Cykl kształcenia: 2013/2014
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki
Nazwa kierunku studiów: Informatyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: drugiego stopnia
Forma studiów: niestacjonarne
Specjalności na kierunku: EFA-ZU - inżynieria systemów informatycznych, EFS-ZU - Systemy i sieci komputerowe
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Elektrotechniki i Podstaw Informatyki
Kod zajęć: 2329
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności EFA-ZU - inżynieria systemów informatycznych
Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W20 L10 / 5 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. Roman Dmytryshyn
Główny cel kształcenia: Wiedza z matematyki dyskretnej. Umiejętność analizy kombinatorycznej w tym na komputerach.
Ogólne informacje o zajęciach: Moduł Matematyka Dyskretna2 jest zbiorem nowoczesnych algorytmów, służący do rozwoju u studentów umiejętności kombinatorycznych. WYKŁADY: W01: Podstawy i problematyka przedmiotu. Rys historyczny. Grafy, tablice i macierze. Komputerowa reprezentacja tablic i grafów. W02: Asymptotyka funkcji liczbowych. Podzielność liczb naturalnych. W03: Struktury algebraiczne. Kombinatoryka: zliczanie i generowanie obiektów kombinatorycznych. Problem ośmiu hetmanów. Skoki konika na szachownicy. W04: Generowanie iloczynu kartezjańskiego, permutacji. Graf permutacji, transpozycja, inwersja. W05: Indukcja matematyczna. W06: Odwrotna notacja polska. Drzewo wzoru. Generowanie nawiasów i zagnieżdżenie wzorów. W07: Funkcje tworzące. Rekurencja. Wieże Hanoi. W08: Systemy reprezentantów. Permanent macierzy. Problem przydziału. W09: Drzewa skierowane. W10: Zagadnienia logistyczne. Problem komiwojażera. Szukanie najtańszej (najkrótszej) ścieżki. W11: Algorytmy Dijkstry, Warshala. W12: Redukcja wierzchołków digrafu. Tablica najtańszych ścieżek. Algorytm Kruskala. W13: Ścieżki, drzewa i obwody Hamiltona. Szukanie jednocyklowych permutacji. W14: Zastosowanie grafów do analizy obwodów elektrycznych. Sieci transportowe. W15: Rekurencja: definicje i równania rekurencyjne. Dekompozycja grafów. Algorytm Feussnera. LABORATORIA: L01: Kodowanie macierzy. L02: Szukanie permutacji, obliczenie inwersji, rysowanie grafu permutacji. L03: Budowa grafu permutacji. L04: Kolokwia A na temat generowania wzoru dla obliczenia determinanta macierzy w notacji polskiej i nawiasowej. L05: Szukanie jedno cyklowych permutacji. Problem komiwojażera. L06: Kolokwia C na temat logistyczny oraz generowania wzoru w notacji Łukasiewicza.
Materiały dydaktyczne: http://www.pei.prz.rzeszow.pl/dydaktyka.html Dysk P: MatDys
Inne: WIKIPEDIA
1 | Deo N. | Teoria grafów i jej zastosowania w technice i informatyce | ,, PWN, Warszawa , s. 607,. | 1980 |
2 | Włoch A., Włoch I. | Matematyka dyskretna (podstawowe metody i algorytmy teorii grafów) | Oficyna wydawnicza PRz, s.154,. | 2004 |
1 | Dmytryszyn R., Drałus G. | Matematyka Dyskretna (materiały pomocnicze) | Oficyna Wydawnicza PRz, s.125. | 2003 |
1 | Sysło M. | Algorytmy, | WSiP, Warszawa. | 1997 |
Wymagania formalne: Matematyka: rozwiązywanie równań algebraicznych, funkcje trygonometryczne, obiekty kombinatoryczne: rodzina, wariacja, kombinacja, permutacja, permanent
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Ma wiedzę w zakresie równań matematycznych, funkcji trygonometrycznych oraz komputerowych obliczeń
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Potrafi operować ze zbiorami, pisać i czytać elementarne programy komputerowe
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z OEK |
---|---|---|---|---|---|
01 | 01.Student po zakończeniu kursu potrafi efektywnie stosować metody grafowe i kombinatoryczne | wykład, ćwiczenia problemowe, gra dydaktyczna | egzamin cz. pisemna, kolokwium |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
1 | TK01 | W01..W15 | MEK01 | |
1 | TK02 | L01-L07 | MEK01 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 1) | Przygotowanie do kolokwium:
5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
20.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
5.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem. Inne: 2.00 godz./sem. |
Laboratorium (sem. 1) | Przygotowanie do laboratorium:
5.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem. Inne: 5.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
10.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
5.00 godz./sem. Inne: 2.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 1) | |||
Egzamin (sem. 1) | Przygotowanie do egzaminu:
30.00 godz./sem. |
Inne:
3.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Po rozmowie dydaktycznej z uwzględnieniem obecności i aktywności na wykładach |
Laboratorium | Po rozmowie dydaktycznej z uwzględnieniem zaliczenia za ćwiczenia i kolkwia |
Ocena końcowa | "dst, db, bdb" w zależności od wyników egzaminu ustnego, obecności i aktywności na wykładach, oceny za kolokwia i laboratoria |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : tak
Dostępne materiały : notatki z wykładów, slajdy prezentacji