Metody numeryczne w zastosowaniach energetycznych
Podstawowe informacje o zajęciach
Cykl kształcenia:
2014/2015
Nazwa jednostki prowadzącej studia:
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Nazwa kierunku studiów:
Mechanika i budowa maszyn
Obszar kształcenia:
nauki techniczne
Profil studiów:
ogólnoakademicki
Poziom studiów:
drugiego stopnia
Forma studiów:
niestacjonarne
Specjalności na kierunku:
Alternatywne źródła i przetwarzanie energii, Komputerowo wspomagane wytwarzanie, Organizacja produkcji, Pojazdy samochodowe, Programowanie i automatyzacja obróbki
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:
magister
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia:
Zakład Termodynamiki
Status zajęć:
obowiązkowy dla specjalności Alternatywne źródła i przetwarzanie energii
Układ zajęć w planie studiów:
sem: 3 / W10 L18 / 2 ECTS / Z
Imię i nazwisko koordynatora:
dr hab. inż. prof. PRz Robert Smusz
Cel kształcenia i wykaz literatury
Główny cel kształcenia:
Modelowanie zagadnień cieplno-przepływowych
Ogólne informacje o zajęciach:
Materiały dydaktyczne:
Materiały udostępnione przez prowadzącego w trakcie zajęć
Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 |
Szargut J., red.; |
Modelowanie numeryczne pól temperatury |
WNT PWN Gliwice . |
1997 |
2 |
Kleiber M |
Wprowadzenie do metody elementów skończonych |
WNT W-wa . |
1989 |
3 |
Taler J., Duda P. |
Rozwiązywanie prostych i odwrotnych zagadnień przewodzenia ciepła |
WNT, W-wa . |
2003 |
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 |
- |
Theory and Modeling Guide, Volume II: ADINA-T, |
ADINA R&G, Inc. . |
2003 |
2 |
- |
Theory and Modeling Guide, Volume III: ADINA-F, |
ADINA R&G , Inc.. |
200 |
Wymagania wstępne w kategorii wiedzy / umiejętności / kompetencji społecznych
Wymagania formalne:
Wpis na sem. drugi
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy:
Ma obszarowo poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie fizyki niezbędną do zrozumienia przemian energetycznych, zjawisk wymiany ciepła zachodzących w maszynach i urządzeniach
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności:
Podsatwawowa wiedza w zakresie metod i systemów komputerowego wspomagania wykorzystywanych w budowie maszyn.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:
Umiejętność pracy w zespole
Efekty kształcenia dla zajęć
MEK |
Student, który zaliczył zajęcia |
Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia |
Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia |
Związki z KEK |
Związki z OEK |
MEK01 |
Ma obszarowo poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie fizyki niezbędną do zrozumienia przemian energetycznych, zjawisk wymiany ciepła zachodzących w maszynach i urządzeniach oraz w nowoczesnych metodach wytwarzania i kształtowania materiałów inżynierskich
|
|
|
K-W003+ K-W007+ K-W011+ K-U006+ K-U009+ K-U013+ K-U016+
|
W01+ W03+ W04+ W07+ U07+ U08+ U09+ U10+ U11+ U15+ U18+ U19+
|
Treści kształcenia dla zajęć
Sem. |
TK |
Treści kształcenia |
Realizowane na |
MEK |
3 |
TK01 |
1. Zasada zachowania energii, przepływ ciepła w ciałach stałych: prawo Fouriera, równanie różniczkowe Kirchhoffa-Fouriera. Warunki brzegowe: I, II, III oraz IV rodzaju, opory kontaktowe, warunki początkowe. Równania różniczkowe opisujące konwekcyjną wymianę ciepła: Kirchhoffa-Fouriera, bilansu pędu dla płynu nieściśliwego, równanie ciągłości strugi. |
W01 |
MEK01
|
3 |
TK02 |
Wykorzystanie MBE do rozwiązywania stacjonarnych zagadnień dwuwymiarowych. Nieliniowe zagadnienia przewodzenia ciepła: właściwości cieplne zależne od temperatury, nieliniowe warunki brzegowe |
W02 |
MEK01
|
3 |
TK03 |
Wybrane metody rozwiązywania układów równań: iteracyjna prosta punktowa, Gaussa -Saidela, ekstrapolacyjna Liebmanna. Wybrane metody rozwiązywania układów równań: iteracyjna prosta punktowa, Gaussa -Saidela, ekstrapolacyjna Liebmanna. Rozwiązywanie zagadnień niestacjonarnych: schemat jawny Eulera, niejawny, Crank’a-Nickolson’a. Warunki stabilności rozwiązania numerycznego dla MBE. |
W03 |
MEK01
|
3 |
TK04 |
Metoda elementów skończonych –MES: matematyczne sformułowanie metody w ujęciu wariacyjnym oraz Galerkina. Funkcje kształtu. Element płaski: trójkątny i prostokątny. |
W04 |
MEK01
|
3 |
TK05 |
Budowanie macierzy przewodności oraz tworzenie globalnego układu równań. Rozwiązywanie stacjonarnych zagadnień dwuwymiarowych. Rozwiązywanie zagadnień niestacjonarnych -kryteria stabilności |
- |
MEK01
|
3 |
TK06 |
Charakterystyka komercyjnego kodu ADINA-T. Analiza stacjonarnej wymiany ciepła w ciele stałym. Modelowanie radiacyjnej wymiany ciepła w zagadnieniach dwuwymiarowych |
L01 |
MEK01
|
3 |
TK07 |
Modelowanie ustalonej wymiany ciepła. Analiza zagadnienia nieliniowego (właściwości cieplne zależne od temperatury, anizotropia, nieliniowe warunki brzegowe, promieniowanie |
L02 |
MEK01
|
3 |
TK08 |
Modelowanie nieustalonej wymiany ciepła z uwzględnieniem przemian fazowych w zagadnieniach dwuwymiarowych |
L03 |
MEK01
|
3 |
TK09 |
Rozwiązywanie zagadnień nieustalonej wymiany ciepła. Analiza zagadnień trójwymiarowych.6. Analiza zagadnień termo-mechanicznie sprzężonych (opory kontaktowe, tarcie |
L04 |
MEK01
|
3 |
TK10 |
Charakterystyka programu ADINA-F. Ćwiczenia w modelowaniu ustalonej konwekcyjnej wymiany ciepła w warunkach konwekcji swobodnej (zag.2D). |
L05 |
MEK01
|
3 |
TK11 |
Ćwiczenia w modelowaniu ustalonej konwekcyjnej wymiany ciepła w warunkach konwekcji wymuszonej. |
L06 |
MEK01
|
Nakład pracy studenta
Forma zajęć |
Praca przed zajęciami |
Udział w zajęciach |
Praca po zajęciach |
Wykład
(sem. 3)
|
Przygotowanie do kolokwium:
5.00 godz./sem.
|
Godziny kontaktowe:
10.00 godz./sem.
|
Studiowanie zalecanej literatury:
15.00 godz./sem.
|
Laboratorium
(sem. 3)
|
Przygotowanie do laboratorium:
4.00 godz./sem.
|
Godziny kontaktowe:
18.00 godz./sem.
|
|
Konsultacje
(sem. 3)
|
|
|
|
Zaliczenie
(sem. 3)
|
Przygotowanie do zaliczenia:
4.00 godz./sem.
|
Zaliczenie pisemne:
2.00 godz./sem.
|
|
Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej
Forma zajęć |
Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
Wykład |
Zaliczenie odbywa się w formie pisemnej z całego zakresu materiału przedstawionego w trakcie wykładu. |
Laboratorium |
Samodzielne wykonanie projektu |
Ocena końcowa |
|
Przykładowe zadania
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych
:
nie
Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi nie