logo
Karta przedmiotu
logo

Układy zasilania silników spalinowych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2013/2014

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Mechanika i budowa maszyn

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Alternatywne źródła i przetwarzanie energii, Komputerowo wspomagane wytwarzanie, Organizacja produkcji, Pojazdy samochodowe, Programowanie i automatyzacja obróbki

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Pojazdów Samochodowych i Inżynierii Transportu

Kod zajęć: 2916

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Pojazdy samochodowe

Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W15 L15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: prof. dr hab. inż. Kazimierz Lejda

Terminy konsultacji koordynatora: zgodnie z harmonogramem pracy katedry.

semestr 6: dr inż. Adam Ustrzycki , termin konsultacji zgodnie z harmonogramem pracy katedry.

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: poznanie budowy i zasady działania układów zasilania silników spalinowych, umiejętność pomiaru i oceny podstawowych parametrów tych układów.

Ogólne informacje o zajęciach: moduł kształcenia obejmuje podstawowe zagadnienia z zakresu układów zasilania paliwem tłokowych silników spalinowych.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Falkowski H., Hauser G., Janiszewski T., Jaskuła A. Układy wtryskowe silników wysokoprężnych WKŁ Warszawa. 1989
2 Janiszewski T., Mavrantzas S. Elektroniczne układy wtryskowe silników wysokoprężnych WKŁ, Warszawa. 2001
3 Praca zbiorowa Zasobnikowe układy wtryskowe Common Rail Informator techniczny Bosch. WKŁ, Warszawa. 2009
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Gűnther H. Diagnozowanie silników wysokoprężnych WKŁ, Warszawa. 2010
2 Kasedorf J. Układy wtryskowe i katalizatory WKŁ, Warszawa. 1996
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Praca zbiorowa Układy wtryskowe Unit Injector System, Unit Pump System Informator techniczny Bosch. WKiŁ, Warszawa. 2000
2 Majerczyk A., Taubert S. Układy zasilania gazem propan-butan WKŁ, Warszawa. 2003

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: rejestracja na bieżący semestr studiów.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: podstawowe wiadomości z zakresu fizyki i ekologii.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: znajomość podstawowych technik pomiarowych i umiejętność opracowania wyników pomiarów.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: brak.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Zna budowę i zasady działania różnego typu układów zasilania tłokowych silników spalinowych. wykład sprawdzian pisemny K_W005+
K_K002+
T1A_W04+
T1A_K02+
02 Posiada umiejętność pomiaru i oceny podstawowych parametrów elementów układów zasilania silników spalinowych. laboratorium sprawozdania z wykonanych ćwiczeń, kolokwium K_W008+
K_U001+
K_U008+
K_K004+
T1A_W03+
T1A_U01+
T1A_U08+
T1A_U09+
T1A_K03+
T1A_K04+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Rola i zadania układów zasilania silników spalinowych. Układy zasilania silników o zapłonie iskrowym - kryteria podziału i klasyfikacja. Zintegrowane systemy paliwowe i zapłonowe. Układy zasilania silników o zapłonie samoczynnym - kryteria podziału i klasyfikacja. Rodzaje i budowa pomp wtryskowych. Rodzaje i budowa wtryskiwaczy. Rodzaje i budowa pompowtryskiwaczy. Wysokociśnieniowe systemy wtrysku paliwa (m.in. Common Rail, HEUI, CELECT). Alternatywne źródła napędu samochodów. Tendencje rozwojowe układów zasilania silników spalinowych Wykład MEK01
6 TK02 Pomiar skuteczności oczyszczania, chłonności i oporów przepływu wkładów filtrów powietrza. Pomiar parametrów pracy układu wtryskowego benzyny. Pomiar wydatku wtryskiwacza silnika z zapłonem iskrowym. Pomiar parametrów pracy układu wtryskowego silnika wysokoprężnego. Ocena parametrów wtryskiwacza silnika z zapłonem samoczynnym. Ocena parametrów pompy wysokiego ciśnienia układu Common Rail. Laboratorium MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Przygotowanie do kolokwium: 2.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 1.50 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 6) Przygotowanie do laboratorium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6) Udział w konsultacjach: 0.50 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 6) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Przedmiot kończy się sprawdzianem pisemnym. Warunkiem przystąpienia do sprawdzianu jest pozytywne zaliczenie zajęć laboratoryjnych.
Laboratorium Zaliczenie laboratorium następuje na podstawie pozytywnych ocen z odpowiedzi i kolokwium oraz sprawozdań.
Ocena końcowa Ocena końcowa jest średnią oceną ze sprawdzianu i zaliczenia laboratorium.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie