logo
Karta przedmiotu
logo

Procesory sygnałowe

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2014/2015

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Elektronika i telekomunikacja

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Systemy elektroniczne (ET/E-ZU)

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Systemów Elektronicznych i Telekomunikacyjnych

Kod zajęć: 3033

Status zajęć: wybierany dla specjalności Systemy elektroniczne (ET/E-ZU)

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W10 L10 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Mariusz Węglarski

Terminy konsultacji koordynatora: Wtorek 10-12 Czwartek 7-9

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Uzyskanie wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych z zakresu: budowy i zasady działania systemów cyfrowych z mikroprocesorami DSP oraz ich implementacji w układach sterowania urządzeniami

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł kształcenia obejmuje zagadnienia projektowania i programowania systemów cyfrowych z mikroprocesorami DSP

Materiały dydaktyczne: Materiały dydaktyczne student otrzymuje podczas zajęć w formie elektronicznej

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Mitra D.K., Kaiser J.F. Handbook for digital signal processing John Wiley & Sons. 1993
2 Antoniou Andreas Digital filters: analysis, design and applications McGraw-Hill,Inc.. 1994
3 Embree P.M. C algorithms for real-time DSP Prentice Hall PTR. 1995
4 Porat Boaz A course in digital signal processing John Wiley & Sons. 1997
5 Dąbrowski A. Przetwarzanie sygnałów przy użyciu procesorów sygnałowych Wydaw. Politech.Pozn.. 1997
6 Lyons R.G. Wprowadzenie do cyfrowego przetwarzania sygnałów WKiŁ, Warszawa. 1999
7 Marven C., Ewers G. Zarys cyfrowego przetwarzania sygnałów WKiŁ, Warszawa. 1999
8 Ifeachor E.C., Jervis B.W. Digital Signal Processing : a Practical Approach Prentice Hall. 2002
9 Zieliński T.P. Od teorii do cyfrowego przetwarzanie sygnałów Wydz. EAIiE AGH, Kraków. 2002
10 Kwiatkowski W. Wstęp do cyfrowego przetwarzania sygnałów Instytut Automatyki i Robotyki WAT. 2003
11 Smith S.W. Digital signal processing : a practical guide for engineers and scientists Newnes. 2003
12 Stranneby D. Cyfrowe przetwarzanie sygnałów: metody, algorytmy, zastosowania BTC, Warszawa. 2004
13 Lai E. Practical digital signal processing for engineers and technicians Elsevier. 2004
14 Izydorczyk J.; Płonka G.; Tyma G. Teoria sygnałów : wstęp : kompendium wiedzy na temat sygnałów i metod ich przetwarzania Helion, Gliwice. 2006
15 Piotrowski A.; Parfieniuk M. Cyfrowe banki filtrów : analiza, synteza i implementacja dla systemów multimedialnych Wydaw. Politech. Białost.. 2006
16 Zieliński T.P. Cyfrowe przetwarzanie sygnałów: od teorii do zastosowań WKiŁ, Warszawa. 2007
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych .
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych .
2 Internet Noty aplikacyjne układów cyfrowych i podzespołów elektronicznych, dostępne na stronach WWW strony WWW.
3 Czasopisma branżowe Publikacje w czasopismach poświęconych tematyce przedmiotu wydawnictwa techniczne.

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Uzyskanie wiedzy i umiejętności z zakresu systemów mikroprocesorowych, programowalnych struktur logicznych, konstrukcji i technologii urządzeń elektronicznych, telekomunikacji

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Rozumienie zasad funkcjonowania systemów cyfrowych , w tym mikroprocesorowych i programowalnych struktur logicznych oraz budowania podstawowych struktur elektronicznych

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność wykorzystywania oprogramowania narzędziowego, projektowania układów cyfrowych, w tym mikroprocesorowych i programowalnych struktur logicznych

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Zdolność do pracy indywidualnej i zespołowej Umiejętność kreatywnego myślenia

