logo
Karta przedmiotu
logo

Wdrażanie i doskonalenie systemów jakości

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2013/2014

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa

Nazwa kierunku studiów: Mechanika i budowa maszyn

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Alternatywne źródła i przetwarzanie energii, Komputerowo wspomagane wytwarzanie, Organizacja produkcji, Pojazdy samochodowe, Programowanie i automatyzacja obróbki

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Technologii Maszyn i Inżynierii Produkcji

Kod zajęć: 2904

Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Organizacja produkcji

Układ zajęć w planie studiów: sem: 7 / W15 P30 / 4 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. inż. prof. PRz Dorota Stadnicka

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Student po zajęciach będzie rozumiał, jakie jest znaczenie standardowego systemu zarządzania jakością dla organizacji oraz będzie wiedział, jak taki system można doskonalić.

Ogólne informacje o zajęciach: Przedmiot obowiazkowy dla studentów siódmego semestru.

Materiały dydaktyczne: http://dorotastadnicka.sd.prz.edu.pl/

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Jerzy Łunarski Zarzadzanie jakoscia: standardy i zasady WNT, Warszawa. 2008
2 Andrzej Pacana, Dorota Stadnicka Systemy zarzadzania jakoscia zgodne z ISO 9001 Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2009
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Jerzy Łunarski Zarzadzanie jakoscia: standardy i zasady WNT, Warszawa. 2008
2 Andrzej Pacana, Dorota Stadnicka Systemy zarzadzania jakoscia zgodne z ISO 9001 Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej. 2009
Literatura do samodzielnego studiowania
1 Adam Hamrol, Władysław Mantura Zarzadzanie jakoscia. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 2006

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Rejestracja na 7 semestr studiów

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość ogólnych zasad zarządzania jakością.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność pracy zespołowej.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Zdolność do analitycznego myślenia.

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Zna wpływ systemu zarządzania jakością na funkcjonowanie organizacji oraz bezpieczeństwo pracy i umie wybrać metody do doskonalenia systemu zarządzania jakością. wykład zaliczenie pisemne K_W011++
K_U018+
02 Zna korzyści z utrzymywania systemu zarządzania jakością oraz wie, jak można wspierać komputerowo funkcjonowanie systemu. wykład, przegląd zasobów Internetowych zaliczenie pisemne, dyskusja na zajęciach K_W012+
03 Zna obszary, które objęte są wymaganiami normy PN-EN ISO 9001. wykład zaliczenie pisemne K_W020++
04 Umie zidentyfikować metody, które mogą być zastosowane do pracy zespołowej na podstawie badania źródeł literaturowych. wykład, samodzielne badania źródeł literaturowych w tym obcojęzycznych. dyskusja na zajęciach K_U001+
05 Potrafi zauważyć powiązanie wymagań normy PN-EN ISO 9001 z procesami projektowania elementów i urządzeń mechanicznych wykład, projekt zespołowy raport pisemny K_U010+
06 Potrafi interpretować wymagania normy PN-EN ISO 9001 i identyfikować oraz zapisywać niezgodności z wymaganiami normy dla procesów spotykanych w większości przedsiębiorstw. wykład, projekt zespołowy raport pisemny K_U013++
07 Potrafi zaplanować, przygotować, przeprowadzić w warunkach pracy z zastosowaniem ustalonych zasad bezpieczeństwa pracy i udokumentować wyniki auditu jakości oraz rozumie potrzebę prowadzenia auditów jakości. projekt zespołowy raport pisemny, obserwacja wykonawstwa K_U011+
K_U018+
K_U019+
K_K001++
T1A_K01++
08 Potrafi opracować harmonogram wdrażania systemu zarządzania jakością i ustalić projekt zespołowy dla procesu wdrażania. projekt zespołowy raport pisemny K_U018+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
7 TK01 Znaczenie systemów jakości dla organizacji. Korzyści i trudności związane z wdrażaniem i utrzymaniem systemu zarządzania jakością. Komputerowe wspomaganie zarządzania jakością. W01 MEK01 MEK02
7 TK02 Przegląd wymagań normy PN-EN ISO 9001. W02 W03 W04 MEK03
7 TK03 Audity jakości. Definicja. Planowanie auditów. Przygotowanie do auditów. Realizacja auditów. Dokumentowanie wyników auditów. W05 W06 W07 MEK07
7 TK04 Omówienie zasad pracy zespołowej przy realizacji projektów oraz identyfikacja metod, które mogą być stosowane przy pracy zespołowej. P01 MEK04
7 TK05 Opracowanie harmonogramu wdrażania systemu zarządzania jakością. P02 MEK08
7 TK06 Opracowanie struktury organizacyjnej zespołu do projektowania i wdrażania systemu zarządzania jakością. P03 MEK08
7 TK07 Identyfikowanie procedur i zapisów wymaganych normą PN-EN ISO 9001 P04 MEK03
7 TK08 Identyfikowanie niezgodności z wymaganiami normy PN-EN ISO 9001. P05 MEK05 MEK06
7 TK09 Zapisywanie niezgodności. P06 MEK06
7 TK10 Opracowanie harmonogramu auditów. P07 MEK07
7 TK11 Opracowanie zlecenia przeprowadzenia auditu i przygotowanie planu auditu. P08 MEK07
7 TK12 Przegląd dokumentacji i przygotowanie listy pytań auditowych. P09 MEK07
7 TK13 Przeprowadzenie auditu. P10 MEK07
7 TK14 Opracowanie raportu z auditu. P11 MEK07
7 TK15 Prezentacja raportów z auditów i raportów niezgodności. P12 MEK07
7 TK16 Ustalenie zakresu danych do przeglądu zarządzania. P13 MEK01
7 TK17 Ocena polityki jakości. P14 MEK01
7 TK18 Prezentacja wyników oceny polityki jakości. P15 MEK01

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 7) Przygotowanie do kolokwium: 6.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 15.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem.
Projekt/Seminarium (sem. 7) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem..
Przygotowanie do prezentacji: 4.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 7)
Zaliczenie (sem. 7) Przygotowanie do zaliczenia: 20.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Zaliczenie wykładu w postaci pisemnej - test wyboru i pytania otwarte. Podczas zaliczenia sprawdzane jest osiągnięcie następujących efektów modułowych: MEK01, MEK02, MEK03. Student, który zaliczył na ocenę 3,0: Zna wpływ systemu zarządzania jakością na funkcjonowanie organizacji oraz bezpieczeństwo pracy i umie wybrać metody do doskonalenia systemu zarządzania jakością. Zna korzyści z utrzymywania systemu zarządzania jakością oraz wie, jak można wspierać komputerowo funkcjonowanie systemu. Zna obszary, które objęte są wymaganiami normy PN-EN ISO 9001. Student, który zaliczył na ocenę 4,0 również: Potrafi ogólnie określić wpływ systemu zarządzania jakością na funkcjonowanie organizacji oraz bezpieczeństwo pracy. Potrafi wskazać konkretne korzyści finansowe. Potrafi wskazać wybrane zastosowania wymagań normy. Student, który zaliczył na ocenę 5,0 również: Potrafi szczegółowo zidentyfikować wpływ systemu zarządzania jakością na funkcjonowanie organizacji oraz bezpieczeństwo pracy. Potrafi wskazać konkretne programy lub systemy komputerowe wspomagające zarządzanie jakością. Potrafi wskazać większość zastosowań dla wymagań normy.
Projekt/Seminarium Ustne zaliczenie opracowanych projektów. Przy zaliczaniu projektów sprawdzane jest osiągnięcie następujących efektów modułowych: MEK02, MEK04, MEK05, MEK06, MEK07, MEK08. Student, który zaliczył na ocenę 3,0: Zna korzyści z utrzymywania systemu zarządzania jakością oraz wie, jak można wspierać komputerowo funkcjonowanie systemu. Umie zidentyfikować metody, które mogą być zastosowane do pracy zespołowej na podstawie badania źródeł literaturowych. Potrafi zauważyć powiązanie wymagań normy PN-EN ISO 9001 z procesami projektowania elementów i urządzeń mechanicznych. Potrafi interpretować wymagania normy PN-EN ISO 9001 i identyfikować oraz zapisywać niezgodności z wymaganiami normy dla procesów spotykanych w większości przedsiębiorstw. Potrafi zaplanować, przygotować, przeprowadzić w warunkach pracy z zastosowaniem ustalonych zasad bezpieczeństwa pracy i udokumentować wyniki auditu jakości oraz rozumie potrzebę prowadzenia auditów jakości. Potrafi opracować harmonogram wdrażania systemu zarządzania jakością i ustalić projekt zespołowy dla procesu wdrażania. Student, który zaliczył na ocenę 4,0 również: Potrafi wskazać konkretne korzyści finansowe. Umie zastosować co najmniej dwie metody w pracy zespołowej. Potrafi wskazać konkretne punkty normy PN-EN ISO 9001 i powiązać je z konkretnymi etapami projektowania. Potrafi interpretować wymagania normy PN-EN ISO 9001 i identyfikować oraz zapisywać niezgodności z wymaganiami normy dla procesów spotykanych w wybranych branżach. Raport z auditu jest spójny i cel auditu jest osiągnięty. Potrafi zauważyć konieczność integracji harmonogramu wdrażania z innymi istniejącymi planami przedsiębiorstwa. Student, który zaliczył na ocenę 5,0 również: Potrafi wskazać konkretne programy lub systemy komputerowe wspomagające zarządzanie jakością. Umie zastosować co najmniej trzy metody w pracy zespołowej. Potrafi wskazać przykłady zapisów związanych z procesem projektowania. Potrafi zapisać dodatkowe spostrzeżenia związane z doskonaleniem. Raport z auditu pozwala na zainicjowanie działań doskonalących nie tylko w obszarze stwierdzonych niezgodności.
Ocena końcowa Ocena końcowa jest średnią z projektów i testu zaliczeniowego. Warunkiem koniecznym uzyskania zaliczenia przedsiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z testu oraz przygotowanie i zaliczenie wszystkich projektów.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : tak

Dostępne materiały : Norma PN-EN ISO 9001

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie