logo
Karta przedmiotu
logo

Komputerowe wspomaganie projektowania

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2013/2014

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Mechanika i budowa maszyn

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: drugiego stopnia

Forma studiów: niestacjonarne

Specjalności na kierunku: Alternatywne źródła i przetwarzanie energii, Komputerowo wspomagane wytwarzanie, Organizacja produkcji, Pojazdy samochodowe, Programowanie i automatyzacja obróbki

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: magister

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Konstrukcji Maszyn

Kod zajęć: 6157

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Komputerowo wspomagane wytwarzanie

Układ zajęć w planie studiów: sem: 3 / W10 L15 / 5 ECTS / E

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr inż. Jadwiga Pisula

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zdobycie umiejętności stosowania adaptacyjnych technik projektowania, umiejętności tworzenia dokumentacji technicznej komponentów i zespołów.

Ogólne informacje o zajęciach:

Materiały dydaktyczne: Rysunki komponentów i złożeń wraz z geometrią poszczególnych części, pliki gotowych komponentów

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Fabian Stasiak Autodesk Inventor. START!. Wyd. Expert books, ISBN: 978-83-924558-1-3. 2008
2 Andrzej Jaskulski Autodesk Inventor 2011 PL/2011 z CD-ROM. Metodyka projektowania. Wydawnictwo Naukowe PWN, ISBN: 978-83-01-16522-2.. 2011
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Fabian Stasiak Zbiór ćwiczeń. Autodesk Inventor 2012 Wyd. Expert books, ISBN: 978-83-924558-2-0. 2011
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Bogdan Noga, Zbigniew Kosma, Jan Parczewski Inventor. Pierwsze kroki. Wyd. Helion, ISBN: 9788324620340 / 978-83-246-2034- 0. 2009
2 Kamil Sybilski Modelowanie 2D i 3D w programie Autodesk Inventor. Podstawy. Wyd. REA, ISBN: 978-83-7544-133-8.. 2009

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Zaliczenie przedmiotu Modelowanie wspomagające projektowanie maszyn.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Grafika inżynierska, podstawowa znajomość sys. CAD. Znajomość zasad konstruowania i działania podstawowych mechanizmów.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność praktycznego stosowanie zasad rys. technicznego, myślenia przestrzennego. Doboru położenia elementów współpracujących w zespole. Podstawowa znajomość modelowania bryłowego.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Odczuwa potrzebę rozwijania swoich umiejętności posługiwania sie zawansowanymi systemami CAD.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Ma opanowane podstawowe polecenia i działania związane z uruchamianiem i dostosowaniem interfejsu użytkownika programu Inventor 2012 oraz tworzenie szkiców, wprowadzanie i edycję wiązań, tworzenie modeli z zastosowaniem polecenia podstawowych wykład, laboratorium zaliczenie cz. praktyczna, obserwacja wykonawstwa
02 Ma opanowane tworzenie modeli z zastosowaniem zaawansowanych poleceń (np.: wyciągnięcie złożone, przeciągnięcie) i współdzielenia szkicu oraz z zastosowaniem logiki boole'a na bryłach. Potrafi wykonać dokumentację 2D modelu wykład, laboratorium zaliczenie cz. praktyczna, obserwacja wykonawstwa
03 Ma opanowane tworzenie modeli powierzchniowych oraz hybrydowych wykład, laboratorium zaliczenie cz. praktyczna, obserwacja wykonawstwa
04 Ma opanowane tworzenie nieskomplikowanych części blaszanych i dokumentacji tych części. wykład, laboratorium zaliczenie cz. praktyczna, obserwacja wykonawstwa
05 Ma opanowane zastosowanie parametryzacji i adaptacyjności części. Ma wiedzę jak zastosować parametryzację w zespole wykład, laboratorium zaliczenie cz. praktyczna, obserwacja wykonawstwa
06 Ma opanowane tworzenie zespołu z gotowych części (zastosowanie wiązań w zespole) oraz korzystanie z biblioteki Content Center. wykład, laboratorium zaliczenie cz. praktyczna, obserwacja wykonawstwa
07 Ma opanowane tworzenie zespołu z części samodzielnie wykonanych i gotowych oraz dokumentacji zespołu. Potrafi zastosować więzy ruchowe, adaptacyjność wiązań. wykład, laboratorium zaliczenie cz. praktyczna, obserwacja wykonawstwa
08 Ma opanowane zastosowanie Design Accelerator do projektowania wałków i przekładni zębatych. wykład, laboratorium, obserwacja wykonawstwa
09 Ma wiedzę na temat możliwości programu Inventor. Potrafi zaimplementować analizę ram, analizę statyczną i modalną części, symulację dynamiczną do tworzenia projektu nieskomplikowanego mechanizmu. wykład, laboratorium, obserwacja wykonawstwa

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
3 TK01 Wprowadzenie do obsługi programu Autodesk Inventor 2012 - uruchamianie programu, dostosowywanie interfejsu użytkownika, tworzenie części bryłowych (przykład modelowania bryły, tworzenie szkicu, wprowadzanie i edycja wiązań), oglądanie modeli. Tworzenie dokumentacji części. W01,W02 MEK01
3 TK02 Modelowanie powierzchniowe i hybrydowe w programie Inventor. Projektowanie konstrukcji z blach, tworzenie dokumentacji. W03 MEK03 MEK04
3 TK03 Tworzenie zespołów - techniki tworzenia zespołów, edycja zespołu, wiązania ustalające, biblioteki elementów znormalizowanych, projektowanie spawanych zespołów (przykład złożenia podnośnika śrubowego). W04 MEK06
3 TK04 Tworzenie zespołów - adaptacyjność części, wiązania ruchu, sterowanie wiązaniami, analiza kolizji (przykład złożenia silownika hydraulicznego). Tworzenie dokumentacji zespołu. W05,W06 MEK07
3 TK05 Parametryzacja –rodzaje, tworzenie komponentu IPart. Parametryzacja w zespole (zespół sprężyny siłownika – zastosowanie szkicu 3D), tworzenie komponentu IAssembly. W07,W08 MEK05
3 TK06 Obliczenia geometryczne i wytrzymałościowe na przykładzie kalkulatora wałków i przekładni. W09 MEK08
3 TK07 Generator ramy - analiza ram. Analiza naprężeń, symulacja dynamiczna, analiza modalna - możliwości zastosowania w programie Inventor. W10 MEK09
3 TK08 Informacje wstępne (projekt, interfejs). Modelowanie i tworzenie dokumentacji bryły z zastosowaniem wyciągnięcia złożonego i współdzielenia szkicu (rys. kostka mocująca.pdf); L01 MEK01 MEK02
3 TK09 Modelowanie i tworzenie dokumentacji bryły z zastosowaniem logiki boole'a na bryłach oraz współdzielenia szkicu. (rys. dźwignia.pdf); Parametryzacja w modelowaniu części L02,L03 MEK02
3 TK10 Tworzenie zespołów z istniejących części (rodzaje wiązań, wykorzystanie elementów znormalizowanych). Modelowanie części blaszanych. L04,L05,L06 MEK06
3 TK11 Modelowanie części w zespole (adaptacyjność szkiców i parametryzacja zespołu) L07,L08 MEK06 MEK07
3 TK12 Generowanie dokumentacji 2D zespołu L09 MEK07
3 TK13 Projektowanie konstrukcji stalowych z wykorzystaniem generatora ram L10 MEK09
3 TK14 Zastosowanie Design Accelerator w projektowaniu przekładni i wałów maszynowych L11,L12 MEK08
3 TK15 Zaliczenie L13,L14,L15 MEK02 MEK03 MEK06 MEK07

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 3) Godziny kontaktowe: 10.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 3) Przygotowanie do laboratorium: 40.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 30.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 3)
Egzamin (sem. 3) Przygotowanie do egzaminu: 10.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład
Laboratorium
Ocena końcowa

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie