Cykl kształcenia: 2015/2016
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Mechanika i budowa maszyn
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Alternatywne źródła i przetwarzanie energii, Komputerowo wspomagane wytwarzanie, Napędy mechaniczne, Organizacja produkcji, Pojazdy samochodowe, Programowanie i automatyzacja obróbki
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu
Kod zajęć: 1531
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Pojazdy samochodowe
Układ zajęć w planie studiów: sem: 2 / W15 L15 / 3 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora 1: prof. dr hab. inż. Kazimierz Lejda
Terminy konsultacji koordynatora: zgodnie z harmonogramem pracy katedry.
Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. Adam Ustrzycki
Główny cel kształcenia: poznanie budowy i zasady działania układów zasilania silników spalinowych, umiejętność pomiaru i oceny parametrów tych układów.
Ogólne informacje o zajęciach: moduł kształcenia obejmuje zagadnienia z zakresu układów zasilania paliwem tłokowych silników spalinowych.
1 | Falkowski H., Hauser G., Janiszewski T., Jaskuła A. | Układy wtryskowe silników wysokoprężnych | WKŁ Warszawa. | 1989 |
2 | Kneba K, Makowski S. | Zasilanie i sterowanie silników. Pojazdy samochodowe | WKŁ, Warszawa. | 2004 |
3 | Praca zbiorowa | Zasobnikowe układy wtryskowe Common Rail | Informator techniczny Bosch. WKŁ, Warszawa. | 2009 |
1 | Gűnther H. | Diagnozowanie silników wysokoprężnych | WKŁ, Warszawa. | 2010 |
2 | Falkowski H., Janiszewski T., Łojek A. | Aparatura paliwowa silników wysokoprężnych. Cz. I i II | WKŁ Warszawa. | 1984 |
3 | Wajand J. | Pomiary szybkozmiennych ciśnień w maszynach tłokowych | WKŁ, Warszawa. | 1983 |
1 | Merkisz J. | Emisja cząstek stałych przez silniki spalinowe o zapłonie samoczynnym: wybrane zagadnienia | Wydaw. Politechniki Poznańskiej, Poznań. | 1997 |
2 | Majerczyk A., Taubert S. | Układy zasilania gazem propan-butan | WKŁ, Warszawa. | 2003 |
Wymagania formalne: rejestracja na bieżący semestr studiów.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: podstawowe wiadomości o układach zasilania tłokowych silników spalinowych.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: znajomość podstawowych technik pomiarowych i umiejętność opracowania wyników pomiarów.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: student rozumie konieczność samokształcenia się i dokształcania.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z OEK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Zna budowę i zasady działania układów zasilania tłokowych silników spalinowych oraz poszczególnych zespołów i podzespołów tych układów. | wykład | egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna |
K_W009+ |
W02+ W04+ |
02 | Posiada umiejętność pomiaru parametrów elementów układów zasilania silników spalinowych i oceny ich stanu technicznego. | laboratorium | sprawozdania z wykonanych ćwiczeń, kolokwium |
K_U003+ K_K001+ |
U03+ K02+ |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
2 | TK01 | Wykład | MEK01 | |
2 | TK02 | Laboratorium | MEK02 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 2) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
2.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem. |
|
Laboratorium (sem. 2) | Przygotowanie do laboratorium:
7.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
10.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 2) | Udział w konsultacjach:
0.50 godz./sem. |
||
Egzamin (sem. 2) | Przygotowanie do egzaminu:
10.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
1.00 godz./sem. Egzamin ustny: 0.50 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym i ustnym. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywne zaliczenie zajęć laboratoryjnych. Egzamin obejmuje 5 pytań punktowanych od 0 do 1,0. Ocena końcowa wynika z uzyskanej punktacji: - od 3,5 do 5,0 - bdb (5,0); - od 3,0 do 3,4 - +db (4,5); - od 2,5 do 2,9 - db (4,0); - od 1,5 do 2,4 - db (3,5); - od 1,2 do 1,4 - dst (3,0); - od 0,0 do 1,1 - ndst (2,0). Ocena końcowa jest oceną z egzaminu. |
Laboratorium | Zaliczenie laboratorium następuje na podstawie pozytywnych ocen z odpowiedzi i sprawdzianu oraz przyjętych sprawozdań. Sprawdzian dotyczy jednego tematu i obejmuje 2 pytania punktowane od 0 do 1,0. Ocena ze sprawdzianu wynika z uzyskanej punktacji: - od 1,9 do 2,0 - bdb (5,0); - od 1,7 do 1,8 - +db (4,5); - od 1,5 do 1,6 - db (4,0); - od 1,3 do 1,4 - db (3,5); - od 1,0 do 1,2 - dst (3,0); - od 0,0 do 0,9 - ndst (2,0). Oceną końcową jest średnia z uzyskanych ocen. |
Ocena końcowa | Ocena końcowa jest oceną z egzaminu |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie
1 | A. Krzemiński; A. Ustrzycki | Visualisation Testing of the Vertex Angle of the Spray Formed by Injected Diesel–Ethanol Fuel Blends | 2024 |
2 | A. Krzemiński; A. Ustrzycki | Effect of Ethanol Added to Diesel Fuel on the Range of Fuel Spray | 2023 |
3 | A. Jaworski; K. Lejda | Inżynieria środków transportu: badania, konstrukcja i technologia: wybrane problemy | 2022 |
4 | A. Jaworski; K. Lejda | Modelowanie emisji zanieczyszczeń w spalinach silnikowych samochodu osobowego w cyklu jezdnym z uwzględnieniem oporu ruchu samochodu | 2022 |
5 | A. Ustrzycki | Analiza zmian suprastruktury samochodowej po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej | 2022 |
6 | K. Balawender; T. Campisi ; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda; P. Woś | Evaluation of the Effect of Chassis Dynamometer Load Setting on CO2 Emissions and Energy Demand of a Full Hybrid Vehicle | 2022 |
7 | K. Lejda; P. Woś | Transport means engineering: operation, fuels and safety: selected issues | 2022 |
8 | M. Bilski; A. Jaworski; K. Lejda | Effect of driving resistances on energy demand and exhaust emission in motor vehicles | 2022 |
9 | S. Boichenko; A. Jaworski; K. Lejda; I. Shkilniuk; O. Tarasiuk | Modern technologies of hydrogen generation and accumulation - analytical overview of theoretical and practical experience | 2022 |
10 | K. Balawender; A. Jaworski; K. Lejda; M. Mądziel; D. Savostin-Kosiak; A. Ustrzycki | Assessment of Petrol and Natural Gas Vehicle Carbon Oxides Emissions in the Laboratory and On-Road Tests | 2021 |
11 | M. Jaremcio; A. Jaworski; K. Lejda; M. Mądziel; P. Woś | Charakterystyka wybranych testów jezdnych stosowanych w badaniach emisji zanieczyszczeń w spalinach silnikowych samochodów osobowych | 2021 |
12 | A. Jaworski; K. Lejda | Systemy i środki transportu: konstrukcja i badania: wybrane zagadnienia | 2020 |
13 | A. Jaworski; K. Lejda; M. Mądziel; D. Savostin-Kosiak | The Impact of Exhaust Emission from Combustion Engines on the Environment: Modelling of Vehicle Movement at Roundabouts | 2020 |
14 | A. Krzemiński; K. Lejda; A. Ustrzycki | Metodyka badań wizyjnych rozwoju strugi paliwa generowanej przez wysokociśnieniowy układ wtryskowy | 2020 |
15 | A. Ustrzycki | Wpływ ciśnienia w zasobnikowym układzie wtryskowym na prędkość rozchodzenia się dźwięku w oleju napędowym | 2020 |
16 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; S. Siedlecka; A. Ustrzycki; E. Zielińska | Modeling of Unburned Hydrocarbon Emission in a Di Diesel Engine Using Neural Networks | 2020 |
17 | K. Balawender; M. Jakubowski; A. Jaworski; P. Szymczuk; A. Ustrzycki; P. Woś | Application of Variable Compression Ratio VCR Technology in Heavy-Duty Diesel Engine | 2020 |
18 | K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; A. Ustrzycki; P. Wojewoda | Analysis of Cold Start Emission from Light Duty Vehicles Fueled with Gasoline and LPG for Selected Ambient Temperatures | 2020 |
19 | K. Balawender; M. Jakubowski; M. Jaremcio; A. Jaworski; H. Kuszewski; K. Lejda; K. Lew; M. Mądziel; P. Woś | The Impact of Driving Resistances on the Emission of Exhaust Pollutants from Vehicles with the Spark Ignition Engine Fuelled by Petrol and LPG | 2020 |
20 | K. Lejda; M. Mądziel | Systemy i środki transportu: eksploatacja i diagnostyka: wybrane zagadnienia | 2020 |
21 | K. Lejda; P. Woś | Systemy i środki transportu: bezpieczeństwo i materiały eksploatacyjne: wybrane zagadnienia | 2020 |
22 | K. Lejda; S. Siedlecka | Analiza parametrów efektywności transportowej firm kurierskich realizujących usługi na rynku polskim | 2020 |
23 | S. Boichenko; A. Jaworski; N. Kalmykova; K. Lejda; O. Tarasiuk; O. Vovk | Hydrogen technologies and environmental safety of technosphere: the key points of recent tendencies | 2020 |
24 | S. Boichenko; H. Kuszewski; K. Lejda; I. Trofimov; A. Yakovlieva | Anti-wear Properties of Jet Fuel with Camelina Oils Bio-Additives | 2020 |
25 | S. Boichenko; K. Lejda; I. Shkilniuk; A. Yakovlieva | Modern procedures of alternative jet fuels certification and approval | 2020 |
26 | A. Jaworski; K. Lejda; J. Lubas; M. Mądziel | Comparison of exhaust emission from Euro 3 and Euro 6 motor vehicles fueled with petrol and LPG based real driving conditions | 2019 |
27 | A. Jaworski; K. Lejda; M. Mądziel | Creating an emission model based on portable emission measurement system for the purpose of a roundabout | 2019 |
28 | A. Krzemiński; K. Lejda; A. Ustrzycki | Influence of dodecanol addition on the energy value of diesel oil mixture with ethanol | 2019 |
29 | K. Lejda | Silniki Diesla-odzyskiwanie zaufania w oparciu o udokumentowane argumenty | 2019 |
30 | K. Lejda | Systemy i środki transportu samochodowego: badania i technologia silników spalinowych: wybrane zagadnienia | 2019 |
31 | K. Lejda | Systemy i środki transportu samochodowego: badania, konstrukcja i technologia: wybrane zagadnienia | 2019 |
32 | K. Lejda | Systemy i środki transportu samochodowego: efektywność i bezpieczeństwo: wybrane zagadnienia | 2019 |
33 | K. Lejda | Systemy i środki transportu samochodowego: problemy eksploatacji i diagnostyki: wybrane zagadnienia | 2019 |
34 | K. Lejda; M. Mądziel | Znajomość luki jakościowej w badaniach wpływu miejskich projektów transportowych | 2019 |
35 | K. Lejda; M. Warianek | Assessment methods of the basic parameters of the combustion process in reciprocating internal combustion engines | 2019 |
36 | K. Lejda; С. Бойченко; С. Бойченко; О. Іванченко; В. Фролов; А. Яковлева | Екологістика, рециклінг і утилізація транспорту. Навчальний посібник | 2019 |
37 | O. Aksionov; S. Boichenko; K. Lejda; A. Pushak; P. Topilnytskyi | Selected aspects of providing the chemmotological reliability of the engineering | 2019 |
38 | S. Boichenko; H. Kuszewski; K. Lejda; O. Vovk; A. Yakovlieva | Development of alternative jet fuels modified with camelina oil bio-additives | 2019 |
39 | S. Boichenko; K. Lejda; A. Pushak; P. Topilnytskyi | Властивості та якість моторних олив | 2019 |
40 | S. Boichenko; K. Lejda; A. Yakovlieva | Evaluation of jet engine operation parameters using conventional and alternative jet fuels | 2019 |
41 | S. Boichenko; K. Lejda; O. Vovk; A. Yakovlieva | Modification of jet fuels composition with renewable bio-additives: monograph | 2019 |
42 | S. Boichenko; K. Lejda; P. Topilnytskyi | Властивості та якість трансмісійних олив | 2019 |