Cykl kształcenia: 2015/2016
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów: Lotnictwo i kosmonautyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Awionika, Pilotaż, PŁatowce, Silniki lotnicze
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Lotniczej i Kosmicznej
Kod zajęć: 1498
Status zajęć: wybierany dla specjalności PŁatowce
Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W30 C15 L15 / 4 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Andrzej Majka
semestr 1: mgr inż. Jowita Pawluczy
Główny cel kształcenia: Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta podstawami teoretycznymi i wiedzą praktyczną z zakresu: -modelowania charakterystyk atmosfery, -osiągów samolotu w fazie przelotowej z wyznaczeniem optymalnych parametrów w zależności od scenariusza realizacji przelotu, -osiągów samolotu w fazie wznoszenia i schodzenia z wysokości przelotowej, - osiągów samolotu w fazie startu i lądowania, - osiągów manewrowych samolotu, - szacowania osiągów samolotu na podstawie pomiarów w locie, - planowania lotu na podstawie charakterystyk osiągowych.
Ogólne informacje o zajęciach: W ramach przedmiotu mechanika lotu 2 wiedza przekazywana będzie studentom zarówno poprzez wykłady, jak i zajęcia ćwiczeniowe oraz laboratoryjne. Wiedza przekazywana na zajęciach ćwiczeniowych oraz laboratoryjnych ma charakter bardziej praktyczny, natomiast na wykładach przeważa aspekt teoretyczny. Wykłady będą miały na celu przekazanie studentom w sposób usystematyzowany określonego programem materiału. Studenci będą zachęcani do dyskusji, pytań. Podczas zajęć stosowane będą różnego rodzaju środki techniczne ułatwiające przyswajanie wiedzy i pobudzające zainteresowania studentów. Zajęcia dydaktyczne, w których przeważa aspekt praktyczny, będą miały na celu utrwalenie wiedzy i rozwijanie umiejętności praktycznego jej stosowania. Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstaw wiedzy z zakresu: modelowania charakterystyk atmosfery w warunkach standardowych i poza standardowych, analizy osiągów samolotu w fazie przelotowej dla założonych scenariuszy realizacji przelotu, analizy osiągów w fazie wznoszenia i schodzenia z wysokości przelotowej oraz w fazie startu i lądowania a także w trakcie wykonywania manewrów symetrycznych i niesymetrycznych, oraz planowania lotu z wykorzystaniem charakterystyk osiągowych.
1 | European Aviation Safety Agency (EASA) | Certification Specifications for Normal, Utility, Aerobatic, and Commuter Category Aeroplanes CS-23, Amendment 4 | EASA publication. | 2015 |
2 | European Aviation Safety Agency (EASA) | Certification Specifications for Large Aeroplanes CS-25, Amendment 17 | EASA publication. | 2015 |
3 | Filippone, A. | Flight Performance of Fixed and Rotary Wing Aircraft | Elsevier: Burlington, UK. | 2006 |
4 | McCormick B. W. | Aerodynamics, aeronautics and flight mechanics | Wiley, New York. | 1995 |
5 | Roskam, J. | Airplane design. In Part VI: Preliminary Calculation of Aerodynamic, Thrust and Power Characteristics | DARcorporation: Ottawa, KS, USA. | 1987 |
6 | Bukowski J., Łucjanek W. | Napęd śmigłowy: teoria i konstrukcja | Warszawa: Wydaw. Min. Obrony Narodowej. | 1986 |
7 | M.E. Eshelby | Aircraft performance: theory and practice | AIAA Education Series, International Edition. | 2000 |
8 | Lowry J.T. | Performance of Light Aircraft | AIAA Education Series, International Edition. | 1999 |
9 | Roskam J. | Airplane Aerodynamics and Performance | DARcorporation: Ottawa, KS, USA. | 2000 |
1 | Roskam, J. | Airplane design. In Part VI: Preliminary Calculation of Aerodynamic, Thrust and Power Characteristics | DARcorporation: Ottawa, KS, USA. | 1987 |
2 | M.E. Eshelby | Aircraft performance: theory and practice | AIAA Education Series, International Edition. | 2000 |
3 | Roskam J. | Airplane Aerodynamics and Performance | DARcorporation: Ottawa, KS, USA. | 2000 |
1 | Filippone, A. | Flight Performance of Fixed and Rotary Wing Aircraft | Elsevier: Burlington, UK. | 2006 |
2 | M.E. Eshelby | Aircraft performance: theory and practice | AIAA Education Series, International Edition. | 2000 |
Wymagania formalne: Student wpisany na semestr 1
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student posiada wiedzę z zakresu: budowy i projektowania obiektów latających, aerodynamiki i mechaniki lotu (kurs inżynierski), matematyki i mechaniki ogólnej.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność rozumienia naukowych tekstów pisanych, tworzenia notatek, pozyskiwania informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł. Umiejętność oceny, weryfikacji i interpretacji źródeł.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność współpracy w grupie. Rozumienie ciągłej potrzeby zdobywania wiedzy i doskonalenia się.
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z OEK |
---|---|---|---|---|---|
01 | Posiada szczegółową i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą wybrane zagadnienia mechaniki lotu, ze szczególnym zwróceniem uwagi na ich praktyczne zastosowanie. Posiada wiedzę dotyczącą zarządzania eksploatacją obiektów latających w obszarze planowania lotów. | wykład, ćwiczenia techniczne, laboratorium | egzamin cz. pisemna, raport pisemny |
K_W005++ K_W006++ K_W007+ |
W02 W04 W06 W07 W09 |
02 | Zna podstawowe techniki obliczeniowe aerodynamiki praktycznej oraz mechaniki lotu i umie je stosować do wyznaczenia osiągów samolotu w ustalonych stanach lotu oraz w trakcie startu i lądowania. | wykład, laboratorium, ćwiczenia rachunkowe | egzamin cz. pisemna, raport pisemny |
K_U006+++ K_U008+ |
U07 U09 |
03 | Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł (także w języku obcym), integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski, formułować i uzasadniać opinie. | wykład, ćwiczenia techniczne, laboratorium | zaliczenie cz. pisemna, raport pisemny |
K_U001++ |
U01 U06 |
04 | Potrafi porozumiewać się przy użyciu specjalistycznego języka technicznego stosując nazwy i określenia właściwe dla aerodynamiki i mechaniki lotu, szczególnie osiągów samolotu. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i omówienia wyników realizacji tego zadania a także wyników i wniosków. | laboratorium, ćwiczenia techniczne | raport pisemny, prezentacja projektu |
K_U002+ |
U02 |
05 | Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu – informacji o osiągnięciach techniki i innych aspektach działalności inżyniera i potrafi przekazać takie informacje w sposób powszechnie zrozumiały z uwzględnieniem różnych punktów widzenia | ćwiczenia problemowe | prezentacja projektu |
K_K004+ |
K07 |
06 | Realizując projekty w zespole zdobywa umiejętność odpowiedzialności za pracę własną, potrafi podporządkować się zasadom pracy w zespole, potrafi określić priorytety służące realizacji postawionego zadania w grupie | laboratorium | obserwacja wykonawstwa |
K_K002+ |
K03 K04 |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
1 | TK01 | W01 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
1 | TK02 | W02 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
1 | TK03 | W03 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
1 | TK04 | W04 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
1 | TK05 | W05 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
1 | TK06 | W06 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
1 | TK07 | W07 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
1 | TK08 | W08 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
1 | TK09 | W09 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
1 | TK10 | W10 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
1 | TK11 | W11 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
1 | TK12 | W12 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
1 | TK13 | W13 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
1 | TK14 | W14 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
1 | TK15 | W15 | MEK01 MEK02 MEK03 | |
1 | TK16 | C01 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 | |
1 | TK17 | C02 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 | |
1 | TK18 | C03 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 | |
1 | TK19 | C04 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 | |
1 | TK20 | C05 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 | |
1 | TK21 | C06 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 | |
1 | TK22 | C07 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 | |
1 | TK23 | C08 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 | |
1 | TK24 | L01 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK06 | |
1 | TK25 | L02 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK06 | |
1 | TK26 | L03 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK06 | |
1 | TK27 | L04, L05 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK06 | |
1 | TK28 | L06 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK06 | |
1 | TK29 | L07 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK06 | |
1 | TK30 | L08 | MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK06 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 1) | Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Studiowanie zalecanej literatury:
10.00 godz./sem. |
|
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) | Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/studiowanie zadań:
15.00 godz./sem. |
|
Laboratorium (sem. 1) | Przygotowanie do laboratorium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
15.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 1) | |||
Egzamin (sem. 1) | Przygotowanie do egzaminu:
8.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Na podstawie egzaminu pisemnego obejmującego materiał teoretyczny i proste zadania z zakresu ujętego w ćwiczeniach i laboratoriach. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń i laboratoriów. |
Ćwiczenia/Lektorat | Na podstawie pisemnych sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń. |
Laboratorium | Na podstawie krótkich sprawozdań z przeprowadzonych ćwiczeń obliczeniowych (symulacyjnych). |
Ocena końcowa | Ocena łączna uwzględniająca oceny z egzaminu, ćwiczeń i laboratoriów w proporcji: 0.6: 0.25: 0.15 |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie