U11+
U13+
U14+
U16+
MEK02 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, zasobów informacji patentowej, baz danych orz innych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski, formułować i uzasadniać opinie, dotyczące wspomagania procesu zarządzania transportem z użyciem metod matematycznych Wykład, ćwiczenia Zaliczenie, egzamin K-W003++
K-U001++
K-U003++
K-U004+
K-K001+
W03++
W04+
W05+
W07+
U01+
U02+
U03+
U04+
U05+
U06+
U07+
K01+
MEK03 Potrafi rozwiązać zagadnienia optymalizacji jedno- i wielokryterialnej wykład, ćwiczenia zaliczenie, egzamin K-W001++
K-U006+
K-U007++
W01++
W07++
U02+
U07+
U08+
U09+
U11+
U13+
U14+
U16+

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
2 TK01 Wprowadzenie do badań operacyjnych, podstawy teoretyczne programowania liniowego W01 MEK01 MEK02
2 TK02 Przykłady liniowych zadań decyzyjnych, metoda geometryczna rozwiązywania zadań programowania liniowego W02 MEK01
2 TK03 Zmiana postaci zadania programowania liniowego, zadanie dualne, metoda simpleks W03 MEK01
2 TK04 Model matematyczny zadania transportowego, metody otrzymywania rozwiązania bazowego W04 MEK01
2 TK05 Algorytm rozwiązania zadania transportowego, inne problemy sprowadzane do zagadnienia transportowego W05 MEK01
2 TK06 Optymalizacja dyskretna:metoda podziału i ograniczeń, problem komiwojażera, metoda płaszczyzn tnących, metody przybliżone W06 MEK01
2 TK07 Analiza sieciowa przedsięwzięć, elementy programowania dynamicznego W07 MEK01
2 TK08 Gry i strategie: gry dwuosobowe o sumie zero, gry z naturą, strategie mieszane W08 MEK01 MEK03
2 TK09 Problemy wielokryterialne, modele obsługi masowej W09 MEK01 MEK03
2 TK10 Metoda geometryczna rozwiązywania zadań programowania liniowego C01 MEK01
2 TK11 Zmiana postaci zadań programowania liniowego, tworzenie zadania dualnego C02 MEK01
2 TK12 Zadanie transportowe C03 MEK01
2 TK13 Problem komiwojażera C04 MEK01
2 TK14 Zagadnienie harmonogramowania C05 MEK01
2 TK15 Metoda ścieżki krytycznej, zagadnienie wyboru najkrótszej drogi C06 MEK01
2 TK16 Gry i strategie C07 MEK01

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 2) Godziny kontaktowe: 18.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 30.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 30.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 2) Przygotowanie do ćwiczeń: 20.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 10.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 2) Udział w konsultacjach: 0.50 godz./sem.
Egzamin (sem. 2) Egzamin pisemny: 1.50 godz./sem.
Egzamin ustny: 0.50 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Na egzaminie sprawdzana jest realizacja wszystkich efektów modułowych
Ćwiczenia/Lektorat Na ćwiczeniach sprawdzana jest realizacja wszystkich efektów modułowych. Student musi wykonać poprawnie obliczenia w odniesieniu do wszystkich zadań. Aby uzyskać ocenę dostateczną, dozwolone są 3 błędy, 3.5 - 2 błędy, 4 -1 błąd, aby otrzymać ocenę 4.5 zadania muszą być wykonane bezbłędnie, aby otrzymać ocenę 5.0 student powinien zastosować oryginalny sposób rozwiązania zadania
Ocena końcowa Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych i zaliczenie wszystkich form zajęć. Student musi odpowiedzieć na wszystkie zadania egzaminacyjne aby uzyskać ocenę dostateczną. Rozwiązanie zadań dodatkowych pozwala uzyskać ocenę wyższą: 25% - 3.5, 40% - 4.0, 60% - 4.5 80% - 5.0

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie