logo
Karta przedmiotu
logo

Społeczeństwo informacyjne 2 (A)

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2013/2014

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Informatyka

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: EFA-ZU - inżynieria systemów informatycznych, EFS-ZU - Systemy i sieci komputerowe

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Elektrotechniki i Podstaw Informatyki

Kod zajęć: 2338

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności EFA-ZU - inżynieria systemów informatycznych

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W20 P10 / 5 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Damian Mazur

Terminy konsultacji koordynatora: https://pei.prz.edu.pl/plan_zajec_semestr.php

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Poszerzenie i uporządkowanie wiedzy o społecznych, prawnych, ekonomicznych i technicznych aspektach budowy społeczeństwa informacyjnego, doskonalenie umiejętności korzystania z dorobku społeczeństwa informacyjnego, zwiększenie kompetencji społecznych uczestnika procesu formowania społeczeństwa informacyjnego

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot jest kontynuacją przedmiotu 'społeczeństwo informacyjne' na studiach pierwszego stopnia. Punktem wyjścia do pracy własnej studentów na zajęciach projektowych są materiały na temat społeczeństwa informacyjnego i zagadnień pokrewnych zamieszczone na portalach administracji centralnej, administracji samorządowej oraz na portalach społecznościowych, szczególnie stowarzyszeń działających w obszarze technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz projektów cyfryzacji usług dla obywatela, gospodarki i administracji. Stąd wynikają głowne cele przedmiotu jako poszerzenie i uporządkowanie wiedzy o społecznych, prawnych, ekonomicznych i technicznych aspektach budowy społeczeństwa informacyjnego, a także doskonalenie umiejętności korzystania z dorobku społeczeństwa informacyjnego oraz zwiększenie kompetencji społecznych uczestnika procesu formowania społeczeństwa informacyjnego

Materiały dydaktyczne: www.pei.prz.rzeszow.pl/dydaktyka.html

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 portale administracji, portale społecznościowe wybór materiałów z Internetu www.pei.prz.rzeszow.pl/dydaktyka.html. 2012
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 jw jw jw. jw
Literatura do samodzielnego studiowania
1 jw jw jw. jw
2 Papińska-Kacperek J. (red.) Społeczeństwo informacyjne Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 2008

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: zaliczenie przedmiotu 'społeczeństwo informacyjne' na studiach pierwszego stopnia

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: zaliczenie wymagań w kategorii wiedzy dla przedmiotu 'społeczeństwo informacyjne' na studiach pierwszego stopnia

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: zaliczenie wymagań w kategorii umiejętności dla przedmiotu 'społeczeństwo informacyjne' na studiach pierwszego stopnia

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: zaliczenie wymagań w kategorii kompetencji społecznych dla przedmiotu 'społeczeństwo informacyjne' na studiach pierwszego stopnia

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Ma wiedzę o cyklu życia systemów informatycznych sprzętowych lub programowych oraz o trendach rozwojowych treści wykładu, konsultacje projektów, samodzielne studiowanie literatury ocena pracy nad projektem, ocena prezentacji projektu, ocena opracowania tekstowego zadania projektowego K_W004+
W05+
W06+
02 Ma wiedzę nt. kodeksów etycznych dotyczących informatyki, zna zasady netykiety, rozumie zagrożenia związane z przestępczością elektroniczną, rozumie specyfikę systemów krytycznych ze względu na bezpieczeństwo (ang. mission-critical systems treści wykładu, konsultacje projektów, samodzielne studiowanie literatury ocena pracy nad projektem, ocena prezentacji projektu, ocena opracowania tekstowego zadania projektowego K_W006+
W08+
W10+
03 Ma podstawową wiedzę nt. patentów, ustawy prawo autorskie i prawa pokrewne oraz ustawy o ochronie danych osobowych treści wykładu, konsultacje projektów, samodzielne studiowanie literatury ocena pracy nad projektem, ocena prezentacji projektu, ocena opracowania tekstowego zadania projektowego K_W008+
W10+
04 Ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania i prowadzenia działalności gospodarczej treści wykładu, konsultacje projektów, samodzielne studiowanie literatury ocena pracy nad projektem, ocena prezentacji projektu, ocena opracowania tekstowego zadania projektowego K_W009+
W09+
05 Ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej informatyka oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej treści wykładu, konsultacje projektów, samodzielne studiowanie literatury ocena pracy nad projektem, ocena prezentacji projektu, ocena opracowania tekstowego zadania projektowego K_W010+
W08+
06 Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie konsultacje projektów, samodzielne studiowanie literatury ocena pracy nad projektem, ocena prezentacji projektu, ocena opracowania tekstowego zadania projektowego K_U003+
U01+
07 Potrafi pracować indywidualnie i w zespole informatyków, w tym także potrafi zarządzać swoim czasem oraz podejmować zobowiązania i dotrzymywać terminów konsultacje projektów, samodzielne studiowanie literatury ocena pracy nad projektem, ocena prezentacji projektu, ocena opracowania tekstowego zadania projektowego K_U004+
U02+
U03+
08 Przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadania projektowego potrafi integrować wiedzę pochodzącą z różnych źródeł konsultacje projektów, samodzielne studiowanie literatury ocena pracy nad projektem, ocena prezentacji projektu, ocena opracowania tekstowego zadania projektowego K_U025+
U01+
U18+
09 Potrafi przygotować i przedstawić prezentacje na temat realizacji zadania projektowego oraz poprowadzić dyskusję dotyczącą przedstawionej prezentacji konsultacje projektów, samodzielne studiowanie literatury ocena pracy nad projektem, ocena prezentacji projektu, ocena opracowania tekstowego zadania projektowego K_U026+
U02+
U03+
U04+
10 Potrafi opracować szczegółową dokumentację wyników realizacji zadania projektowego, potrafi przygotować opracowanie zawierające omówienie tych wyników konsultacje projektów, samodzielne studiowanie literatury ocena pracy nad projektem, ocena prezentacji projektu, ocena opracowania tekstowego zadania projektowego K_U027+
U03+
11 Rozumie, że w informatyce wiedza i umiejętności bardzo szybko stają się przestarzałe konsultacje projektów ocena pracy nad projektem, ocena prezentacji projektu, ocena opracowania tekstowego zadania projektowego K_K001+
K01+
12 Rozumie potrzebę i zna możliwości dalszego dokształcania się (studia III stopnia, studia podyplomowe, kursy i egzaminy przeprowadzane przez uczelnie, firmy i organizacje zawodowe) konsultacje projektów ocena pracy nad projektem, ocena prezentacji projektu, ocena opracowania tekstowego zadania projektowego K_K002+
K01+
13 Rozumie potrzebę zachowań profesjonalnych i przestrzegania zasad etyki, w tym uczciwości konsultacje projektów ocena pracy nad projektem, ocena prezentacji projektu, ocena opracowania tekstowego zadania projektowego K_K004+
K05+
14 Potrafi wykazać się skutecznością w realizacji projektów o charakterze społecznym, naukowo-badawczym lub programistyczno-wdrożeniowym, wchodzących w program studiów lub realizowanych poza studiami konsultacje projektów ocena pracy nad projektem, ocena prezentacji projektu, ocena opracowania tekstowego zadania projektowego K_K006+
K07+
15 Potrafi przekazać informację o osiągnięciach informatyki i różnych aspektach zawodu informatyka w sposób powszechnie zrozumiały konsultacje projektów ocena pracy nad projektem, ocena prezentacji projektu, ocena opracowania tekstowego zadania projektowego K_K007+
K07+
16 W dyscyplinie inżynierskiej informatyka potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy konsultacje projektów ocena pracy nad projektem, ocena prezentacji projektu, ocena opracowania tekstowego zadania projektowego K_K008+
K06+
17 Rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących osiągnięć informatyki oraz różnych aspektów działalności inżyniera-informatyka konsultacje projektów ocena pracy nad projektem, ocena prezentacji projektu, ocena opracowania tekstowego zadania projektowego K_K009+
K07+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Program przedmiotu. Zasady zaliczania przedmiotu. Cele, zakres i zasady realizacji projektu. Literatura przedmiotu. Ogólna charakterystyka dotychczasowych programów budowy społeczeństwa informacyjnego w Unii Europejskiej i ich realizacji w strukturach Komisji Europejskiej. Aktualny obszar działania Dyrekcji Generalnej Komisji Europejskiej “Społeczeństwo informacyjne i media”. Stan rozwiązań prawnych e-społeczeństwa i teleinformatyki w Unii Europejskiej. Stan technologii informacyjno-telekomunikacyjnych w Unii Europejskiej. Technologie informacyjno-telekomunikacyjne w programach badawczych Unii Europejskiej. Rys historyczny programów budowy społeczeństwa informacyjnego w Polsce. Bieżące problemy budowy społeczeństwa informacyjnego w Polsce w kontekście obrad 15 Konferencji "Miasta w Internecie" - analiza wybranych referatów na konferencji. Stan informatyzacji Polski w roku 2012 w kontekście realizacji "Strategii rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013” oraz Planu Informatyzacji Państwa na lata 2007 – 2010. Analiza i ocena realizacji wybranych celów i działań z obszarów Człowiek, Gospodarka, Państwo w "Strategii … do roku 2013" oraz wybranych projektów ponasektorowych i sektorowych z Planu Informatyzacji Państwa. Analiza aktualnych dokumentów programowych Unii Europejskiej „Europejska Agenda Cyfrowa” oraz „Otwarty Rząd”. W01 - W20 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05
1 TK02 Projekt z zakresu analizy dokumentów programowych społeczeństwa informacyjnego oraz oceny stanu realizacji, zagrożeń i oczekiwanych efektów projektów z obszaru społeczeństwa informa- cyjnego w strategiach informatyzacji Polski, narodowym planie rozwoju, planach informatyzacji państwa i programach spójności 2007-2013. P01 - P10 MEK01 MEK02 MEK03 MEK04 MEK05 MEK06 MEK07 MEK08 MEK09 MEK10 MEK11 MEK12 MEK13 MEK14 MEK15 MEK16 MEK17

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Godziny kontaktowe: 20.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 20.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 1) Przygotowanie do zajęć projektowych/seminaryjnych: 30.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 30.00 godz./sem.
Przygotowanie do prezentacji: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1)
Zaliczenie (sem. 1)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład
Projekt/Seminarium
Ocena końcowa

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie