logo
Karta przedmiotu
logo

Awaryjność układów napędowych

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2012/2013

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Elektrotechnika

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Napędy elektryczne w energetyce, motoryzacji i lotnictwie, Przetwarzanie i użytkowanie energii elektrycznej

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Zakład Elektrodynamiki i Systemów Elektromaszynowych

Kod zajęć: 2561

Status zajęć: wybierany dla specjalności Napędy elektryczne w energetyce, motoryzacji i lotnictwie

Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W25 L25 / 3 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora 1: dr hab. inż. prof. PRz Jan Mróz

Terminy konsultacji koordynatora: środa 9:00-12:00

Imię i nazwisko koordynatora 2: dr hab. inż. Ryszard Rut

Terminy konsultacji koordynatora: środa 9:00-12:00

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Zapoznanie się z problematyką awarii w eksploatacji układównapędowych

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł kształcenia obejmuje opis zjawisk niszczących w silnikach indukcyjnych , problematykę badań diagnostycznych uzwojeń oraz łożysk, problematykę przepięć i zjawisk wibroakustycznych

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Latek W. Badanie maszyn elektrycznych w przemyśle WNT Warszawa. 1979
2 Glinka T. Badania diagnostyczne maszyn elektrycznych w przemyśle BOBRME Komel Katowice. 1998
3 Gogolweski Z. Uszkodzenia maszyn elektrycznych WNT Warszawa. 1967
4 Kwaśnicki S. Hałas magnetyczny silników indukcyjnych trójfazowych .
5 Pyś K, Pomiary w maszynach elektrycznych Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów . 1998
6 Latek W. Turbogeneratory WNT Warszawa. 1973
7 Przybysz J. Turbogeneratory- zagadnienia eksploatacyjne Instytut Energetyki Warszawa. 2004

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: rejestracja na semestr

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: posiada podstawową wiedzę z zakresu elektrotechniki i maszyn elektrycznych

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia z zakresu maszyn elektrycznych

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: rozumie potrzebę kształcenia, rozumie uwarunkowania pracy zespołowej

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 zna budowę układów napędowych wykład kolokwium K_W010++
W04++
02 posiadł znajomość konstrukcji maszyn elektrycznych wykład kolokwium K_W010++
W04++
03 zna problem awarii silników napędowych wykład, projekt indywidualny kolokwium, prezentacja projektu K_W010+
W04+
04 zna przyczyny eksploatacyjne zjawisk niszczących wykład, projekt indywidualny kolokwium, prezentacja projektu K_W010+
W04+
05 zna przyczyny drgań wykład, laboratorium kolokwium, raport pisemny K_W009+
W07+
06 zna przyczyny przepięć wykład kolokwium K_W009+
W07+
07 zna przyczyny hałasu w układach elektromaszynowych wykład, laboratorium kolokwium, raport pisemny K_W009+
W07+
08 zna ogólne zasady doboru silników do urządzeń napędzanych wykład kolokwium K_U017+
U09+
09 zna problemy eksploatacji łożysk wykład, laboratorium kolokwium, raport pisemny K_W009+
W07+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Budowa silników indukcyjnych klatkowych i pierścieniowych. Budowa uzwojeń W01 MEK01 MEK02
6 TK02 Stany pracy generujące efekty niszczace W02 MEK03 MEK04
6 TK03 Przyczyny zakłóceń i strefy narażone na niszczące działania W03 MEK03
6 TK04 Termiczne i elektrodynamiczne przyczyny działań niszczących W04, P01 MEK04
6 TK05 Wady technologiczne prowadzące do zmniejszonej odporności na działanie sił niszczących W05 MEK03
6 TK06 Zakłócenia w pracy silników W06 MEK03
6 TK07 Działania niszczące w świetle niewłaściwego doboru silnika do napędu T07, P02 MEK08
6 TK08 Rozruch bezpośredni. Kolejne rozruchy W08 MEK03
6 TK09 Przepięcia jako przyczyna degradacji uzwojeń W09 MEK06
6 TK10 Zjawiska pasożytnicze i ich działanie niszczące W10, P03 MEK03
6 TK11 Objawy osłabienia trwałości maszyny w świetle wzajemnie uzależnionych czynników powodujących degeneracje struktury silnika W11 MEK03
6 TK12 Pomiary drgań L01 MEK05
6 TK13 Pomiary hałasu L02 MEK07
6 TK14 Diagnostyka uzwojeń klatkowych L03 MEK03
6 TK15 Diagnostyka łożysk L04 MEK09

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 25.00 godz./sem.
Uzupełnienie/studiowanie notatek: 5.00 godz./sem.
Studiowanie zalecanej literatury: 5.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 6) Przygotowanie do laboratorium: 3.00 godz./sem.
Przygotowanie do kolokwium: 5.00 godz./sem.
Godziny kontaktowe: 25.00 godz./sem.
Dokończenia/wykonanie sprawozdania: 5.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6) Przygotowanie do konsultacji: 1.00 godz./sem.
Udział w konsultacjach: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 6) Przygotowanie do zaliczenia: 5.00 godz./sem.
Zaliczenie pisemne: 1.00 godz./sem.
Zaliczenie ustne: 1.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład kolokwium, udział w zajęciach
Laboratorium obserwacja wykonywanych zadań, sprawozdanie pisemne, kolokwium
Ocena końcowa obecności na wykładzie, laboratorium

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie