Cykl kształcenia: 2013/2014
Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki
Nazwa kierunku studiów: Automatyka i robotyka
Obszar kształcenia: nauki techniczne
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: pierwszego stopnia
Forma studiów: stacjonarne
Specjalności na kierunku: Komputerowe systemy sterowania
Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier
Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Informatyki i Automatyki
Kod zajęć: 2489
Status zajęć: obowiązkowy dla specjalności Komputerowe systemy sterowania
Układ zajęć w planie studiów: sem: 5 / W30 L15 / 4 ECTS / E
Język wykładowy: polski
Imię i nazwisko koordynatora 1: dr hab. inż. prof. PRz Roman Zajdel
Terminy konsultacji koordynatora: informacja na stronie KIiA: https://office.kia.prz.edu.pl
Imię i nazwisko koordynatora 2: prof. dr hab. inż. Jacek Kluska
Terminy konsultacji koordynatora: informacja na stronie KIiA: https://office.kia.prz.edu.pl
Główny cel kształcenia: Celem kursu jest pokazanie w jaki sposób używać metod inteligencji obliczeniowej, takich jak logika rozmyta, sieci neuronowe czy algorytmy genetyczne do projektowania układów sterowania.
Ogólne informacje o zajęciach: Kurs pokazuje nowoczesne metody projektowania układów sterowania oraz demonstruje narzędzia informatyczne typu open-source i komercyjne, które można wykorzystać do projektowania inteligentnych układów sterowania.
1 | Bishop, C.M. | Pattern Recognition and Machine Learning | Springer. | 2006 |
2 | Ferreira C. | Gene expression programming | Springer-Verlag. | 2006 |
3 | Kluska J. | Analytical methods in fuzzy modeling and control | Springer-Verlag, Berlin Heidelberg. | 2009 |
1 | IBM Corporation | IBM SPSS Modeler 14.2 Algorithms Guide | IBM Corporation. | 2011 |
2 | Mathworks Inc. | Matlab Online Documentation | http://www.mathworks.com. | 2011 |
3 | Sherrod P.H. | DTREG predictive modeling software | http:///www.dtreg.com. | 2011 |
1 | Koronacki J., Ćwik J. | Statystyczne systemy uczące się | EXIT, Warszawa. | 2008 |
2 | Rutkowska D., Piliński M., Rutkowski L. | Sieci neuronowe, algorytmy genetyczne i systemy rozmyte | PWN, Warszawa. | 1997 |
Wymagania formalne: rejestracja na semestr studiów, w którym realizowany jest przedmiot.
Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: podstawowa wiedza z zakresu matematyki i informatyki.
Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: umiejętność obsługi komputera i korzystania ze środowisk programistycznych.
Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: zdolność do współpracy w niewielkim zespole (laboratorium).
MEK | Student, który zaliczył zajęcia | Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia | Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia | Związki z KEK | Związki z OEK |
---|---|---|---|---|---|
01 | może podać kilka przykładów zastosowań inteligencji obliczeniowej w sterowaniu. | wykład, laboratorium | egzamin cz. pisemna, prezentacja projektu |
K_W003+ K_W016+ |
W04+ |
02 | zna podstawy logik wielowartościowych i metodykę konstrukcji systemów regułowych. | wykład, laboratorium | egzamin cz. pisemna, prezentacja projektu |
K_W016+ K_U020+ K_U027+ |
W04+ U09+ |
03 | potrafi zaprojektować regulator rozmyty dla obiektu dynamicznego niskiego rzędu. | wykład, laboratorium | egzamin cz. pisemna, prezentacja projektu |
K_W012+ K_U020+ K_K004+ |
W04+ U09+ K04+ |
04 | potrafi poprawnie sformułować problem uczenia regulatora neuronowo-rozmytego. | wykład, laboratorium | egzamin cz. pisemna, prezentacja projektu |
K_W012+ K_W016+ K_U020+ |
W04+ U09+ |
05 | potrafi formalnie opisać sterowanie złożonym procesem technologicznym, który składa się z kilku podprocesów współbieżnych. | wykład, laboratorium | egzamin cz. pisemna, prezentacja projektu |
K_W016+ K_U027+ |
W04+ U09+ |
Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).
Sem. | TK | Treści kształcenia | Realizowane na | MEK |
---|---|---|---|---|
5 | TK01 | W04, U09, K04 | MEK01 | |
5 | TK02 | W04, U09, K04 | MEK02 | |
5 | TK03 | W04, U09, K04 | MEK01 MEK02 | |
5 | TK04 | W04, U09, K04 | MEK01 MEK04 | |
5 | TK05 | W04, U09, K04 | MEK03 MEK04 | |
5 | TK06 | W04, U09, K04 | MEK02 | |
5 | TK07 | W04, U09, K04 | MEK03 MEK04 | |
5 | TK08 | W04, U09, K04 | MEK01 MEK05 | |
5 | TK09 | W04, U09, K04 | MEK01 |
Forma zajęć | Praca przed zajęciami | Udział w zajęciach | Praca po zajęciach |
---|---|---|---|
Wykład (sem. 5) | Przygotowanie do kolokwium:
10.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
30.00 godz./sem. |
Uzupełnienie/studiowanie notatek:
10.00 godz./sem. Studiowanie zalecanej literatury: 10.00 godz./sem. |
Laboratorium (sem. 5) | Przygotowanie do laboratorium:
8.00 godz./sem. Przygotowanie do kolokwium: 8.00 godz./sem. |
Godziny kontaktowe:
15.00 godz./sem. |
Dokończenia/wykonanie sprawozdania:
8.00 godz./sem. |
Konsultacje (sem. 5) | Przygotowanie do konsultacji:
2.00 godz./sem. |
Udział w konsultacjach:
2.00 godz./sem. |
|
Egzamin (sem. 5) | Przygotowanie do egzaminu:
10.00 godz./sem. |
Egzamin pisemny:
2.00 godz./sem. Egzamin ustny: 1.00 godz./sem. |
Forma zajęć | Sposób wystawiania oceny podsumowującej |
---|---|
Wykład | Egzamin pisemny i ustny. |
Laboratorium | Zaliczenie pisemne. |
Ocena końcowa | Ocena końcowa = 0.5 oceny z egzaminu + 0.5 oceny z laboratorium. |
Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)
Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)
Inne
(-)
Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie