logo
Karta przedmiotu
logo

Układy napędowe środków transportu

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2013/2014

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Transport

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Diagnostyka i eksploatacja pojazdów samochodowych, Logistyka transportu samochodowego, Transport przemysłowy

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu

Kod zajęć: 886

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 4 / W30 P15 / 4 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Artur Jaworski

Terminy konsultacji koordynatora: Środa 9:00-10:30, Czwartek 12:00:13:30

semestr 4: dr inż. Mirosław Jakubowski

semestr 4: dr inż. Krzysztof Lew

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Poznanie funkcji i budowy poszczególnych zespołów układu napędowego środków transportu. Umiejętność doboru podstawowych podzespołów układu napędowego.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiązkowy dla studentów czwartego semestru

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Reimpell J., Betzler J. Podwozia samochodów. Podstawy konstrukcji. WKiŁ, Warszawa 2004.. 2004
2 1. Markowski T., Mijał M., Rejman E.: Podstawy konstrukcji maszyn. Napędy mechaniczne. Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. Rzeszów . 2003.
3 Studziński K.: Samochód: teoria, konstrukcja i obliczanie: podręcznik akademicki. Warszawa, WNT, 1980.. 1980
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Jaśkiewicz Z.: Projektowanie układów napędowych pojazdów samochodowych. WKŁ, Warszawa . 1982.
2 Technika napędowa w praktyce. Projektowanie napędów. SEW Eurodrive. 2001
3 Szydelski Z., Olechowicz J.: Elementy napędu i sterowania hydraulicznego i pneumatycznego. PWN, Warszawa . 1986.

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na 4 semestr studiów kierunku transport

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Student powinien posiadać wiedzę w zakresie realizowanym w ramach przedmiotów poprzedzających na kierunku transport.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Brak

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Brak

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Ma podstawową wiedzę dotyczącą budowy układu napędowego. wykład egzamin cz. pisemna, egzamin cz. ustna K_W003+
K_W006+
T1A_W03+
T1A_W04+
T1A_W05+
T1A_W07+
02 Potrafi określić parametry umożliwiające dobór podstawowych zespołów układu napędowego wykład, projekt projekt, egzamin cz. ustna K_W003+
K_W006+
T1A_W03+
T1A_W04+
T1A_W05+
T1A_W07+
03 potrafi projektować wybrane podzespoły układu napędowego zajęcia projektowe wykonanie projektu K_U001+
K_U007+
K_U007+
K_U013+
K_U014+
K_K001+
T1A_U01+
T1A_U05+
T1A_U07+
T1A_U08+
T1A_U09+
T1A_U13+
T1A_U14+
T1A_U15+
T1A_U16+
T1A_K01+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
4 TK01 Rola i zadania układu napędowego. Rodzaje napędów środków transportu. Mechaniczne układy napędowe. Sprzęgła. Przekładnie. Wały napędowe i osie. Mosty napędowe. Przekładnie główne i mechanizmy różnicowe. Mosty napędowe. Przekładnie główne i mechanizmy różnicowe. Hydromechaniczne układy napędowe. Hydrostatyczne układy napędowe. Pneumatyczne (powietrzne) układy napędowe. Układy napędowe przenośników cięgnowych. Układy napędowe przenośników bezcięgnowych.Układy napędowe dźwignic: cięgniki, suwnice, żurawie. Układy napędowe dźwignic: dźwigniki, dźwigi, wyciągi. Hybrydowe układy napędowe środków transportu. W01_W015 MEK01
4 TK02 Obliczenia sprzęgła ciernego. Projekt układu napędowego przenośnika taśmowego. Układ napędowy windy transportowej. Obliczenia i dobór hydraulicznego układu napędowego. Obliczenia i dobór korbowego układu napędowego. P01-P08 MEK01 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 4) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 10.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 20.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 4) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem..
Wykonanie projektu/dokumentacji/raportu: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 4)
Egzamin (sem. 4) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.
Egzamin pisemny: 1.50 godz./sem.
Egzamin ustny: 0.50 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Na zaliczeniu pisemnym wykładu sprawdzana jest realizacja pierwszego i drugiego efektu modułowego. Sprawdzian obejmuje pytania obowiązkowe oraz dodatkowe. Student musi odpowiedzieć poprawnie na WSZYSTKIE pytania obowiązkowe aby uzyskać ocenę dostateczną. Dopowiedź na pytania dodatkowe pozwala uzyskać wyższą ocenę: 25% - 3,5 40% - 4,0 60% - 4,5 80% - 5,0
Projekt/Seminarium
Ocena końcowa Warunkiem zaliczenia modułu jest osiągnięcie wszystkich efektów modułowych i zaliczenie wszystkich form zajęć. Ocena końcowa wyznaczana jest jako średnia ważona oceny z wykładu z wagą 0,4 i laboratorium z wagą 0,6.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie