logo
Karta przedmiotu
logo

Sztuczna inteligencja

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2013/2014

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Informatyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: EFA-DI - inżynieria systemów informatycznych, EFS-DI - systemy i sieci komputerowe, EFT-DI - informatyka w przedsiębiorstwie

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Informatyki i Automatyki

Kod zajęć: 398

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 4 / W30 L15 P15 / 5 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: prof. dr hab. inż. Jacek Kluska

Terminy konsultacji koordynatora: informacja na stronie KIiA: https://office.kia.prz.edu.pl

semestr 4: dr hab. inż. prof. PRz Roman Zajdel , termin konsultacji informacja na stronie KIiA: https://office.kia.prz.edu.pl

semestr 4: dr hab. inż. prof. PRz Roman Zajdel , termin konsultacji informacja na stronie KIiA: https://office.kia.prz.edu.pl

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Kurs zawiera przegląd teoretycznych i praktycznych aspektów projektowania inteligentnych systemów komputerowych.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obejmuje wybrane algorytmy i narzędzia programistyczne z zakresu logiki rozmytej i systemów regułowych, sztucznych sieci neuronowych, algorytmów genetycznych i metod drążenia danych.

Materiały dydaktyczne: Materiały z wykładów przekazane studentom w formie plików pdf.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Kluska J. Analytical methods in fuzzy modeling and control Springer-Verlag, Berlin Heidelberg. 2009
2 Kecman V. Learning and Soft Computing. Support Vector Machines, Neural Networks and Fuzzy Logic Models MIT Press, Cambridge, Massachusetts, London, England. 2001
3 Bishop C.M. Pattern Recognition and Machine Learning Springer. 2006
4 Ferreira C. Gene expression programming Springer-Verlag. 2006
5 Haykin S. Neural Networks – a Comprehensive Foundation Macmillan College Publishing Company, New York. 1994
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Mathworks Inc. Matlab Online Documentation http://www.mathworks.com. 2012
2 Gunn S. Support Vector Machines for Classification and Regression University of Southampton. 1998
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Tadeusiewicz R. Sieci neuronowe Akademicka Oficyna Wydawnicza, Warszawa. 1993
2 Korbicz J., Obuchowicz A., Uciński D. Sztuczne sieci neuronowe. Podstawy i zastosowania Akademicka Oficyna Wydawnicza. 1994
3 Żurada J., Barski M., Jędruch W. Sztuczne sieci neuronowe Wyd. Nauk. PWN. 1996

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: rejestracja na semestr studiów, w którym realizowany jest przedmiot.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: podstawowa wiedza z zakresu matematyki i informatyki.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: umiejętność obsługi komputera i korzystania ze środowisk programistycznych.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: zdolność do współpracy w niewielkim zespole (laboratorium).

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 potrafi podać przynajmniej trzy przemysłowe zastosowania metod sztucznej inteligencji wykład, laboratorium, projekt indywidualny, projekt zespołowy egzamin cz. pisemna, obserwacja wykonawstwa, sprawozdanie z projektu K_W007+
K_W009+
W04+
W07+
02 umie przeanalizować działanie prostego rozmytego systemu regułowego i wskazać jego zastosowanie wykład, laboratorium, projekt indywidualny, projekt zespołowy egzamin cz. pisemna, obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu K_U010+
K_K005+
U07+
U12+
U13+
U14+
K04+
03 potrafi sformułować problem klasyfikacji i zaproponować metodę jego rozwiązania za pomocą sieci neuronowej lub innych algorytmów uczenia maszynowego wykład, laboratorium, projekt indywidualny egzamin cz. pisemna, obserwacja wykonawstwa, prezentacja projektu K_W007+
K_U010+
W04+
U07+
U12+
U13+
U14+
04 potrafi sformułować problem uczenia i zaproponować przynajmniej dwa sposoby jego rozwiązania wykład, laboratorium, projekt indywidualny egzamin cz. pisemna, obserwacja wykonawstwa, sprawozdanie z projektu K_W009+
K_U010+
W07+
U07+
U12+
U13+
U14+
05 umie ocenić jakość działania klasyfikatorów wykład, laboratorium, projekt indywidualny egzamin cz. pisemna, obserwacja wykonawstwa, sprawozdanie z projektu K_W007+
K_W009+
K_U010+
W04+
W07+
U07+
U12+
U13+
U14+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
4 TK01 Informatyka inspirowana biologią. Zastosowania przemysłowe metod sztucznej inteligencji. W04, U09, K04 MEK01
4 TK02 Budowa prostych rozmytych systemów regułowych. W04, U09, K04 MEK02
4 TK03 Klasyfikacja i regresja. Sieć perceptronowa, problem zbieżności algorytmu uczenia. W04, U09, K04 MEK03
4 TK04 Uczenie wielowarstwowych sieci neuronowych metodą "delta" wstecznej propagacji błędów. Adaptacyjna sieć liniowa. Równanie Wienera-Hopfa. Algorytm Newtona-Raphsona. Idealna metoda najszybszego spadku gradientu. Reguła delta. Rekurencyjna metoda najmniejszych kwadratów. W04, U09, K04 MEK03 MEK04
4 TK05 Uczenie nienadzorowane. Sieci Hopfielda. W04, U09, K04 MEK04
4 TK06 Metoda k-NN. Metoda k-średnich. Drzewa klasyfikacyjne. Rodziny klasyfikatorów. W04, U09, K04 MEK04
4 TK07 Metoda wektorów wspierających i algorytm sekwencyjnej optymalizacji minimalnej. W04, U09, K04 MEK03 MEK04
4 TK08 Uczenie, testowanie i ocena jakości działania klasyfikatorów. W04, U09, K04 MEK01 MEK05
4 TK09 Odkrywanie wiedzy na podstawie danych za pomocą logiki rozmytej i programowania ekspresji genów. W04, U09, K04 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
4 TK10 Sieci Bayesa. W04, U09, K04 MEK01 MEK03 MEK05

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 4) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 4) Przygotowanie do laboratorium: 4.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 15.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 4) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 8.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 4) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 4) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 2.00 godz./sem.
Egzamin ustny: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Egzamin pisemny i ustny.
Laboratorium Zaliczenie pisemne.
Projekt/Seminarium Ocena projektu.
Ocena końcowa Ocena końcowa = 0.4 oceny z egzaminu + 0.3 oceny z laboratorium + 0.3 oceny z projektu.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie