logo
Karta przedmiotu
logo

Interakcja człowiek-komputer

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2013/2014

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Informatyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: EFA-DI - inżynieria systemów informatycznych, EFS-DI - systemy i sieci komputerowe, EFT-DI - informatyka w przedsiębiorstwie

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Informatyki i Automatyki

Kod zajęć: 367

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W30 L15 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr hab. inż. prof. PRz Tomasz Kapuściński

Terminy konsultacji koordynatora: informacja na stronie KIiA: https://office.kia.prz.edu.pl

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr inż. Joanna Marnik

Terminy konsultacji koordynatora: informacja na stronie KIiA: https://office.kia.prz.edu.pl

Imię i nazwisko koordynatora 3: dr inż. prof. PRz Sławomir Samolej

Terminy konsultacji koordynatora: Poniedziałek, 8:00 - 10:00; Piątek, 14:00 - 16:00

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami i narzędziami wykorzystywanymi w nowoczesnych formach interakcji człowieka z komputerem.

Ogólne informacje o zajęciach: Tematyka modułu kształcenia obejmuje następujące zagadnienia: klasyfikacja i obszary zastosowania systemów interakcji człowiek-komputer, aspekty psychologiczne i ergonomiczne, wymagania stawiane interfejsom komunikacyjnym człowiek-komputer, zaawansowane koncepcje interakcji i ich podstawowe elementy: wielomodalność, działanie w wirtualnej rzeczywistości, wspomaganie użytkownika, techniki pozyskiwania i interpretowania danych o akcji człowieka, przegląd rozwiązań układów peryferyjnych, wybrane metody i narzędzia programowe przetwarzania i rozpoznawania obrazów, tworzenia wirtualnego otoczenia 3D i postaci 3D, komunikacji z użyciem mowy, zgodność z typowymi zachowaniami i reakcjami ludzi, GUI dla urządzeń mobilnych i wbudowanych, interfejsy przyjazne dla osób niepełnosprawnych, analiza praktycznych zasad projektowania interfejsu, trendy rozwojowe.

Materiały dydaktyczne: Slajdy z wykładów oraz instrukcje do ćwiczeń umieszczane na stronach koordynatorów przedmiotu.

Inne: Special Interest Group on Computer Human Interaction (http://www.sigchi.org/).

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 J. M. Carroll Human-Computer Interaction in the New Millennium. Addison-Wesley. 2002
2 A. Dix, J. Finlay, G. Abowd, R. Beale Human-Computer Interaction. Prentice Hall. 2004
3 W. B. Miners Toward Understanding Human Expression In Human-Robot Interaction. William Ben Miners. 2006
4 M. Wysocki, T. Kapuściński, J. Marnik, M. Oszust: Rozpoznawanie gestów wykonywanych rękami w systemie wizyjnym Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2011
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 J. Nielsen Projektowanie funkcjonalnych stron internetowych. Wyd. Helion. 2003
2 D. Norman The design of Everyday Things Basic Books. 2002
3 E. R. Davies Machine vision: theory, algorithms, practicalities. Elsevier. 2005
4 J. L. Crowley, J. Coutaz Vision for Man machine Interaction. EHCI. 1995
Literatura do samodzielnego studiowania
1 S. Krug Nie każ mi myśleć. O życiowym podejściu do projektowania stron internetowych. Wyd. Helion. 2006

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zaliczenie modułów poprzedzających przedmiot.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Zna podstawy algorytmiki i kodowania w wybranym języku programowania.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Potrafi posługiwać się wybranym zintegrowanym środowiskiem programistycznym, zna język angielski w stopniu podstawowym umożliwiającym czytanie dokumentacji technicznej.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, potrafi pracować w zespole.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 tłumaczy techniki integracji programów do tworzenia modeli graficznych i silników graficznych wykład, laboratorium kolokwium, obserwacja wykonawstwa K_W007+++
K_U027+++
K_U028+++
W04
U13
U14
02 tłumaczy zasady projektowania poprawnych interfejsów użytkownika wykład, laboratorium kolokwium, obserwacja wykonawstwa K_W007++
K_W009+
K_U018+++
K_U027+
W04
W07
U07
U13
03 tłumaczy poznane algorytmy i narzędzia przetwarzania obrazów wykład, laboratorium kolokwium, obserwacja wykonawstwa K_W007++
K_W009++
K_U010++
K_U026+
W04
W07
U07
U12
U13
U14

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
5 TK01 Klasyfikacja i obszary zastosowania systemów interakcji człowiek-komputer. W01 MEK02
5 TK02 Percepcja i przetwarzanie informacji u człowieka. W02, L01, L02 MEK02
5 TK03 Użyteczność, standardy ergonomiczne i wskazówki praktyczne. W03, L01, L02 MEK02
5 TK04 Metodologie projektowania interfejsu użytkownika. W04, L01, L02 MEK02
5 TK05 Techniki pozyskiwania i interpretowania danych o akcji człowieka. W05, L03, L04 MEK03
5 TK06 Wybrane metody przetwarzania i rozpoznawania obrazów. W06, L03, L04 MEK03
5 TK07 Przegląd rozwiązań układów peryferyjnych. W07 MEK03
5 TK08 GUI dla urządzeń mobilnych i wbudowanych. W08, W09 MEK02
5 TK09 Interakcja człowiek - komputer w aplikacjach internetowych. W10, W11 MEK02
5 TK10 Zaawansowane koncepcje interakcji. W12, W13 MEK02
5 TK11 Przegląd technik i narzędzi programowych do generowania interaktywnych animacji 3D: biblioteki graficzne, silniki graficzne i silniki gier, techniki generowania trójwymiarowych modeli i animacji 3D. Integracja modeli i animacji z silnikami graficznymi. W14, W15, L05 MEK01

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 5) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 7.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 7.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 5) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 5) Przygotowanie do konsultacji: 2.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 2.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 5) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład kolokwium
Laboratorium kolokwium
Ocena końcowa średnia z uzyskanych ocen

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie