logo
Karta przedmiotu
logo

Układy zasilające w systemach komputerowych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2013/2014

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Informatyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: EFA-DI - inżynieria systemów informatycznych, EFS-DI - systemy i sieci komputerowe, EFT-DI - informatyka w przedsiębiorstwie

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Energoelektroniki i Elektroenergetyki

Kod zajęć: 404

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W15 L15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: prof. dr hab. inż. Kazimierz Buczek

Terminy konsultacji koordynatora: środa 9 - 11; czwartek 10 - 12

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr hab. inż. prof. PRz Stanisław Wyderka

Terminy konsultacji koordynatora: czwartek 12 - 14

semestr 3: dr inż. Dariusz Sobczyński

semestr 3: dr inż. Marcin Leśko

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Uzyskanie przez studentów wiedzy i umiejętności w zakresie układów zasilających w systemach komputerowych.

Ogólne informacje o zajęciach: Podstawowe treści modułu zawierają zagadnieniami zasilania całych urządzeń i systemów komputerowych oraz zasilania ich podzespołów. Do tych zagadnień należą: zasilanie z sieci elektroenergetycznych, ochrona przeciwporażeniowa, układy zasilania bezprzerwowego, stabilizacja napięcia i prądu stałego., przekształtniki AC/DC i DC/DC, zasilacze DC, zabezpieczenia przyrządów i układów półprzewodnikowych przed zakłóceniami, straty mocy w układach elektronicznych i sposoby odprowadzania ciepła.

Materiały dydaktyczne: Materiały do wykładów i instrukcje do ćwiczeń na stronie http://zee.prz.rzeszow.pl/

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Markiewicz H. Instalacje elektryczne WNT, Warszawa . 2012
2 Tunia H., Barlik R. Teoria przekształtników WPW, Warszawa. 1996
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Markiewicz H. Instalacje elektryczne WNT, Warszawa. 20012

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zaliczone przedmioty: fizyka, sygnały i systemy, podstawy elektroniki.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Podstawowa wiedza o: obwodach prądu stałego i przemiennego oraz elementach i układach elektronicznych.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność posługiwania się przyrządami do pomiaru podstawowych wielkości elektrycznych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność pracy w zespole.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Opisuje układy zasilania podstawowego i awaryjnego urządzeń i systemów komputerowych. wykład zaliczenie cz. pisemna K_W018+++
K_U003+
W02++
U01+
02 Opisuje podstawowe przyrządy i układy półprzewodnikowe stosowane w urządzeniach komputerowych. wykład zaliczenie cz. pisemna K_W003++
K_U003++
W02+
W07+
U01+
03 Wykorzystuje przyrządy i układy pomiarowe do badania właściwości urządzeń zasilających i układów elektronicznych stosownych w urządzeniach komputerowych. laboratorium zaliczenie cz. pisemna K_U007++
U07+
U08++

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Zasilanie urządzeń komputerowych z sieci elektroenergetycznych: układy sieciowe, zapotrzebowanie mocy, ochrona przeciwporażeniowa. Badanie skuteczności szybkiego wyłączania. Badanie zakłóceń zasilania w systemach komputerowych. W01, W02, L01, L02 MEK01 MEK03
3 TK02 Układy zasilania awaryjnego: rozwiązania konstrukcyjne i funkcjonalne, właściwości eksploatacyjne i dobór. Badanie systemów zasilania bezprzerwowego. W03, W04, L03 MEK01 MEK03
3 TK03 Stabilizacja napięcia i prądu stałego. Przekształtniki AC/DC i DC/DC. Zasilacze DC ze stabilizacją ciągłą i impulsową. Badanie układów prostownikowych i stabilizujących. Badanie układów przekształtnikowych podwyższających napięcie i zasilaczy beztransformatorowych. W05, W06, L04, L05 MEK02 MEK03
3 TK04 Zabezpieczenia przyrządów i układów półprzewodnikowych przed zakłóceniami zewnętrznymi i komutacyjnymi. Straty mocy w układach elektronicznych i sposoby odprowadzania ciepła. Badanie regulatorów impulsowych. W07, W08, L06 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 4.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 3) Przygotowanie do laboratorium: 2.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 3.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 4.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3) Udział w konsultacjach: 3.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 3) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Ocena jest wystawiana na podstawie zaliczenia pisemnego.
Laboratorium Ocena jest wystawiana na podstawie sprawozdań z ćwiczeń oraz zaliczenia pisemnego.
Ocena końcowa Ocena jest średnią ocen z zaliczenia pisemnego wykładu i z zaliczenia laboratorium.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie