logo
Karta przedmiotu
logo

Podstawy elektroakustyki

Podstawowe informacje o zajęciach

Cykl kształcenia: 2012/2013

Nazwa jednostki prowadzącej studia: Wydział Elektrotechniki i Informatyki

Nazwa kierunku studiów: Elektronika i telekomunikacja

Obszar kształcenia: nauki techniczne

Profil studiów: ogólnoakademicki

Poziom studiów: pierwszego stopnia

Forma studiów: stacjonarne

Specjalności na kierunku: Elektroniczne systemy pomiarowe i diagnostyczne (ET/S-DI), Telekomunikacja (ET/T-DI), Urządzenia elektroniczne (ET/U-DI)

Tytuł otrzymywany po ukończeniu studiów: inżynier

Nazwa jednostki prowadzącej zajęcia: Katedra Elektrotechniki i Podstaw Informatyki

Kod zajęć: 2455

Status zajęć: wybierany dla specjalności Telekomunikacja (ET/T-DI)

Układ zajęć w planie studiów: sem: 6 / W30 L15 / 2 ECTS / Z

Język wykładowy: polski

Imię i nazwisko koordynatora: prof. dr hab. inż. Adam Brański

semestr 6: dr inż. Grzegorz Błąd

Cel kształcenia i wykaz literatury

Główny cel kształcenia: Głównym celem kształcenia jest uzyskanie wiedzy w zakresie emisji i odbioru dźwięku.

Ogólne informacje o zajęciach: Moduł zakłada zapoznanie studenta z podstawowymi zjawiskami promieniowania i odbierania dźwięku oraz budową i zasadą działania urządzeń elektroakustycznych. Realizacja tego celu odbywa się w czasie wykładów i ćwiczeń laboratoryjnych.

Wykaz literatury, wymaganej do zaliczenia zajęć
Literatura wykorzystywana podczas zajęć wykładowych
1 Z. Żyszkowski Podstawy elektroakustyki WNT, Warszawa. 1984
2 A. Czyżewski Dźwięk cyfrowy Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT, Warszawa. 1998
3 A. Dobrucki Podstawy akustyki Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław. 1992
Literatura wykorzystywana podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/innych
1 Z. Żyszkowski Miernictwo akustyczne WNT, Warszawa. 1987
2 A. Leszczyński, J. Paluchowski, M. Tajcher Podstawy elektroakustyki: Ćwiczenia laboratoryjne Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa. 1998
Literatura do samodzielnego studiowania
1 E. Hojan Akustyka aparatów słuchowych Wydawnictwo Naukowe UAM, Pozdań. 2000
2 Z. Jagodziński Przetworniki ultradźwiękowe WKiŁ, Warszawa. 1997

Wymagania wstępne w kategorii wiedzy/umiejętności/kompetencji społecznych

Wymagania formalne: Kursy z przedmiotów: analiza matematyczna, fizyka, elektrotechnika.

Wymagania wstępne w kategorii Wiedzy: Wiedza z zakresu fizyki i elektrotechniki.

Wymagania wstępne w kategorii Umiejętności: Student powinien potrafić użyć wiedzę fizyczną do zrozumienia zjawisk emisji i odbioru dźwięku oraz obsługiwać w stopniu elementarnymi współczesne urządzenia elektroniczne.

Wymagania wstępne w kategorii Kompetencji społecznych: brak

Efekty kształcenia dla zajęć

MEK Student, który zaliczył zajęcia Formy zajęć/metody dydaktyczne prowadzące do osiągnięcia danego efektu kształcenia Metody weryfikacji każdego z wymienionych efektów kształcenia Związki z KEK Związki z OEK
01 Zna budowę i zasadę działania podstawowych urządzeń elektroakustycznych. wykład, laboratorium zaliczenie cz. pisemna, zadanie projektowe K_W003++
K_W004+
K_W013++
K_U014+
W04+
W06+
U08+
02 Potrafi obsługiwać podstawowe urządzenia elektroakustyczne. laboratorium obserwacja wykonawstwa K_U013+
U08++
03 Zna zjawiska promieniowania, rozchodzenia się i odbioru dźwięku. wykład, laboratorium zaliczenie cz. pisemna K_W013+
K_U014++
W04++
W06+
U08+

Uwaga: W zależności od sytuacji epidemicznej, jeżeli nie będzie możliwości weryfikacji osiągniętych efektów uczenia się określonych w programie studiów w sposób stacjonarny w szczególności zaliczenia i egzaminy kończące określone zajęcia będą mogły się odbywać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (w sposób zdalny).

Treści kształcenia dla zajęć

Sem. TK Treści kształcenia Realizowane na MEK
6 TK01 Drgania punktu o jednym stopniu swobody: drgania swobodne i drgania z tłumieniem, drgania wymuszone, rezonans, drgania układu punktów (równanie Lagrange'a drugiego rodzaju, drgania swobodne, drgania tłumione, drgania wymuszone, macierzowa analiza drgań) W01 MEK03
6 TK02 Drgania układów ciagłych: drgania strun i prętów, drgania belek; drgania membran i płyt. W02, W03, L01, L02 MEK03
6 TK03 Fale akustyczne: równania ruchu falowego i równanie Helmholtza, parametry fali, parametry dźwięku, ciśnienie akustyczne, prędkość cząstki, impedancja akustyczna, natężenie, energia, moc. W04 MEK03
6 TK04 Podstawowe zjawiska falowe: promieniowanie i propagacja dźwięku w wolnej przestrzeni, odbicie fal, zjawisko echa; dyfrakcja, ugięcie i rozproszenie, interferencja fal. W05 MEK03
6 TK05 Analogie elektro-mechano-akustyczne: elementy bezwład-nościowe, podatnościowe, stratnościowe, dwójniki elektryczne, mechaniczne i akustyczne, czwórniki elektryczne, mechaniczne i akustyczne, filtry falowe. W06, W07 MEK01 MEK03
6 TK06 Przetworniki elektromechaniczne i elektroakustyczne: zasada działania przetworników, podział przetworników, odwracalne i nieodwracalne, przykłady przetworników. W08 MEK01 MEK02
6 TK07 Mikrofony: rodzaje i podział mikrofonów, mikrofony jednokierunkowe, mikrofony dwukierunkowe, mikrofony wszechkierunkowe. W09, W10, L03 MEK01 MEK02
6 TK08 Głosniki: rodzaje i podział głośników, głośniki otwarte, głośniki tubowe. W11, W12, L04 MEK01 MEK02
6 TK09 Słuchawki: rodzaje i podział słuchawek, słuchawki elektromagnetyczne i piezoelektryczne. W13, L05 MEK01 MEK02
6 TK10 Pochłanianie dżwięku: materiały, ustroje i wyroby dźwiękochłonne, komora bezechowa i pogłosowa, izolacja przegród. W14, W15, L06, L07 MEK01 MEK02 MEK03

Nakład pracy studenta

Forma zajęć Praca przed zajęciami Udział w zajęciach Praca po zajęciach
Wykład (sem. 6) Godziny kontaktowe: 30.00 godz./sem.
Laboratorium (sem. 6) Godziny kontaktowe: 15.00 godz./sem.
Konsultacje (sem. 6) Udział w konsultacjach: 3.00 godz./sem.
Zaliczenie (sem. 6) Zaliczenie pisemne: 2.00 godz./sem.

Sposób wystawiania ocen składowych zajęć i oceny końcowej

Forma zajęć Sposób wystawiania oceny podsumowującej
Wykład Zaliczenie pisemne
Laboratorium Projekt
Ocena końcowa Średnia arytmetyczna ocen z wykładu i laboratorium.

Przykładowe zadania

Wymagane podczas egzaminu/zaliczenia
(-)

Realizowane podczas zajęć ćwiczeniowych/laboratoryjnych/projektowych
(-)

Inne
(-)

Czy podczas egzaminu/zaliczenia student ma możliwość korzystania z materiałów pomocniczych : nie

Treści zajęć powiazane są z prowadzonymi badaniami naukowymi: nie