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Zna podstawowe pojęcia z zakresu systemów cyfrowych z mikroprocesorami DSP wykład, laboratorium test pisemny, rozmowa, sprawozdanie z projektu K_W003+++
K_W008+++
K_U001+
T2A_W04+++
T2A_W05+++
T2A_U01+
02 Potrafi pisać proste programy użytkowe dla systemów cyfrowych z mikroprocesorami DSP wykład, laboratorium, projekt zespołowy obserwacja wykonawstwa, sprawozdanie z projektu, test pisemny K_W003+
K_W008+
K_U001+
K_K001++
K_K002++
T2A_W04+
T2A_W05+
T2A_U01+
T2A_K03++
T2A_K06++
03 Potrafi zaprojektować prosty system cyfrowy bazujący na mikroprocesorze DSP (z zestawem uruchomieniowym) wykład, laboratorium, projekt zespołowy obserwacja wykonawstwa, sprawozdanie z projektu K_W003++
K_W008++
K_U001+++
K_U012+++
K_K001+++
K_K002+++
T2A_W04++
T2A_W05++
T2A_U01+++
T2A_U17+++
T2A_K03+++
T2A_K06+++
04 Potrafi uruchamiać systemy z mikroprocesorami DSP laboratorium, projekt zespołowy obserwacja wykonawstwa K_W003++
K_W008++
K_U001+++
K_U012+++
K_K001+++
K_K002+++
T2A_W04++
T2A_W05++
T2A_U01+++
T2A_U17+++
T2A_K03+++
T2A_K06+++
05 Potrafi wykorzystywać narzędzia sprzętowe i programowe stosowane w tworzeniu systemów cyfrowych bazujących na mikroprocesorach DSP laboratorium, projekt zespołowy obserwacja wykonawstwa K_W003++
K_W008++
K_U001+++
K_K001+++
K_K002+++
T2A_W04++
T2A_W05++
T2A_U01+++
T2A_K03+++
T2A_K06+++
06 Potrafi zrealizować praktyczną implementację systemu cyfrowego na bazie mikroprocesora DSP laboratorium, projekt zespołowy obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu, sprawozdanie z projektu K_W003++
K_W008++
K_U001+++
K_U012+++
K_K001+++
K_K002+++
T2A_W04++
T2A_W05++
T2A_U01+++
T2A_U17+++
T2A_K03+++
T2A_K06+++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Typowe algorytmy DSP i ich wpływ na architekturę procesorów DSP (szybkie układy mnożące, wiele jednostek wykonawczych, efektywny dostęp do pamięci, format danych, pętle "zero-overhead", przerwania "low-overhead", bezpośredni dostęp do pamięci, zbiory instrukcji specjalnych). W02 MEK01
3 TK02 Rodzaje procesorów DSP i ich charakterystyka (procesory konwencjonalne, wzbogacone procesory konwencjonalne, procesory "multi-issue": VLIW i superskalarne, technika SIMD). Rozwiązania alternatywne (wysokowydajne procesory uniwersalne, układy hybrydowe DSP/mikrokontroler). W02 MEK01
3 TK03 Wydajność procesorów DSP: tradycyjne miary wydajności (MIPS, MOPS, MACS), stosowanie aplikacji i benchmarków, ich profilowanie pod kątem danej aplikacji, wybrane programy do pomiaru wydajności, określanie wydajności z użyciem symulatorów. W02 MEK01
3 TK04 Problematyka wyboru procesora DSP: format arytmetyczny (stało- lub zmiennoprzecinkowy), rozmiar słowa danych, szybkość, organizacja pamięci, narzędzia uruchomieniowe, wsparcie dla systemów wieloprocesorowych, pobór mocy i zarządzanie nim. W02 MEK01 MEK03
3 TK05 Podstawy programowania procesorów DSP z użyciem asemblera, języka wysokiego poziomu i ich kombinacji. W01 MEK01 MEK02
3 TK06 Przegląd aktualnej oferty procesorów DSP. W01 MEK01 MEK02 MEK03
3 TK07 Środowisko projektowe mikroprocesorów DSP L02 MEK01 MEK02 MEK04 MEK05
3 TK08 Programowanie mikroprocesorów DSP L02 MEK01 MEK02 MEK04 MEK05
3 TK09 Pomiar wydajności procesora DSP - dobór i uruchamianie benchmarków, analiza wyników. Generowanie sygnałów okresowych. L02 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
3 TK10 Rozbudowa systemu mikroprocesorowego - mikroprocesory DSP L02 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
3 TK11 Zaliczenie wiadomości z projektu i ćwiczeń laboratoryjnych L02 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 3) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Inne: 30.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Udział w konsultacjach: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 3)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Uzyskanie zaliczenia z laboratorium
Laboratorium Test pisemny przed rozpoczęciem ćwiczenia (z wiadomości i umiejętności z poprzednich zajęć), sprawozdanie z projektu; aktywność na zajęciach
Ocena końcowa Średnia ocen z wejściówek i projektu. UWAGA: w ocenie końcowej zostanie uwzględniona aktywność na wykładach i laboratorium

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : tak

Dostępne materiały : Karty informacyjne systemów mikroprocesorowych opracowane na potrzeby przedmiotowego laboratorium; udostępniane przez prowadzącego zajęcia

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie