logo
Karta przedmiotu
logo

Projekt technologiczny IP

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2014/2015

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Chemiczny

Nazwa kierunku studiów: Biotechnologia

Obszar kształcenia: nauki ścisłe

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: inżynieria procesowa i bioprocesowa (IP), Oczyszczanie i analiza produktów biotechnologicznych (OA)

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów:

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Inżynierii Chemicznej i Procesowej

Kod zajęć: 5266

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności inżynieria procesowa i bioprocesowa (IP)

Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W15 P30 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Roman Bochenek

semestr 6: mgr inż. Grzegorz Król

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem zajęć jest nauczenie zasad projektowania procesów i systemów oraz posługiwania się programami symulacyjnymi takimi jak Aspen Plus, czy Hysys. Tematyka obejmuje: wprowadzenie do metod projektowania zintegrowanych systemów technologicznych, zasady sporządzania bilansów energetycznych i masowych, wprowadzenie do obliczeń symulacyjnych procesów technologicznych (przepływ informacji, analizę stopni swobody, klasyfikację metod symulacji), charakterystykę programów symulacyjnych, podstawowe zasady integracji energii cieplnej.

Ogólne informacje o zajęciach: student otrzymuje podstawowe informacje n.t. projektowania i symulacji pojedynczych procesów i całych systemów procesowych, stosowania programów flowsheetingowych, oraz integracji procesów Tematy realizowane w ramach wykładu: 1) Wprowadzenie do metod projektowania zintegrowanych systemów technologicznych. 2) Kryteria oceny projektu – „czysta” technologia chemiczna. 3) Heurystyki projektowe 4) Wprowadzenie do obliczeń symulacyjnych procesów technologicznych (przepływ informacji, analiza stopni swobody, klasyfikacja metod symulacji). 5) Charakterystyka programów symulacyjnych. Tematy realizowane w ramach projektu: Podstawy posługiwania się programami symulacyjnymi ASPEN PLUS czy HYSYS. Obliczanie własności fizykochemicznych mieszanin wieloskładnikowych. Obliczanie: reaktorów, wymienników ciepła, rozdzielaczy, sieci rurociągów i ich elementów, operacji transportu płynów (pompy, sprężarki, rozprężarki, zawory). Obliczanie podstawowych operacji jednostkowych i analiza wyników (destylacja równowagowa, rektyfikacja, destylacja ekstrakcyjna, absorpcja). Analiza czułości jako narzędzie projektowania aparatów i procesów. Obliczanie złożonych ciągów technologicznych i układów ze sprzężeniem zwrotnym przepływu strumieni masy.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 J. Jeżowski, Wprowadzenie do projektowania systemów technologii chemicznej. Cz. I. Teoria, skrypt Oficyna wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2001
2 W.D. Seider, J.D. Seader, D.R. Lewin Product & Process Design Principles John Wiley&Sons, Inc.. 2004
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 A. Jeżowska, J. Jeżowski Wprowadzenie do projektowania systemów technologii chemicznej. Cz. II. Przykłady, skrypt Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2002

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne:

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa znajomość procesów jednostkowych inżynierii i technologii chemicznej, a także podstaw termodynamiki.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: umiejętność sporządzania bilansów masy i ciepła, obsługi komputera

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: umiejętność pracy zespołowej przy rozwiązywaniu problemów

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Ma wiedzę dotyczącą podstaw posługiwania się programami symulacyjnymi. Posiada umiejętności pozwalające na dobór modeli termodynamicznych w obliczeniach symulacyjnych i obliczanie właściwości fizykochemicznych roztworów. wykład, projekt indywidualny sprawdzian pisemny, prezentacja projektu K_W003++
K_U002++
K_U008+++
K_K002++
T1A_W02+++
T1A_U02++
T1A_U07++
T1A_K02+++
02 Posiada umiejętności pozwalające na obliczanie procesów z reakcją chemiczną i reaktorów. wykład, projekt indywidualny sprawdzian pisemny, prezentacja projektu K_W003++
K_U008++
K_U016++
K_K002++
K_K003++
T1A_W02++
T1A_U07++
T1A_U13+++
T1A_K02+++
T1A_K03++
03 Posiada umiejętności pozwalające na obliczanie wymienników ciepła. wykład, projekt indywidualny sprawdzian pisemny, prezentacja projektu K_W003++
K_U008++
K_K002++
T1A_W02+++
T1A_U07++
T1A_K02+++
04 Posiada umiejętności pozwalające na obliczanie rozdzielaczy z dwoma fazami ciekłymi. wykład, projekt indywidualny sprawdzian pisemny, prezentacja projektu K_W003++
K_U008++
K_U016++
K_K002++
T1A_W02++
T1A_U07++
T1A_U13+++
T1A_K02+++
05 Posiada umiejętności pozwalające na wykonanie obliczeń podstawowych operacji jednostkowych i analizę wyników (destylacja równowagowa, rektyfikacja, destylacja ekstrakcyjna, absorpcja). wykład, projekt indywidualny sprawdzian pisemny, prezentacja projektu K_W003++
K_W016++
K_U016++
K_K002++
T1A_W02+++
T1A_W07++
T1A_U13+++
T1A_K02+++
06 Posiada umiejętności pozwalające na obliczanie sieci rurociągów i ich elementów, obliczanie podstawowych operacji transportu płynów (pompy, sprężarki, rozprężarki, zawory). wykład, projekt indywidualny sprawdzian pisemny, prezentacja projektu K_W003++
K_U008++
K_K003++
T1A_W02+++
T1A_U07++
T1A_K03++
07 Posiada umiejętności pozwalające na wykonanie analizy wrażliwości, jako narzędzie doboru parametrów pracy aparatów. wykład, projekt indywidualny sprawdzian pisemny, prezentacja projektu K_W003++
K_U008++
K_U016++
K_K001++
K_K002++
K_K003++
T1A_W02+++
T1A_U07++
T1A_U13+++
T1A_K01++
T1A_K02+++
T1A_K03++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Wprowadzenie do metod projektowania zintegrowanych systemów technologicznych. Charakterystyka programów symulacyjnych. Podstawowe zasady doboru modeli termodynamicznych. W01, P01 MEK01
6 TK02 Wprowadzenie do obliczeń symulacyjnych procesów technologicznych (przepływ informacji, analiza stopni swobody, klasyfikacja metod symulacji). Obliczanie procesów z reakcją chemiczną i reaktorów. W02. P02, P03, P04 MEK02
6 TK03 Kryteria oceny projektu – „czysta” technologia chemiczna. Metoda hierarchiczna, przykład zastosowania. Obliczanie wymienników ciepła. W03, W04, P05, P06 MEK03
6 TK04 Podstawy metody równoczesnej. Obliczanie rozdzielaczy z dwoma fazami ciekłymi. W05, P07, P08 MEK04
6 TK05 Heurystyki projektowe Obliczanie podstawowych operacji jednostkowych i analiza wyników (destylacja równowagowa, rektyfikacja, destylacja ekstrakcyjna, absorpcja). W06, W07, P09, P10, P11, P12 MEK05
6 TK06 Obliczanie sieci rurociągów i ich elementów. Obliczanie podstawowych operacji transportu płynów (pompy, sprężarki, rozprężarki, zawory). P13, P14 MEK06
6 TK07 Zastosowanie analizy wrażliwości jako narzędzia doboru parametrów pracy aparatów. P15 MEK07

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Przygotowanie do kolokwium: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 4.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 6) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 4.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6)
Zaliczenie (sem. 6)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Sprawdzian pisemny obejmujący zagadnienia z zakresu wykładanego materiału.
Projekt/Seminarium Wykonanie wszystkich projektów i ich „obrona”.
Ocena końcowa Współczynniki do oceny końcowej: sprawdzian z wykładu 0,4; zaliczenie laboratorium 0,6

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie