logo
Karta przedmiotu
logo

Fizyka I

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2012/2013

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Elektrotechnika

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Napędy elektryczne w energetyce, motoryzacji i lotnictwie, Przetwarzanie i użytkowanie energii elektrycznej

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Fizyki i Inżynierii Medycznej

Kod zajęć: 317

Status zajęć: obowiązkowy dla programu

Układ zajęć w planie studiów: sem: 1 / W30 C15 / 5 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: dr hab. Marian Cholewa, prof. PRz

Terminy konsultacji koordynatora: Poniedziałek 14-15, Wtorek 8-9, Środa 10-11, Czwartek 8-9

semestr 1: dr Krystyna Chłędowska

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie studentow z podstawami kinematyki, dynamiki, elektryczności i wlasnosciami magnetycznymi i elektrycznymi substancji

Ogólne informacje o zajęciach:

Materiały dydaktyczne: Notatki do wykladow udostepnione w internecie

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Holliday D., Resnick R., Walker J. Podstawy Fizyki, tom od 1 do 5 PWN Warszawa. 2003
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Halliday David, Resnick Robert, Walker Jearl Podstawy fizyki Zbiór zadań PWN. 2010
2 K. Chłędowska, R. Sikora Wybrane problemy z fizyki z rozwiązaniami, cz. 1. OFICYNA WYDAWNICZNA POLITECHNIKI RZESZOWSKIEJ. 2010
3 K. Chłędowska, R. Sikora Wybrane problemy z fizyki z rozwiązaniami, cz. 2. OFICYNA WYDAWNICZNA POLITECHNIKI RZESZOWSKIEJ. 2010

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Uczestnicy to studenci pierwszego roku na kierunku Elektrotechnika

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Znajomość matematyki i fizyki na poziomie szkoły średniej

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Umiejętność rozwiazywania prostyc zadan z fizyki i matematyki na poziomie szkoły średniej

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: Umiejętność pracy w małym, 2-3 osobowym zespole

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Zna zasady dynamiki Newtona ruchu postepowego i obrotowego, podstawowe wielkosci jak moment sily, ped, moment pedu. Zna podstawowy opis ruchu drgajacego i falowego. wykład, ćwiczenia rachunkowe kolokwium K_W002+
K_U005+
T1A_W01
T1A_U05
02 Zna podstawowe wielkosci zwiazane z polem elektrycznym i indukcji magnetycznej. Zna podstawowe prawa zwiazane z pradem elektrycznym stalym i zmiennym. wykład, ćwiczenia rachunkowe kolokwium K_W002+
K_U005+
T1A_W01
T1A_U05

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
1 TK01 Dlaczego uczymy się fizyki? Jak się uczyć? Czym zajmuje się fizyka? W01-02
1 TK02 Transformacja Galileusza - niezmienniczość praw fizyki względem transformacji Galileusza. Prawa mechaniki w układach nieinercjalnych - przykłady sił bezwładności. W02-06, C01-02 MEK01
1 TK03 Praca, energia, moc. Zasada zachowania energii Problem wielu ciał - środek masy, ruch środka masy. Moment pędu cząstki (kręt) - definicja. Dynamika ruchu obrotowego symetrycznej bryły sztywnej. W07-10, C03-04 MEK01
1 TK04 Ruch drgający - harmoniczny, tłumiony, wymuszony, rezonans. Ruch falowy - równanie fali łaskiej, fala stojąca, ciągi koherentne. Superpozycja, a interferencja fal. Energia fali. Równanie falowe. Prędkość ponaddźwiękowa. W11-14, C05-06 MEK01
1 TK05 Elektryczność i magnetyzm. Elektrostatyka – natężenie pola, potencjał pola, strumień pola. Dipol w polu elektrycznym – energia dipola. Kondensator z dielektrykiem – wektory E, D, P. Prąd stały – prawo Ohma, przewodnictwo, W15-18, C07-08 MEK02
1 TK06 Pole magnetyczne – definicja indukcji magnetycznej oraz strumienia pola magnetycznego B. Siła Lorentza. Efekt Halla. Dipol magnetyczny. Energia dipola. Prawo Ampera. Pole od przewodnika z prądem – prawo Biota-Savarta. Dwa przewodniki z prądem – definicja ampera. W19-22, C09-10 MEK02
1 TK07 Doświadczenie Faraday'a – siła elektromotoryczna indukcji. Zmienne pole magnetyczne, indukcyjność. Substancja w polu magnetycznym. Energia pola. Indukowane pole magnetyczne i elektryczne. Równania Maxwella. W23-30, C11-15 MEK02

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 1) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 15.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 15.00 godz./sem.
Ćwiczenia/Lektorat (sem. 1) Przygotowanie do ćwiczeń: 20.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 10.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Dokończenia/studiowanie zadań: 20.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 1) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 1)

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład
Ćwiczenia/Lektorat Ocena wystawiana jest na podstawie wyników kolokwium zaliczeniowego, oraz aktywności na ćwiczeniach.
Ocena końcowa Ocena końcowa to ocena z cwiczeń

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie