logo
Karta przedmiotu
logo

Systemy wbudowane

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2013/2014

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Informatyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: EFA-DI - inżynieria systemów informatycznych, EFS-DI - systemy i sieci komputerowe, EFT-DI - informatyka w przedsiębiorstwie

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Informatyki i Automatyki

Kod zajęć: 397

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W30 L15 P15 / 5 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Zbigniew Świder

Terminy konsultacji koordynatora: informacja na stronie KIiA: https://office.kia.prz.edu.pl

semestr 6: dr inż. Andrzej Stec , termin konsultacji informacja na stronie KIiA: https://office.kia.prz.edu.pl

semestr 6: prof. dr hab. inż. Leszek Trybus , termin konsultacji informacja na stronie KIiA: https://office.kia.prz.edu.pl

semestr 6: dr inż. Andrzej Stec , termin konsultacji informacja na stronie KIiA: https://office.kia.prz.edu.pl

semestr 6: dr hab. inż. prof. PRz Zbigniew Hajduk , termin konsultacji informacja na stronie KIiA: https://office.kia.prz.edu.pl

semestr 6: dr hab. inż. prof. PRz Zbigniew Hajduk , termin konsultacji informacja na stronie KIiA: https://office.kia.prz.edu.pl

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Osiągnięcie podstawowej wiedzy z zakresu programowania sterowników mikroprocesorowych

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł zakłada zapoznanie studenta z podstawami programowania sterowników mikroprocesorowych. Realizacja tego celu odbywa się podczas wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Świder Z. i in. Sterowniki mikroprocesorowe. Skrypt Politechniki Rzeszowskiej pod redakcją Z. Świdra. 1999
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Świder Z. i in. Sterowniki mikroprocesorowe. Skrypt Politechniki Rzeszowskiej pod redakcją Z. Świdra. 1999
2 Mikulczycki T., Samsonowicz J. Automatyzacja dyskretnych procesów produkcyjnych: układy modelowania procesów dyskretnych i programo WNT Warszawa. 1997
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Niederliński A. Systemy komputerowe automatyki przemysłowej WNT Warszawa. 1985
2 Kernighan Brian W., Ritchie Dennis M. Język ANSI C WNT, Warszawa. 1998

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne:

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wymagana jest podstawowa wiedza w dziedzinie informatyki

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Wymagana jest dobra umiejętność posługiwania się komputerem

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych:

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Student ma podstawową wiedzę oraz potrafi stosować proste elementy, operatory oraz instrukcje języka C wykład, projekt, laboratorium sprawdzian pisemny K_W006++
W03+
02 Student ma podstawową wiedzę oraz potrafi projektować układy kombinacyjne w języku C oraz ST. wykład, projekt, laboratorium sprawdzian pisemny K_W023++
W03+
W07+
03 Student ma podstawową wiedzę oraz potrafi projektować układy sekwencyjne w języku C oraz ST. wykład, projekt, laboratorium sprawdzian pisemny K_W023++
W03+
W07+
04 Student ma podstawową wiedzę oraz potrafi projektować układy sekwencyjno-czasowe w języku C oraz ST. wykład, projekt, laboratorium sprawdzian pisemny K_W023++
K_W024+
W03+
W07+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Podstawy programowania w języku C (przypomnienie) W01,L01 MEK01
6 TK02 Projektowanie układów przełączających – realizacje mikroprocesorowe układów kombinacyjnych W02-03,L02-03,P01 MEK02
6 TK03 Realizacje mikroprocesorowe układów sekwencyjnych. Organizacja oprogramowania sterowników i regulatorów - pętla główna. W04-05,L04-05,P03-04 MEK03
6 TK04 Realizacje mikroprocesorowe układów sekwencyjno-czasowych. Obsługa panelu operatorskiego, komunikacja z komputerem nadrzędnym. Programowanie sterowników PLC. W06-07,L05-07,P05-07 MEK04

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 6) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 5.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 6) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 15.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Egzamin (sem. 6) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 3.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład średnia ocena z testów pisemnych
Laboratorium średnia ocena z testów pisemnych
Projekt/Seminarium średnia ocena z testów pisemnych
Ocena końcowa średnia ocena z wykładu, projektu, laboratorium i egzaminu

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie